Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Framtiden ser mörk ut för systemkameror.

Produkter
(logga in för att koppla)

Photocon

Aktiv medlem
Nu var jag ju i mitt första inlägg lika generaliserande som ursprungs-konstaterandet som jag kommenterade. Det var mest avsett att peka på skillnaden mellan oss genuint fototekniskt intresserade och den breda anonyma mobilkameraknäppande massan.

Dessutom så är det generellt som du säger att våra fotoutrustningar har vi byggt upp över en tid - en kortare eller längre sådan. Likadant med våra uppenbarligen rätt ingående fotokunskaper, ihopsamlade under ett mer eller mindre långt liv av fotointresse... Även vi som aldrig varit utövande yrkes-fotografer men som tydligen kallas prosumers numera.

Få här, och ute irl, går nog in till en lämplig butik - lägger jäktad sitt kort på disken och säger till den förbluffade expediten; "Plocka ihop en vettig och komplett prosumer systemkamerautrustning tack. Jag tänkte börja fota lite..." ;-)

Som pensionärer får vi tid istället för pengar. Bruttovärdet är nog likartat om bägge vägs ihop. Själv tänker jag kasta väckarklockan långt ut i kylkanalen i Forsmark när frihetens klocka äntligen klämtar. Någon annan förändring ser jag inte behov av. Lär hända inom några månader till några år.
Jobbar redan på 'övertid' --- med rätt att gå med full pension från 63 och med fonderade dra-åt-helvete-pengar på banken --- då vill det till att arbets-uppgifterna fortsätter att vara riktigt kul... :)
Klarläggade svar för min del. Tack!

Faktorerna tid och penningmängd är ju intressant. Uttrycket "tid är pengar" kan ju därmed ges en högre sanningsfaktor än vad många kanske anser.

Själv får jag känslan av vi är många fototekniskt intresserade medelålders+ som skriver på forumen. Har annars svårt att förklara de mängd inlägg som kommer under ordinarie arbetstid.

Om den känslan stämmer betyder det att vi saknar X % inlägg från yngre personer som redovisar hur de tänker vad gäller sitt fotograferande och sin utrustning samt deras framtidsvisioner.

Eller också struntar de i att engagera sig i denna tråds ämne. Skulle vara intressant om någon i FS-ledningen kunde ge ett svar på vad FS-medlemmarnas snittålder är.
Eller ännu bättre X % under 25 år, X% mellan 25-35, X% 36-50 år o s v.

När jag är ute och plåtar ser jag (förutom i de fall yrkesfotografer finns på plats) kanske 2 av 10 med dyrare systemkameror, 1 med instegs dslr och resten med mobiler. Inte alltför sällan kan man se en och annan kompakt också.
De 2 med dyrare systemkameror ser oftast ut att vara män från uppskattningsvis 45-50 och uppåt. Mobilerna trakteras av alla åldersgrupper och kön.

Självklart är det inte alltid så, men det är en vanlig fördelning där jag mest uppehåller mig.

Ibland blir man lite överraskad och ser en yngre kvinna med analog kamera.

Nu gäller detta allmänfotografering. Tittar man på gruppen fågelfotografer är i princip alla utrustade med systemkameror, oavsett ålder.
 

PMD

Aktiv medlem
Men du den här tråden handlar ju just om att även marknadsledaren Canon sett en klart vikande trend för alla typer av kameror än mobilkameror och nu går in och skruvar ned förväntningarna ordentligt.
Men du tycks ha fått för dig att Canon skulle ha värre problem än andra kameratillverkare. Är det så? Vad finns det för evidenser för det om som inte är ryktesspridande webplatser och folk som drar långsökta slutsatser av sökresultat?
 

Flash Gordon

Aktiv medlem
Men du tycks ha fått för dig att Canon skulle ha värre problem än andra kameratillverkare. Är det så? Vad finns det för evidenser för det om som inte är ryktesspridande webplatser och folk som drar långsökta slutsatser av sökresultat?
Så här skriver Canon själva.

Canon thinks they’ll continue to sell 5-6 million prosumer and professional cameras once we’ve reached the bottom of the decline.
 

Polar300

Aktiv medlem
fotobollfoto sa:
Det räcker med en enda uppladdad bild med komplett data om modell, serienummer, shutter count samt shooting date för att räkna ut medeltalet per dag fram till den bilden för den kameran.
Antalet slutarrörelser registreras väl inte i EXIF?
(Jag hittade det åtminstone inte vid en hastig titt i standarden).
Faktisk är det så, allt det där finns gömt djupt nere där någonstans. Testade just mot Camera Shutter Count - som korrekt identifierade att det var en Df som filen kom ur samt att den nu tagit 8537 exponeringar. Så nånstans därinne gömde min nyligen tagna jpg det datat… (Provade med neffen också - samma resultat.)
 

PMD

Aktiv medlem
Jag körde nyss exiftool på en JPEG från en Df och en post heter "File Number". Om vi antar att det alltid räknas upp så kan det antagligen användas som en ungefärlig siffra på antalet slutarrörelser.

Efter lite mer pillande såg jag att exiftool även listade "Shutter Count". Det är något högre än "File Number" vilket är rimligt eftersom man med de flesta kameror kan utlösa slutaren utan att registrera en bild på minneskortet.

OK, så då kan Google göra som Petter föreslog. :)
 

esbtse

Aktiv medlem
d IGITALKAMROR ÄR FÖR DYRA.

Tja, vad kommer att hända?
Jag tror att vi kommer att se några tillverkare som väljer att kasta in handduken. Personligen tycker jag att kameraindustrin till slut tog `sjuka proportioner´ efter digitaliseringen. Nya modeller avlöste varandra i en takt som bara en `hypad´ fotomarknad kunnat underblåsa. Nu är festen över och vi får se vem som överlever.

Själv har jag inga som helst problem med att fotografera resten av mitt liv med det jag har. Och lustigt nog har jag tagit mina `bästa´ bilder med mina gamla prylar.

/Stephan
Jag behöver uppdatera en 10 år gammal digitalkamera. Tyvärr är priserna mycket höga så det tar år för mig att få ihop till en Nikon Fullformat. Lönerna har inte hängt med under de sista 15 åren.
 

x-country

Aktiv medlem
De som sitter där är smarta och gör säkert sitt bästa för sitt foretag. De känner dessutom till sin egen situation i detalj.

Det är inte idioter som sitter i en i en ledningsgrupp.
Nja, de är människor precis som alla andra. Så där finns både idioter, egoister osv. Kamerabranschen är precis som bilindustrin och musikindustrin osv överrepresenterade av gubbar som inte hänger med.
 

esbtse

Aktiv medlem
Beror av behov

Personligen så bryr jag mig inte så mycket om detta, då jag alltid lagt fokus på bilderna mer än tekniken. Prylarna är för mig verktyg, varken mer eller mindre. I mitt sätt att se så byter man huvudkamera inte mer än 5 gånger under livet. Optik har man till de går sönder, byter aldrig innan.

Mer fokus kommer förhoppningsvis hamna på bilderna (äntligen!!!), vilket gör att bilddelarna av marknaden kommer öka. Så jag är inte ett dugg orolig, ser nog mer fram emot en sådan utveckling.

Har redan märkt av denna riktning, utan att gå in i detaljerna mer.

Mvh Terje
Jag köper ny optik om jag har ett behov. Regeln är att man absolut behöver optiken åtminstone 3 ggr innan man köper den. Jag har i åratal velat uppdatera en 300/2.8 till 400/2.8 men jag har inte behövt denna optik 3 ggr ännu utan klarat mig med 300. Kamera däremot är i pipen då jag vill ha en fullformat för att kunna utnyttja TS optik och vidvinklar samt vill ha ljusstarkare sökare. Jag håller med om att man inte skall byta kamera så ofta. Min digital kamera har jag nu haft i 10 år.
 

Sten-Åke Sändh

Aktiv medlem
Men du tycks ha fått för dig att Canon skulle ha värre problem än andra kameratillverkare. Är det så? Vad finns det för evidenser för det om som inte är ryktesspridande webplatser och folk som drar långsökta slutsatser av sökresultat?
Nu verkar tråden helt ha spårat ur för nu handlar den visst om pensionärers bruttoinkomster (för ingen vill väl ens tala om det verkligt viktiga i det sammanhanget och det borde väl vara nettoinkomsten).

För vad det är värt:

https://www.sonyalpharumors.com/small-surprise-in-japan-the-sony-ff-mirrorless-share-increased-in-december/

Sony verkar ju ha hållit ställningarna på en i övrigt vikande marknad med sina spegellösa FF i jämförelse även med Canons och Nikons samlade nya utbud. Det finns siffror från Sony också som redan länkats till.

Vi vet inte än hur det faktiskt står till med Canon men det var ju faktiskt Canon och ingen annan som gick ut och drastiskt försökte skruva ner folks förväntningar på kameramarknaden i allmänhet. Det gör man väl inte om man inte reagerat över sakernas tillstånd. Vem säger de detta till och varför, borde man väl fråga sig lite till mans eller hur? Det kan ju möjligen bero på att man ser att det inte finns några enkla segrar att hämta på den spegellösa FF-marknaden nu i alla fall som kan kompensera för vad man tappar på DSLR-sidan och det är väl på den spegellösa FF-marknaden man hade tänkt sälja de kameror de har bra marginaler på eller hur?

Hur fördelningen kommer att se ut på lite sikt vet vi ju inte men nu har ju både Canon och Nikons nya modeller kommit ut och det blev ju ingen splash-effekt att tala om - de kanske faktiskt hoppas på det. Nikon gjorde det nog för de gjorde ju rätt mycket väsen innan vi faktiskt fick se vad de gjort. De har båda en del att bevisa och nu är det ju Canon som är sen in på marknaden där de låtit Sony hålla på helt i fred i ett antal år nu. Jag undrar om den strategin var så smart när man sett under flera år vartåt det barkade.

Det verkar ju inte som om det främst är Sony som tappat försäljning på spegellösa FF-marknaden försäljning, utan man verkar ju hålla den nivå man ligger på i stort. FF-marknaden har ju vuxit med Canons och Nikons utbud också. Både för Canon och Nikon är det ju så att de nu står inför den stora transition som andra redan gjort och då talar jag inte bara om Sony. Det kommer att kosta en hel del pengar att styra om. Nu ska de snabbt ta fram en massa nya objektiv och Canikon-folket har ju vant sig vid att de varit de som haft en uppsjö av objektiv att välja mellan och deras användare förväntar sig säkert att de snabbt ska få tillgång till objektiv av alla sorter gjorda för de nya kamerorna. Det är en rätt ordentlig utmaning.

Även om DSLR:er fortsatt kommer att säljas och fortfarande stå för en ansenlig del av försäljningen hos Canon så har de ju sett försäljningen dala av dessa i flera år nu. Var det inte 10% per år? Det borde väl varit en väckarklocka och räknenissarna har nog fullt upp med att kolla om du nya systemen verkligen kan balansera det man nu tappar med de gamla.
 

PMD

Aktiv medlem
Sony verkar ju ha hållit ställningarna på en i övrigt vikande marknad med sina spegellösa FF i jämförelse även med Canons och Nikons samlade nya utbud. Det finns siffror från Sony också som redan länkats till.

Vi vet inte än hur det faktiskt står till med Canon men det var ju faktiskt Canon och ingen annan som gick ut och drastiskt försökte skruva ner folks förväntningar på kameramarknaden i allmänhet. Det gör man väl inte om man inte reagerat över sakernas tillstånd.
Eftersom ingen i den här tråden tycks ha läst intervjun så är det lite oklart vad vi egentligen diskuterar. :)
 

Bengf

Aktiv medlem
Canon har så många olika kameror i sortimentet, klassiska DSLR med senaste 1300D och en lång radda av kameror upp till 77D, och så nästa segment 60D,70D och 80D och APS-C värstingen 7DMKII, toppar med MKIV och 1DXII, och komma i håg att lite äldre av dessa fins länge kvar för försäljning, ofta i paket inför sommarens äventyr, det har i alla fall sett ut så under många tidigare år. Det är inte slut där utan sedan 7 år har dom levererat spegelfria modeller också, vet inte hur många som blivit släppta där.


Inte underligt om dom vill banta ner denna gigantiska serie en aning.
 

oXo

Aktiv medlem
Faktisk är det så, allt det där finns gömt djupt nere där någonstans. Testade just mot Camera Shutter Count - som korrekt identifierade att det var en Df som filen kom ur samt att den nu tagit 8537 exponeringar. Så nånstans därinne gömde min nyligen tagna jpg det datat… (Provade med neffen också - samma resultat.)
En hel del av canons kameror (framförallt dom nyare kamerorna) kan du inte få fram antal exponeringar.
 

bach7617

Aktiv medlem
Sony verkar ju ha hållit ställningarna på en i övrigt vikande marknad med sina spegellösa FF i jämförelse även med Canons och Nikons samlade nya utbud. Det finns siffror från Sony också som redan länkats till.

Vi vet inte än hur det faktiskt står till med Canon men det var ju faktiskt Canon och ingen annan som gick ut och drastiskt försökte skruva ner folks förväntningar på kameramarknaden i allmänhet. Det gör man väl inte om man inte reagerat över sakernas tillstånd. Vem säger de detta till och varför, borde man väl fråga sig lite till mans eller hur? Det kan ju möjligen bero på att man ser att det inte finns några enkla segrar att hämta på den spegellösa FF-marknaden nu i alla fall som kan kompensera för vad man tappar på DSLR-sidan och det är väl på den spegellösa FF-marknaden man hade tänkt sälja de kameror de har bra marginaler på eller hur?
Och där kom vinstvarningen från Sony: https://www.bolagsfakta.se/nyheter/sony-faller-8-efter-fredagens-sankta-forsaljningsprognos
 

Photocon

Aktiv medlem
Fördelningen är väldigt jämn. Det är bara de yngsta och allra äldsta (80+) som är färre.
Tack för svar! Bra att åldersfördelningen ser så pass jämn ut. Nu kan man ju dock spekulera i vilka åldersgrupper som ar mest representerade på forumen.

Att diskutera "mörk framtid för systemkameror" blir ju tämligen andefattigt om det skulle råka vara så att vi som sitter här och plitar ihop inlägg bara består av systemkameranvändare och är något äldre.

Aspekter från yngre fotografer kanske saknas. Och om så är fallet betyder ju den gruppen mycket för framtidens kamerapreferenser.
 

Sten-Åke Sändh

Aktiv medlem
På SAR fanns ju denna graf med förklaringar.

https://www.sonyalpharumors.com/sony-reports-increaed-sales-and-revenue-in-the-imaging-segment-in-newly-released-q3-financial-statements/

Sony ökade ju både försäljning och vinst 2018 av vad jag kan se men redan 1 feb i denna förecast (nedre diagrammet) för februari så spår man fallande försäljning av kompaktkameror.

"The company as a whole and the Imaging Segment did well".

"The only negative note is that Sony changed their forecast in the Imaging Business expecting a “decrease in unit sales of compact digital cameras“. (här justerar man ned förväntningarna på försäljning av enheter med 1%)

"It means they expect less fixed lens camera sales (RX line for example). Not something really surprising. What matters at the end is that they are steadily making profit with the business."

Det gick väl inte så bra heller för Sonys telefoner.
 

Sten-Åke Sändh

Aktiv medlem
Eftersom ingen i den här tråden tycks ha läst intervjun så är det lite oklart vad vi egentligen diskuterar. :)
Nå det är väl ingen som kan japanska och autoöversättningar kan man ju inte lita på eller hur? Så då kan man ju lika gärna gå över till att diskutera snittåldern på FS och hur mycket vi tjänar eller inte tjänar.

Men det finns ju inte bara TS referat av artikeln utan även sådana från:

https://nofilmschool.com/Canon-News-Fujio-Mitarai

och Petapixel m.fl.

https://petapixel.com/2019/01/28/canon-sees-the-digital-camera-market-plunging-by-50-in-next-two-years/

Så vad är det du läst och förstått tycker du?

Jag tycker det verkar som om båda dessa skriver i princip samma sak. Jag antar att du förstår engelskan nedan:


Citat från Petapixel:

"The worldwide sales of standalone digital cameras have been plummeting since they peaked in around 2010, but Canon thinks its industry is still in for some serious pain in the coming years. The company believes the market will plummet another 50% over just the next two years.

In an interview with Nikkei, Canon president Fujio Mitarai gave some insight into how Canon is viewing the rapidly changing market.

Mitarai notes that the current global market for interchangeable lens cameras is roughly 10 million units per year, but Canon’s sales have been steadily dropping by 10% a year over the past few years.

And here’s why Canon and Nikon were reluctant up until last year to jump into the full-frame mirrorless market: mirrorless cameras do eat away at Canon’s bread-and-butter DSLR sales. Mitarai states that mirrorless cameras don’t add to the total number of digital cameras sold, but instead they’re replacing existing DSLR sales.

But Canon believes that the camera market will bottom out soon and that there will still be a demand for about 5 to 6 million prosumer and professional cameras when that happens.

“All of this points to an amalgamation of DSLR lines to offset the additional EOS R system cameras that are coming,” Canon Rumors writes. “I believe this is a worst-case scenario that Canon is strategizing for and that innovation and great new products are still coming over the next few years.” (slut citat)

Det här avviker väl inte från det citat TS gjort i trådens första post.


Om du vill så har du huvudpunkterna här.

- det säljs 10 miljoner systemkameror

- Canon har droppat 10% de senaste åren

- tror på 50% drop de närmaste två åren. Det skulle innebära 5-6 miljoner prosumer och pro-kameror (som alla får slåss om att sälja och inte som Canon tror att de kommer sälja om jag inte läst fel.

- Canon och Nikon har motvilligt gått in i spegellösa segmentet eftersom det inte kommer ge dem något netto. Den försäljningen kommer i bästa fall bara ersätta DSLR-försäljningen

- Jag tolkar det som att Canon ser att de måste banta bort en del av DSLR-sortimentet för att ge plats åt sina nya EOS R-kameror.


Sony har inte samma historia av att tappa 10% per år i försäljning de senaste åren. De har ju vuxit och t.o.m. gått om Nikon på FF-markanden men när Canon gick ut med detta så påverkades säkert Sony också att justera ner sina förväntningar en aning men den de lagt på SAR rörde sig ju bara om 1% så de får nog gå tillbaka på kammaren och tänka ett varv till. Petapixels artikel är daterad till 28 jan och SAR-artikeln 1 feb. Bolagsfakta är från 4 feb. Sony kan ju ha upptäckt att de gjort en väl optimistisk forecast och många färgas ju av om det går hyfsat. Lätt att dra ut trenderna istället för att korrigera dem. Canon har ju uppenbarligen haft en annan utgångspunkt där de ju sett det droppa ett antal år nu. Sony förklarar en del av framgången med att de stärkt sin produktmix men de kan inte leva på den särskilt länge till även om det kommer ny FW till A9, A7 III och A7r III som ger dessa modeller en viss konstgjord andning.
 
ANNONS