Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 379 kr per år

Annons

Framhäva djupet i porträtt

Produkter
(logga in för att koppla)

Rhobban

Medlem
Hej

Jag hittade en hemsida av en franska fotograf. Denis Rouvre.

www.rouvre.com

Hans porträtt var imponerade. Jag undrar lite över hur han har ljussätt sin "Sortie de match" serie. Hur gör han för att framhäva detaljerna i ex ansiktet och ge dem ett djup?

Någon som har nån aning?

Mvh
Rhobban

skulle tro att han jobbar med storformat eller ett grymt digitaltbakstycke.
sen atthan är grym på ljussättning och efterbhandling hjälper nog till en del.

schysst länk, tack!

Ljuset kommer ganska högt uppifrån jag skulle gissa på att den är en softbox nästan ovanför modellen i brant vinkel neråt om man tittar på skuggorna under hakan och hur ljuset faller neråt (inget blänk i ögonen heller men det kan vara photoshop)och en blixt till mot bakgrunden.

En ganska liten bländare för att få stort skärpedjup, (11-16 någonstans) och en hipass filer i photoshop för att öka detaljerna.

Ser ut som en stor softbox högt upp , riktad ned och ett paraply eller reflexskärm längre ned. Båda rakt framifrån.
Ögonreflexerna tyder på det tycker jag.

Filter/ other/hipass du kör det i ett nytt lager som blir precis grått (du ser bara vaga konturer beroende på styrka) och byter blandläge till overlay.eller softlight om du inte vill ha full effekt.
Det skiljer sig lite från smart sharpen och ger en lite "råare" intryck (beror på inställing osv) men det kan ger bra effekter vid porträtt fotografering. Testa får du se.

ANNONS
Götaplatsens Foto