Annons

Framtiden ser mörk ut för systemkameror.

Produkter
(logga in för att koppla)

jonasfj

Avslutat medlemskap
Det tråkiga för oss kameraanvändare är att fallande försäljning och därmed försök att sälja med större marginaler innebär ökande priser. Med undantag av Nikons S 24-70/4 ligger ju kitobjektiven till de nya FF spegellösa alla över 10.000kr (Canon och Panasonic och visst har Sony en 28-70, men deras motsv 24-105/4 hamnar där också). Som tur är finns ju ett stort utbud av beg i F och EF fattning till de systemen.

Å andra sidan är det förstås trevligt att många fler än förr kan få hyfsade bilder i mobilen de har med sig. Undrar om det blir en chock förstås sedan då de enbart digitala bilderna degrederas och man inte har papperskopior. Jag sommarjobbade i fotoaffär under sent 80-ta och tidigt 90-tal och den tekniska kvalitén vanligt folk fick ut av sina kompakter var ofta en besvikelse. Mobilerna lyckas bättre faktiskt.
På kort sikt har du rätt, men enligt marknadens lagar borde det vara tvärtom när efterfrågan minskar.

Jag har naturligtvis ingen insikt i marknadsstrategier för de olika företagen, men ofta går det att ta bättre betalt när något är nytt och sedan faller priserna med tiden.

Jag tror att husen kommer falla först, men för eller senare måste de börja göra något åt objektiven.

Sony verkar har varit aggressiva med priserna på husen och jag tycker mig se att Nikon, även om de brukar göra så när det är lågsäsong, har börjat med cashback- och återköpsprogram i ganska stor skala, vilket är en sorts prissänkning.

Sony A9 kunde man ett tag köpa för €3.500 här i USA. Just nu är den tillbaka på €4.000 igen, men rabatterna kommer nog igen. Introduktionspriset var €4.500.

Sony A7iii är nere på €1.800 och Sony A7Riii har fallit till €3.000.

Räkna med att Canon och Nikon gör samma sak inom en inte allt för snar framtid.

Glaset är alltjämt alldeles för dyrt hos alla tre.
 

Sten-Åke Sändh

Aktiv medlem
Jag har som konsult jobbat en hel del med denna typen av R&D drev utveckling. De har ofta management problem för R&D har så stor makt att de ofta driver företaget i en viss riktning.

Vad jag tror kommer hända är att kameratillverkarna kommer tvingas tygla sin R&D avdelning.

Det betyder färre D&d projekt vilket sparar stora pengar. Företagsmålen mär mer i pengar än marknadsandelar.
Produktsortimenten kommer klassas i kassakor och sådant som inte är det.

För oss som vill använda mer avancerade kameror kommer nog höjda priser vara det vi märker mest.
Men problemet är väl ändå att tillverkarna nu verkar stå inför en minst fyrfaldig utmaning.

1. Dels så är det många och definitivt inte bara unga som tycker att mobilkameror räcker och blir över för deras behov.

2. Sedan handlar det om en demografisk grej i två ändar: De som är äldre fotografer som började fotografera med spegelreflex-system och dessa börjar nu dö undan. Det blir ett stort minus i den änden och sedan kommer de inte att ersättas därför att många som är unga (de du tidigare pratade om som de under 30 som vuxit upp med smartphones och sociala medier m.m.) idag inte ser en egen systemkamera som sin första "ägardröm" här i livet. Den är kanske istället en telefon.

3. Nu börjar dessutom telefonmarknaden plana ut och om t.o.m. Apple inte tror på 5G före 2020 så kommer man få några vettiga år först innan det möjligen vänder där.

4. På toppen av detta står vi snart inför en ordentlig lågkonjuktur som kanske t.o.m. blir värre än många vi sett tidigare. Den vi kommer se nu kommer i värsta fall bli ytterligare boostad av den "döda hand " marknadens efterfrågesida riskerar att drabbas av genom den nya tidsanda vi går in i, där det mesta av konsumtion kommer ses som ett klimatförnekande eller ett klimatattentat rent av. Låter inte särskilt sannolikt att en ny spegellös systemkamera står högst på listan då om man nu har en kamera sedan tidigare. Jag är rätt säker på att Greta inte har någon systemkamera.

Vad har de annat att satsa på än att ta fram nya kameror som är så pass mycket bättre än de gamla DSLR:er de haft redan ett antal år? Hur ska de annars få folk att ens köpa de kameror de fortfarande tror att marknaden ska köpa? För Canon och Nikon så återstår nog att putta in ordentligt med R&D i det spegellösa segmentet om de ska vara med och de kommer tvingas göra detta när marknaden inte låter dem "självfinansiera" detta via en expanderande marknad.

Sedan ler jag ofta när jag läser om de "unga" som Percy Barnevik (den gamla ASEA direktören) en gång kallade A.C. resp B.C (även många i vår generation vet att bandet inte hetta AC BC). Ja han menade ju inget musikerband med långhåriga killar i konstiga scenkläder utan de som var födda "before" eller "after computers. Redan då tyckte jag det var märkligt uttryckt.

Är det ingen (inklusive Percy) som undrat hur IT-samhället kommit till? Det var min föräldrageneration som var unga på 40-talet som tog fram TV-apparaterna och med dessa katodstrålerören som länge användes med första generationen datorer. Samma generation uppfann transistorerna 1946 om jag inte missminner mig och fick snabbt se desa ersätta den gamla rörtekniken. Min pappa byggde en TV själv i mitten av 50-talet innan Sveriges Radio ens hade några reguljära sändningar.

Min generation står på min fars och den såg till att datorer och dataprogram utvecklades. Jag själv var en av de som helt kom att leva med IT-utvecklingen och jag undervisade de som gick i skolan på 80-talet i IT. Jag har jobbat mellan 1989 och början på 90-talet med att utbilda landets återförsäljare i Windows och Windows-programvara för Nordens då största IT-distributör och jag hade många runt mig och även folket i tre-fyra andra stora distributörer såg till att Sverige blev datoriserat med hjälp av alla duktiga återförsäljare och deras service- och installationstekniker.

Det är sant att en hel del äldre har problem med tekniken men gör inte misstaget att tro att alla över 50-60 är helt tappade när det gäller IT och telefoni. Jag har jobbat 30 år i det här innan jag lade ner 2016 och de senaste 25 åren av dessa var jag IT-utvecklare precis som massor av andra människor i min ålder som byggtt upp detta IT-samhälle till vad det är idag.

När jag var 15 och trimmade moppar trodde jag och mina kompisar att vi ver de verkliga motorexperterna tills vi fick en ny portvakt. Det visade sig att han var gammal speedwayåkare och då fattade t.o.m. vi att det faktiskt fanns även vuxna som var bra mycket bättre än vad vi var på motorer.

De senaste åren har jag sysslat en hel del med mobiltelefoni och främst då mobilt bredband. Det kom sig av att massor med folk på vår skärgårdsö gick huvudstupa in i ett fiber-avtal med Bredbandsbolaget/Telenor. De har ännu efter 3 år inte fått några leveranser men förvägras häva avtalen och det helt i onödan. För grejen var att de rusade som en hetsad bisonhjord rakt in i dessa av tal i ren okunskap. Det gjorde inte jag och ett antal andra i min generation för vi gjorde som vi brukar: vi började testa och ta reda på hur våra mottagningsförhållanden för mobilt bredband såg ut..

Idag har jag uppmätt som mest 130 Mbit trådlöst inne i mitt hus med en billig Samsung telefon (A3) som stöder 4G cat 6, efter att ha skaffat en schysst MIMO-antenn till min router. Det visade sig nämligen att vi har en fantastisk 4G-antenn på grannön och det finns hyfsade 4G-antenner runt hela ön utom i en liten sektor i syd-öst.

Det är en hel del 30-40 -åringar nu som sitter där på ön med sina taskiga avtal efter 3 år och inte vet hur de ska bete sig och ingen fiber har de fått heller. Oss andra gubbar tog det en och en halv dag max att få till vårt mobila bredband. En dag för att skaffa ett familjeabonnemang med obegränsad surf och router och antenn och en halv dag att mickal igång det hela. Vi tjänade 20 000 på affären också.

Det var inte särskilt många då för några år sedan som lyssnade på mig och gubbarna i min ålder men en del har kommit senare, när de insett att de inte får några svar av entreprenören som ska göra jobbet och när de nu vet vad de inte visste då, att det faktiskt funnits ett hyfsat snabbt 4G-alternativ hela denna tid som de kunnat få på dagen istället och strängt taget behöver man ju inte mer än två telefoner och Google Chrome-cast för en knapp tusenlapp så är det ju bara att köra.
 
Senast ändrad:

jonasfj

Avslutat medlemskap
Men problemet är väl ändå att tillverkarna nu verkar stå inför en minst fyrfaldig utmaning.

1. Dels så är det många och definitivt inte bara unga som tycker att mobilkameror räcker och blir över för deras behov.

2. Sedan handlar det om en demografisk grej i två ändar: De som är äldre fotografer som började fotografera med spegelreflex-system och dessa börjar nu dö undan. Det blir ett stort minus i den änden och sedan kommer de inte att ersättas därför att många som är unga (de du tidigare pratade om som de under 30 som vuxit upp med smartphones och sociala medier m.m.) idag inte ser en egen systemkamera som sin första "ägardröm" här i livet. Den är kanske istället en telefon.

3. Nu börjar dessutom telefonmarknaden plana ut och om t.o.m. Apple inte tror på 5G före 2020 så kommer man få några vettiga år först innan det möjligen vänder där.

4. På toppen av detta står vi snart inför en ordentlig lågkonjuktur som kanske t.o.m. blir värre än många vi sett tidigare. Den vi kommer se nu kommer i värsta fall bli ytterligare boostad av den "döda hand " marknadens efterfrågesida riskerar att drabbas av genom den nya tidsanda vi går in i, där det mesta av konsumtion kommer ses som ett klimatförnekande eller ett klimatattentat rent av. Låter inte särskilt sannolikt att en ny spegellös systemkamera står högst på listan då om man nu har en kamera sedan tidigare. Jag är rätt säker på att Greta inte har någon systemkamera.

Vad har de annat att satsa på än att ta fram nya kameror som är så pass mycket bättre än de gamla DSLR:er de haft redan ett antal år? Hur ska de annars få folk att ens köpa de kameror de fortfarande tror att marknaden ska köpa? För Canon och Nikon så återstår nog att putta in ordentligt med R&D i det spegellösa segmentet om de ska vara med och de kommer tvingas göra detta när marknaden inte låter dem "självfinansiera" detta via en expanderande marknad.

Sedan ler jag ofta när jag läser om de "unga" som Percy Barnevik (den gamla ASEA direktören) en gång kallade A.C. resp B.C. Ja han menade ju inget musikerband med långhåriga killar i konstiga scenkläder utan de som var födda "before" eller "after computers. Redan då tyckte jag det var märkligt uttryckt.

Är det ingen (inklusive Percy) som undrat hur IT-samhället kommit till? Det var min föräldrageneration som var unga på 40-talet som tog fram TV-apparaterna och med dessa katodstrålerören som länge användes med första generationen datorer. Samma generation uppfann transistorerna 1946 om jag inte missminner mig och fick snabbt se desa ersätta den gamla rörötekniken. Min pappa byggde en TV själv i mitten av 50-talet innan Sveriges Radio ens hade några reguljära sändningar.

Min generation står på min fars och den såg till att datorer och dataprogram utvecklades. Jag själv var en av de som helt kom att leva med IT-utvecklingen och jag undervisade de som gick i skolan på 80-talet i IT. Jag har jobbat mellan 1989 och början på 90-talet med att utbilda landets återförsäljare i Windows och Windows-programvara för Nordens då största IT-distributör och jag hade många rungt mig och i tre fyra distributörer till som såg till att Sverige blev datoriserat.

Det är sant att en hel del äldre har problem med tekniken men gör inte misstaget att tro att alla över 50-60 är helt tappade när det gäller IT och telefoni. Jag har jobbat 30 år i det här innan jag lade ner 2016 och de senaste 25 åren av dessa var jag IT-utvecklare precis som massor av andra människor i min ålder som byggtt upp detta IT-samhälle till vad det är idag.

När jag var 15 och trimmade moppar trodde jag och mina kompisar att vi ver de verkliga motorexperterna tills vi fick en ny portvakt. Det visade sig att han var gammal speedwayåkare och då fattade t.o.m. vi att det faktiskt fanns även vuxna som var bra mycket bättre än vad vi var på motorer.

De senaste åren har jag sysslat en hel del med mobiltelefoni och främst då mobilt bredband. Det kom sig av att massor med folk på vår skärgårdsö gick huvudstupa in i ett fiber-avtal med Bradbandsbolaget/Telenor. De har ännu efter 3 år inte fått några leveranser men förvägras häva avtalen och det helt i onödan. För grejen var att de rusade som en hetsad bisonhjord rakt in i dessa av tal i ren okunskap. Det gjorde inte jag och ett antal andra i min generation för vi gjorde som vi brukar: vi började testa och ta reda på hur våra mottagningsförhållanden för mobilt bredband såg ut..

Idag har jag uppmätt som mest 130 Mbit trådlöst inne i mitt hus med en billig Samsung telefon (A3) som stöder 4G cat 6, efter att ha skaffat en schysst MIMO-antenn till min router. Det visade sig nämligen att vi har en fantastisk 4G-antenn på grannön och det finns hyfsade 4G-antenner runt hela ön utom i en liten sektor i syd-öst.

Det är en hel del 30-40 -åringar nu som sitter där på ön med sina taskiga avtal efter 3 år och inte vet hur de ska bete sig och ingen fiber har de fått heller. Oss andra gubbar tog det en och en halv dag max att få till vårt mobila bredband. En dag för att skaffa ett familjeabonnemang med obegränsad surf och router och antenn och en halv dag att mickal igång det hela. Vi tjänade 20 000 på affären också.
Visst är det så att intressena över generationerna förändras, så jag säger inte att du har fel, men jag kan dela med mig av några saker som verkar peka åt ett annat håll.

Jag brukar då och då delta i så kallade "photo-walks". Jag har gjort det mer än ett dussin gånger i olika länder. En sak som gör det till en trevlig upplevelse är hur olika alla människor är som samlas med ett intresse gemensamt.

De är unga, medelålders och äldre, med bakgrunder som studenter, lärare, ingenjörer, hemmamän och -fruar, fotografer och ambassadörer.

Det finns unga som fotograferar med film och andra som fotograferar digitalt. De är ofta mer kreativa och tar mer risker än oss andra.

Jag har träffat unga som är intresserade av gatufotografi, några som studerar på konstskolor. Andra har lånat en kamera av pappa eller är intresserade av att fotografera bilar, motorcyklar eller modeller.

Jag känner ganska många fotografer som låter unga talanger assistera, för ömsesidigt utbyte, och de har massor med förfrågningar.

Bilden (och den rörliga bilden) har aldrig varit viktigare än nu och det lockar mängder med unga människor.
 

Sten-Åke Sändh

Aktiv medlem
Visst går det att hitta avvikelser från de stora trenderna och nya trender måste alltid börja någonstans de med. Det som talar för analogfoto bland unga är väl att det här med digitalfoto ju kräver en rätt ansenlig IT-infrastruktur för att funka. Det analoga kräver ju knappt någon ström ens och det borde ju tilltala prepper-generationen. Analogt foto är väl ett bra recept till de som har klimatångest om de nu inte kan avstå helt från att ta bilder.

Jag börjar ju själv inse sårbarheten i vår nedrustade civilförsvarsorganisation. Vi hade ju två dygns el-problem i Vaxholm där 7000 abonnenter blev utan ström till och från under ett par dygn minst till följd av en grov tall som föll på huvudmatarledningen och började brinna. När man så EON styrde om enligt plan-B till en reservledning så visade det sig att den var så dåligt dimensionerad att den inte klarade lasten så därför kom elen och gick i typ 10 minuters intervaller innan det helt lade av andra dagen.

Jag var själv ute på Skogsön , där vi har vårt sommarhus på lördagen efter stormen. Jag har skrivit en bloggberättelse om detta med en bildlänk till ca 25 bilder:


https://www.fotosidan.se/blogs/stenisfotoblogg/index.htm?tag=Skogs%F6+Vaxholm+efter+stormen+Alfrida+2019
 

jonasfj

Avslutat medlemskap
Visst går det att hitta avvikelser från de stora trenderna och nya trender måste alltid börja någonstans de med. Det som talar för analogfoto bland unga är väl att det här med digitalfoto ju kräver en rätt ansenlig IT-infrastruktur för att funka. Det analoga kräver ju knappt någon ström ens och det borde ju tilltala prepper-generationen. Analogt foto är väl ett bra recept till de som har klimatångest om de nu inte kan avstå helt från att ta bilder.

Jag börjar ju själv inse sårbarheten i vår nedrustade civilförsvarsorganisation. Vi hade ju två dygns el-problem i Vaxholm där 7000 abonnenter blev utan ström till och från under ett par dygn minst till följd av en grov tall som föll på huvudmatarledningen och började brinna. När man så EON styrde om enligt plan-B till en reservledning så visade det sig att den var så dåligt dimensionerad att den inte klarade lasten så därför kom elen och gick i typ 10 minuters intervaller innan det helt lade av andra dagen.

Jag var själv ute på Skogsön , där vi har vårt sommarhus på lördagen efter stormen. Jag har skrivit en bloggberättelse om detta med en bildlänk till ca 25 bilder:


https://www.fotosidan.se/blogs/stenisfotoblogg/index.htm?tag=Skogs%F6+Vaxholm+efter+stormen+Alfrida+2019
I Mexico hade vi strömavbrott var och varannan vecka. Ibland varade det 10min och ibland 2-3 dagar. Det är svettigt att sova i 35-40 grader utan aircon, men det mesta går om man måste.

Jag tror det är svårt att säga om unga människor har slutat intressera sig för fotografi eller inte. Uppenbarligen tror ju Nikon och Sony på tillväxt inom entusiast/proffssegmentet och deras kunder måste ju komma från någonstans.
 

Sten-Åke Sändh

Aktiv medlem
Tillbaka till huvudämnet.
Hur många här är på gång att köpa ny systemkamera?
Om inte, vad väntar ni på och varför.
Att de spegellösa skall bli billigare och bättre?

Jag hade själv långgående planer på att uppgradera till D850 från min D800e.
Mest på grund av fokusstackning, vikbara skärmen och förbättrade autofokusen.
Men blev inte av pga lång väntetid och lite väl dyrt.
Nu har jag nog mer siktet inställt på något som främst är lättare. Kanske nästa generation spegellösa från Nikon.
Hur tänker ni?

Har en längre tid haft ögonen på A7III då jag önskat en kompakt och kompetent FF-kamera med IBIS. Har även en del Leica och Canon FD-optik som skulle fungera med adapter. Missade kameran i November då Rajala hade bra rabatt i samband med Black Friday men nu fanns den för 16000:- så jag slog till. Kan även `hitta´ ett 24-105/4 för lite över 11000:- som finns på önskelistan.

Och jag tycker inte någon av de nya alternativen från Nikon, Canon och Panasonic rår på A7III om man ser till helheten.

/Stephan
Jag har ju redan en A7r sedan gammalt, en A6300 som jag köpte för AF:ens skull för tre år sedan och jag skaffade en A7 III för några månader sedan för AF:ens och lågljusegenskaperna. Ett 24-15mm G har jag sedan tidigare så jag kommer nog inte köpa något mer under lång tid. Möjligen kan jag falla dit på en 85:a/1,4 med AF. Jag har en utan AF idag så jag kanske klarar mig med den trots allt. Nä de kommer inte bli rika på mig, det är nog ett som är säkert.
 

PMD

Aktiv medlem
Å andra sidan är det förstås trevligt att många fler än förr kan få hyfsade bilder i mobilen de har med sig. Undrar om det blir en chock förstås sedan då de enbart digitala bilderna degrederas och man inte har papperskopior.
Digitala bilder kan försvinna pga diskkrasch eller bli trasiga pga överföringsfel eller bitfel på en disk, men degradera kan de väl ändå inte?
 

PMD

Aktiv medlem
2. Sedan handlar det om en demografisk grej i två ändar: De som är äldre fotografer som började fotografera med spegelreflex-system och dessa börjar nu dö undan. Det blir ett stort minus i den änden och sedan kommer de inte att ersättas därför att många som är unga (de du tidigare pratade om som de under 30 som vuxit upp med smartphones och sociala medier m.m.) idag inte ser en egen systemkamera som sin första "ägardröm" här i livet. Den är kanske istället en telefon.
Den ekonomiska situationen för barn är idag annorlunda mot hur det var när du och jag växte upp. Om vi drömde om att en gång få äga en riktig systemkamera (helst en spegelreflex eftersom Leica och liknande var mossiga) så är det nog inte mobiltelefoner barn av idag drömmer om. De har redan en mobiltelefon sen unga år.
 

Sten-Åke Sändh

Aktiv medlem
Tror inte det bara är ett problem på Fotosidan.
Titta på DPR där tonen är mycket mer elak och trådarna drar i väg mycket mer.
Det kan säkert vara så men även DPR är ju en generell site till skillnad mot exv. Dyxum.

Sedan har jag undrat över detta med IT-kulturen i länder som Sverige. Det är ju rätt anmärkningsvärt att mobiltelefonin till stor del uppfunnits och utvecklats i Sverige och Finland. Vi är ju kanske världens minst verbala folk, vi och finnarna - och här uppfinns det alltså mobiltelefoni!! Till och med Östen Mäkitalo som ju jobbade på Ericsson och av en del ses som den svenska mobiltelefonins fader har ju ett finskklingande namn.

På toppen av detta så betraktas ofta både svenskar och finnar möjligen tillsammans med en del östfolk som ryssar och vitryssar som oartiga, buffliga och opolerade.

Jag vet inte men det låter i alla fall för mig som en social häxbryggd när den paras med en viss anonymitet som nätkommunikationen ofta ger.
 

PMD

Aktiv medlem
Det analoga kräver ju knappt någon ström ens och det borde ju tilltala prepper-generationen.
Kanske. Men preppers är knappast millenials. Preppers är väl cyniska medelålders män som tycker att det är kul att bygga en självförsörjande tillvaro eftersom de inbillar sig att de är sig selv nok?

Analogt foto är väl ett bra recept till de som har klimatångest om de nu inte kan avstå helt från att ta bilder.
Om de har de gjort en livscykelanalys ur klimatpåverkansynpunkt så blir jag imponerad, men det mesta i klimatförändringsdebatten är vanligen bara löst tyckande.
 

jonasfj

Avslutat medlemskap
Det kan säkert vara så men även DPR är ju en generell site till skillnad mot exv. Dyxum.

Sedan har jag undrat över detta med IT-kulturen i länder som Sverige. Det är ju rätt anmärkningsvärt att mobiltelefonin till stor del uppfunnits och utvecklats i Sverige och Finland. Vi är ju kanske världens minst verbala folk, vi och finnarna - och här uppfinns det alltså mobiltelefoni!! Till och med Östen Mäkitalo som ju jobbade på Ericsson och av en del ses som den svenska mobiltelefonins fader har ju ett finskklingande namn.

På toppen av detta så betraktas ofta både svenskar och finnar möjligen tillsammans med en del östfolk som ryssar och vitryssar som oartiga, buffliga och opolerade.

Jag vet inte men det låter i alla fall för mig som en social häxbryggd när den paras med en viss anonymitet som nätkommunikationen ofta ger.
Sverige och Finland vann i början kampen om mobiltelefoni för att de var bra på teknologin. Sen kom Steven Jobs och sa att om man har fingrar så ska man använda dem och sen blev det en Amerikansk och Asiatisk angelägenhet.

I Asien vet de flesta inte vad Sverige är och de som känner till oss är mest imponerade av vårt sociala skyddsnät, för de är rädda för framtiden.

Västerut brukar jag mest få komplimanger för Alperna.
 

jonasfj

Avslutat medlemskap
Kanske. Men preppers är knappast millenials. Preppers är väl cyniska medelålders män som tycker att det är kul att bygga en självförsörjande tillvaro eftersom de inbillar sig att de är sig selv nok?



Om de har de gjort en livscykelanalys ur klimatpåverkansynpunkt så blir jag imponerad, men det mesta i klimatförändringsdebatten är vanligen bara löst tyckande.
Hey Messerschmidt, han menade nog hipsters!
 

Sten-Åke Sändh

Aktiv medlem
Det du skriver om att ingen blir rik med att gödsla marknaden med billiga kompakter eller instegskameror tror jag visst att du har rätt i och att vi kommer att se ändringar där dom kommande åren. Sedan gissar jag starkt att vi ofta är trogna mot våra egna kamera val på det sättet att vi gärna väljer extra kameran av mindre lättare sort, så blir det samma märke som huvudkameran det liksom sker per automatik, så om Canon som har sålt överlägset flest kameror, så razzlar det på duktigt om tex japanerna gärna handlar någon M-kamera som snappshot kamera. men till och med Canon ägare med pengar har valt någon A7 som extra kamera, och jag tror att Erland har någon Fuji modell, han kan ju i och försig också ha någon M6 eller liknade också. Du hade förr om åren en Richo och jag hade en Sony W5, det var kameror med dom små sensorerna, nu går det att köpa relativt små med APS-C sensorer, det var det som gjorde Nexarna intressanta och senare då A6000.

Det är faktiskt en hel del både Nikon folk men främst Canon-användare som migrerat helt eller delvis (en del kör ju sina Canon-glas med A7:eek:r). Man kan ju se det exv. här i B&H:s kommentarsfält:


https://www.bhphotovideo.com/c/product/1394217-REG/sony_ilce_7m3_alpha_a7_iii_mirrorless.html
 

Sten-Åke Sändh

Aktiv medlem
......….För övrigt kan man visst bli rik på att översvämma en marknad med billiga saker, bara man kan tillverka dessa saker ännu billigare. Canon har av tradition byggt mycket av sina egna produktionsanläggningar, så det är rimligt att tro att det finns ett mycket kvalificerat kunnande när det gäller produktionsteknik i det företaget.

Det är säkert så att Canon traditionellt haft de största skalfördelarna men ett problem för Canon har nog ändå varit att de nog haft dyrare produktionskostnader än exv. de som enbart tillverkar spegellöst. Elektromekanik i DSLR:er är alltid dyrare än ren elektronik.
 

jonasfj

Avslutat medlemskap
Det är säkert så att Canon traditionellt haft de största skalfördelarna men ett problem för Canon har nog ändå varit att de nog haft dyrare produktionskostnader än exv. de som enbart tillverkar spegellöst. Elektromekanik i DSLR:er är alltid dyrare än ren elektronik.
Du har helt rätt i att spegelfria kameror är billigare att tillverka.

Fördelen med att vara störst ligger i hela kedjan. Lägre inköpskostnader, de kan sprida utvecklingskostnader på fler enheter och de kan ha mycket vassare armbågar mot återförsäljarna. Nu kommer Canon med spegelfria på bred front och då blir de inte att leka med.
 

Sten-Åke Sändh

Aktiv medlem
Det tråkiga för oss kameraanvändare är att fallande försäljning och därmed försök att sälja med större marginaler innebär ökande priser. Med undantag av Nikons S 24-70/4 ligger ju kitobjektiven till de nya FF spegellösa alla över 10.000kr (Canon och Panasonic och visst har Sony en 28-70, men deras motsv 24-105/4 hamnar där också). Som tur är finns ju ett stort utbud av beg i F och EF fattning till de systemen.

Å andra sidan är det förstås trevligt att många fler än förr kan få hyfsade bilder i mobilen de har med sig. Undrar om det blir en chock förstås sedan då de enbart digitala bilderna degrederas och man inte har papperskopior. Jag sommarjobbade i fotoaffär under sent 80-ta och tidigt 90-tal och den tekniska kvalitén vanligt folk fick ut av sina kompakter var ofta en besvikelse. Mobilerna lyckas bättre faktiskt.

Vi får se hur marknaden utvecklas. Varför ska det vara helt omöjligt att vi får se en stark prispress nu när alla de stora är inne på FF-segmentet t.ex. ? Har inte den redan inletts? Det kommer säkert vara de som försöker sig på att köpa sig marknadsandelar. Någon eller några som inte har de muskler som krävs kommer möjligen krokna. Jag tror inte Sony kan leva med samma prispolicy som de haft när de var ensamma med spegellösa FF.
 

jonasfj

Avslutat medlemskap
Vi får se hur marknaden utvecklas. Varför ska det vara helt omöjligt att vi får se en stark prispress nu när alla de stora är inne på FF-segmentet t.ex. ? Har inte den redan inletts? Det kommer säkert vara de som försöker sig på att köpa sig marknadsandelar. Någon eller några som inte har de muskler som krävs kommer möjligen krokna. Jag tror inte Sony kan leva med samma prispolicy som de haft när de var ensamma med spegellösa FF.
Sony har redan börjat. Se mitt inlägg ovan om prisutvecklingen på A7iii, A7Riii och A9. Objektiven verkar inte sjunka i pris. Gungor och karuseller!?
 

PMD

Aktiv medlem
Det är säkert så att Canon traditionellt haft de största skalfördelarna men ett problem för Canon har nog ändå varit att de nog haft dyrare produktionskostnader än exv. de som enbart tillverkar spegellöst. Elektromekanik i DSLR:er är alltid dyrare än ren elektronik.
Det beror också på hur långe det tar att skriva av investeringskostnaden samt hur stora serier man producerar. Jag har ingen inside-information om Canons produktionskostnader.
 
ANNONS