Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Framkallnigsapprater - durst

Produkter
(logga in för att koppla)

typhoon

Aktiv medlem
Vet någon var man kan hitta info om Dursts olika apparater? Durst egen hemsida säger inte så mycket om de äldre modellerna.

Det jag är ute efter är filmformat (24*36, 6*6 etc.), färg/SV, hur de ser ut m.m.

Tydligen ingen annan som hittat den informationen heller...

Men någon kanske vet vad det är för skillnad på M601 och M605. Någon kanske till och med har några bilder på dessa apparater?

Jag pratade med ngn på Scandinavian photo om en 605.
Han avrådde utan tvekan direkt.
Har för mig att det inte gick att få tag på ngn reservdel eller ngt.

Jag har också för mig att det är ngt med färghuvud. Kanske var det så att det inte var möjligt med färghuvud.

Ett klassiskt problem men som jag har förstått det har Durst valt att fokusera sin service mot de modeller som de har till försäljning och inte mot några äldre modeller.

Det där med service är ju ett kappitel för sig. Saker pajjar, och det är alltid svårast att få reservdelar till de som är äldst.

Men hur skiljer sig apparaterna åt?
Vilken är äldst?
Vad brukar de kosta?
Hur stora är de?
m.m.

durst M601

hej pontus! jag har en durst M601 ståendes hemma. har lite bilder på den om du är intresserad av att se... är det någon annan som har en sån? jag har inte kommit igång med att andvända den än.

Deras existerande modeller finns på deras hemsida. Gamla modeller finns beskrivna på internet men jag har tyvärr inte sett någon sammanställning. Som sagt... jag har hört flera som har klagat på reservdelar till gamla Durst:ar.

När det gäller storlekar så finns de bordsvarianter, golvvarianter och jag är rätt säker på att de ''tyngre'' modellerna också går att få med väggfäste.

ANNONS
Götaplatsens Foto