Annons

Framtida 18-70 eller liknande?

Produkter
(logga in för att koppla)

Vapo

Aktiv medlem
Efter att ha varit lite inaktiv på fotofronten har nu mina andra projekt anslutats och en uppdatering av mitt Sigma 18-125 är aktuellt för att hitta ett (optiskt bättre och ljusstarkare) "alltid-på" objektiv.

Är det någon som vet om Canon/Sigma/Tamron har ett ~18-70 (75) på G med god optisk kvalitet = typ Sigma EX serien/prisnivå?

Eller kommer marknaden "alltid" bestå av befintliga
24-70
28-75
17-40
18-50
gluggar med f2,8??

Hur ser den nära framtiden ut - är det någon som har en kristallkula att titta i?

Hej,
Canons 17-40 är inte ett 2.8.
Om du kollar in på www.cyberphoto.se så hittar du alla aktuella objektiv från Canon, Sigma, Tamron och fler.
Det kommer alltid fler tekniker.

Mvh Markus

EF-S 17-85/3.5-5.6 IS USM? Med IS'en som motsvarar detta 17-85/1.8-2.8 om man bara ser på det rent exponeringsmässigt/skakningsoskärpa.

Men det hjälper ju tyvärr inte alla gånger m IS. MOtivet kan ju röra sig också. Men annars är zoomomfånget kanon på detta objektiv. Och IS är perfekt ibland.

Uttryck skrev:
Men det hjälper ju tyvärr inte alla gånger m IS. MOtivet kan ju röra sig också.

Ja.. det var därför jag sa "sett ur rent exponerings/skakningsoskärpeperspektiv"

Jag tror det är oerhört svårt att tillverka en f/2.8-optik med ett så stort zoomomfång som på 4x, som dessutom startar på vidvinkliga 18mm. Det blir helt enkelt för många kompromisser.

Olympus har dock ett Zuiko digital 14-54/2.8-3.5 till sin E-1 (motsv 28-108). Detta är ju ganska nära den ekvivalenta brännvidden man får på en APS-C digitalkamera med ett 18-70. Dock är ju Olympus optik specialutvecklad för rak strålgång och allt vad det innebär.

Jeppe skrev:
Jag tror det är oerhört svårt att tillverka en f/2.8-optik med ett så stort zoomomfång som på 4x, som dessutom startar på vidvinkliga 18mm. Det blir helt enkelt för många kompromisser.

Point taken. Trodde (eller önskade) att det hänt mer på teknikfronten då jag inte uppdaterat mig om nyheter och lanseringar på runt 3 månader.

ANNONS
Götaplatsens Foto