Annons

Framtiden ser mörk ut för systemkameror.

Produkter
(logga in för att koppla)

Sten-Åke Sändh

Aktiv medlem
Tror faktiskt för tillverkarna av mer avancerade kameror att det är värre än så.
De som är 30 och lite där över har aldrig lärt sig fotografins grunder. DE är generationen som växte upp med mobilkmaror och olika sociala medier.

Några ava dem vill gå vidare och använda en mer avancerad kamera. Fast eftersom de inte kan grunderna och moderna kameror är ganska komplicerade med alla sina inställningar så får de sämre bilder än med mobilen.
Vi ser hela tiden hur någon köpt en Fuji eller annan kamera i klassen 15 000 kr.
Som sedan säljs billigt mindre än 12 månader senare.
Vi kan bara spekulera om varför men troligen för de fick inte de bättre bilder som de förväntade sig, Det blev sämre än med mobilen
Jag ser detta hos mina barn och deras fruar som några av dem fotar mycket.
Fotografering med en riktig kamera handlar mycket om att kunna sin kamera och en hel del om komposition och erfarenhet.
Fotografering är ett hantverk. Särskilt om man också tycker bilder helst skall ses på papper.
Väldigt bra skrivet!
 

Sten-Åke Sändh

Aktiv medlem
Det är väl i enlighet med det allmänna mantrat på Internet: syns man inte så finns man inte.

Jag antar att det beror på vad man vill med att publicera bilder på Fotosidan. Om man enbart vill att Fotosidanmedlemmar ska få se dem så vinner man förvisso inget på att Google indexerar dem.
Nää, men om man inser vad det innebär att de blir indexerade av Google så förstår man vidden av det. De siter som är beroende enbart av att folk loggar in explicit på dessa siter kommer marginaliseras och de om syns via Google i Googles sökningar kommer att vinna en mycket större spridning. Det är väl säkert så att denna polett även ramlat ner sent om sider även på Fotosidan.
 

Sten-Åke Sändh

Aktiv medlem
Ja men det var inte så dåligt av Olympus/Sony C:A 10% från Canon som tydligen fick en hit med M50, Japaner har valt Canons spegelfria sedan flera år, Canon har tillverkat spegelfria i 7 år, det är också fungerande kameror och inte bara nyligen släppta småbilds kamera.
Men du Sonys bästsäljare var länge A6000 men det har ju kommit A6300, A6500 och A6400 sedan dess. En A6000 kan man väl få idag för 3500U$ men vad tjänar Sony på det? Möjligen gör man detta för att få in folk på E-mount och öka sina marknadsandelar. Canon gör väl exakt samma sak men jag är osäker på nyttan för fattningen i M50 är väl inte den samma som i R-serien.

Ingen blir rik på att gödsla markanden med billiga kompakter eller billiga instegssystemkameror och ingen utveckling värd namnet sker överhuvudtaget i dessa segment idag. Det har man väl inte råd med för 20-3500 spänn antar jag.

Jag tror vi kan lämna dessa APS-C modeller där hän idag för det är inte där slaget står idag Bengt.
 
Senast ändrad:

Sten-Åke Sändh

Aktiv medlem
Största problemet i FS forum är att nästan alla diskussioner tenderar att tas över av ett fåtal medlemmar som försöker "vinna", vilket förstås är omöjligt i en nätdiskussion. Ofta drar de iväg tråden åt helt andra håll än trådskaparen tänkt sig, eller ger sig in på språkdiskussioner och annat trams.

De stackare som försöker fråga om något eller hitta information ger snabbt upp och letar vidare på annat håll och syns aldrig mer till i tråden (eller ibland ens på FS).
Nä största problemet med Fotosidans forum i jämförelse med andra är snarare att FS är ett generellt forum. Om jag ser till Sony så är det avsevärt högre nivå oftast på Duxum.com som är den ledande Sony/Minolta-siten på nätet och skälet tror jag just är att det besöks främst av folk som faktiskt har Sony-kameror och kan dessa. Tyvärr är det inte så i FS Sony-trådar för de har ofta dominerats av folk som inte ens har några Sony-kameror utan som är där för att det inte händer tillräckligt mycket kring deras egna tillverkare för att de ska vara där istället. Det har varit bra dynamik kring Sony de senaste 3-4 åren och detsamma har inte varit fallet i andra tillverkarorienterade forum. Resultatet har ofta då blivit att de som egentligen inte är där för att diskutera Sonys kameror eller produkter mest har obstruerat den diskussion Sony-användarna velat driva. Det är därför jag alltmer sällan deltar i dessa trådar på FS och hellre deltar på Dyxum. Det är dåligt använd tid att tjafsa med folk som egentligen inte är där för att diskutera sakfrågor utan mest är där av andra skäl.
 

Flash Gordon

Aktiv medlem
Men du Sonys bästsäljare var länge A6000 men det har ju kommit A6300, A6500 och A6400 sedan dess. En A6000 kan man väl få idag för 3500U$ men vad tjänar Sony på det? Möjligen gör man detta för att få in folk på E-mount och öka sina marknadsandelar. Canon gör väl exakt samma sak men jag är osäker på nyttan för fattningen i M50 är väl inte den samma som i R-serien.

Ingen blir rik på att gödsla markanden med billiga kompakter eller billiga instegssystemkameror och ingen utveckling överhuvudtaget sker i dessa segment idag.
Jag har som konsult jobbat en hel del med denna typen av R&D drev utveckling. De har ofta management problem för R&D har så stor makt att de ofta driver företaget i en viss riktning.

Vad jag tror kommer hända är att kameratillverkarna kommer tvingas tygla sin R&D avdelning.

Det betyder färre D&d projekt vilket sparar stora pengar. Företagsmålen mär mer i pengar än marknadsandelar.
Produktsortimenten kommer klassas i kassakor och sådant som inte är det.

För oss som vill använda mer avancerade kameror kommer nog höjda priser vara det vi märker mest.
 

PMD

Aktiv medlem
Nää, men om man inser vad det innebär att de blir indexerade av Google så förstår man vidden av det. De siter som är beroende enbart av att folk loggar in explicit på dessa siter kommer marginaliseras och de om syns via Google i Googles sökningar kommer att vinna en mycket större spridning. Det är väl säkert så att denna polett även ramlat ner sent om sider även på Fotosidan.
Visst är det så, men jag tolkade jonasfj så att han undrade ur den enskilde fotografens perspektiv.
 

PMD

Aktiv medlem
Jag tror vi kan lämna dessa APS-C modeller där hän idag för det är inte där slaget står idag Bengt.
Slaget står väl där pengarna finns och hittills har det varit så att kameratillverkarna har tjänat mest pengar på kameror i de lägre prisklasserna (om vi håller oss till systemkameror). Finns det något som visar att det är annorlunda idag? (I framtiden kan det förstås bli annorlunda).
 

Flash Gordon

Aktiv medlem
En intressant och förvånande sak med diagrammen du länkar till är att Nikons försäljning av ILC faller så mycket snabbare än Canons, inte bara procentuellt utan även i absoluta tal. Det hade jag faktiskt inte trott, och har lite svårt att förstå varför.
Är inte detta ungefär vad jag har sagt sedan första citatet som denna tråd startade med?

ILC dyker ordentlig. Inte bara enklare kameror.
 

jonasfj

Avslutat medlemskap
En intressant och förvånande sak med diagrammen du länkar till är att Nikons försäljning av ILC faller så mycket snabbare än Canons, inte bara procentuellt utan även i absoluta tal. Det hade jag faktiskt inte trott, och har lite svårt att förstå varför.
Jag vet inte heller, men det finns stora fördelar med att vara störst på marknaden.
 

jonasfj

Avslutat medlemskap
Är inte detta ungefär vad jag har sagt sedan första citatet som denna tråd startade med?

ILC dyker ordentlig. Inte bara enklare kameror.
Det finns "enkla" systemkameror. Jag tror det är flera av oss som försökt påpeka det här om och om igen.

Det är de "enklare" kamerorna som dyker om man får tro vad Nikon säger.

Jag upprepar vad jag skrev: Thom Hogan definierar Nikons entusiast-/proffskameror som D850, Z7, Z6, D5 och eventuellt D500 och D750. Det följer att de "enklare" systemkamerorna skulle bestå av D3500, D5600, D7500, D610. Kanske missade jag någon modell.

Om du läser och reflekterar innan du svarar samma sak om och om igen så kanske vi kommer någonstans...
 

Bengf

Aktiv medlem
Men du Sonys bästsäljare var länge A6000 men det har ju kommit A6300, A6500 och A6400 sedan dess. En A6000 kan man väl få idag för 3500U$ men vad tjänar Sony på det? Möjligen gör man detta för att få in folk på E-mount och öka sina marknadsandelar. Canon gör väl exakt samma sak men jag är osäker på nyttan för fattningen i M50 är väl inte den samma som i R-serien.

Ingen blir rik på att gödsla markanden med billiga kompakter eller billiga instegssystemkameror och ingen utveckling värd namnet sker överhuvudtaget i dessa segment idag. Det har man väl inte råd med för 20-3500 spänn antar jag.

Jag tror vi kan lämna dessa APS-C modeller där hän idag för det är inte där slaget står idag Bengt.

Det du skriver om att ingen blir rik med att gödsla marknaden med billiga kompakter eller instegskameror tror jag visst att du har rätt i och att vi kommer att se ändringar där dom kommande åren. Sedan gissar jag starkt att vi ofta är trogna mot våra egna kamera val på det sättet att vi gärna väljer extra kameran av mindre lättare sort, så blir det samma märke som huvudkameran det liksom sker per automatik, så om Canon som har sålt överlägset flest kameror, så razzlar det på duktigt om tex japanerna gärna handlar någon M-kamera som snappshot kamera. men till och med Canon ägare med pengar har valt någon A7 som extra kamera, och jag tror att Erland har någon Fuji modell, han kan ju i och försig också ha någon M6 eller liknade också. Du hade förr om åren en Richo och jag hade en Sony W5, det var kameror med dom små sensorerna, nu går det att köpa relativt små med APS-C sensorer, det var det som gjorde Nexarna intressanta och senare då A6000.
 

Bengf

Aktiv medlem
Det finns "enkla" systemkameror. Jag tror det är flera av oss som försökt påpeka det här om och om igen.

Det är de "enklare" kamerorna som dyker om man får tro vad Nikon säger.

Jag upprepar vad jag skrev: Thom Hogan definierar Nikons entusiast-/proffskameror som D850, Z7, Z6, D5 och eventuellt D500 och D750. Det följer att de "enklare" systemkamerorna skulle bestå av D3500, D5600, D7500, D610. Kanske missade jag någon modell.

Om du läser och reflekterar innan du svarar samma sak om och om igen så kanske vi kommer någonstans...

Ja men vad skriver Tom Hogan om Canon då, det törs i alla fall jag inte kommentera. ( Note: Tom Hogan räknas som mycket pålitlig och duktigt )
 

apersson850

Aktiv medlem
Canon köper in sig i allt möjligt. År 2010 förvärvade man holländska Océ. Några år tidigare, 1996, hade Océ köpt avdelningen som sysslade med printrar för koninuerlig bana från Siemens-Nixdorf. Siemens-Nixdorf var i sin tur en sammanslagning som gjordes 1990, då dessa stora printrar tillverkades av Siemens.

Då kändes det lite som att Canon plötsligt insåg att andra stora japanska optikföretag redan kommit in på den marknaden, så Canon fick köpa det som gick att köpa. Fuji hade köpt upp Xerox och Ricoh hade köpt upp IBM:s printerdivision. Delphax hade redan svalts av Xerox och Hewlett-Packard, som redan köpt Indigo, hade man inte råd att köpa.
Kodak eller Xeikon kunde man nog köpt, men då var gamla Siemens förmodligen ett bättre tekniskt val, och ett bättre komplement till de printrar Canon redan tillverkade.

För övrigt kan man visst bli rik på att översvämma en marknad med billiga saker, bara man kan tillverka dessa saker ännu billigare. Canon har av tradition byggt mycket av sina egna produktionsanläggningar, så det är rimligt att tro att det finns ett mycket kvalificerat kunnande när det gäller produktionsteknik i det företaget.
 
Senast ändrad:

jonasfj

Avslutat medlemskap
Ja men vad skriver Tom Hogan om Canon då, det törs i alla fall jag inte kommentera. ( Note: Tom Hogan räknas som mycket pålitlig och duktigt )
Han skriver att Canon räknar med att tappa 3.9% försäljning (7% färre ILC) under 2019 och att deras strategi för att förbättra vinsten är att satsa på att öka "high-end", vilket Hogan tolkar som fullformatmodeller och "high-end lenses".
 

Bengf

Aktiv medlem
Han skriver att Canon räknar med att tappa 3.9% försäljning (7% färre ILC) under 2019 och att deras strategi för att förbättra vinsten är att satsa på att öka "high-end", vilket Hogan tolkar som fullformatmodeller och "high-end lenses".
Ja det är vad han skriver jämt före, den förra länken beskrev 10% från år till år i minskad försäljning, Thom Hogan skiver 11,3 %, nu nämner han ytterligare 3,9 % för år 2019 och minskad förtjänst på ytterligare över 12 % mot tidigare år på 32 %.

Canon har dock legat så pass högt i försäljning under många år så dom reder sig nog bra. Som nämts tidigare så ersätter nog mobilen många av dom billigare instegskamerorna, fast Canon kan tänka rätt om deras på ryktesvägen billiga R modell kommer, kan nog låsa in nya kunder som senare köper sig en mer avancerad modell.
 

jonasfj

Avslutat medlemskap
Ja det är vad han skriver jämt före, den förra länken beskrev 10% från år till år i minskad försäljning, Thom Hogan skiver 11,3 %, nu nämner han ytterligare 3,9 % för år 2019 och minskad förtjänst på ytterligare över 12 % mot tidigare år på 32 %.

Canon har dock legat så pass högt i försäljning under många år så dom reder sig nog bra. Som nämts tidigare så ersätter nog mobilen många av dom billigare instegskamerorna, fast Canon kan tänka rätt om deras på ryktesvägen billiga R modell kommer, kan nog låsa in nya kunder som senare köper sig en mer avancerad modell.
Bra sammanfattning! Nu börjar vi närma oss en bra verklighetsbeskrivning.

Tilläggas kan att både Nikon och Canon (och jag gissar Sony) fortfarande tjänar hyfsat bra pengar på att sälja kameror, för de har lyckats krympa kostymen i takt med marknaden.

Aktieägarna är kanske inte lika glada eftersom företagen tjänar mindre per aktie när marknaden krymper.
 

Fredrik AVT

Aktiv medlem
Det tråkiga för oss kameraanvändare är att fallande försäljning och därmed försök att sälja med större marginaler innebär ökande priser. Med undantag av Nikons S 24-70/4 ligger ju kitobjektiven till de nya FF spegellösa alla över 10.000kr (Canon och Panasonic och visst har Sony en 28-70, men deras motsv 24-105/4 hamnar där också). Som tur är finns ju ett stort utbud av beg i F och EF fattning till de systemen.

Å andra sidan är det förstås trevligt att många fler än förr kan få hyfsade bilder i mobilen de har med sig. Undrar om det blir en chock förstås sedan då de enbart digitala bilderna degrederas och man inte har papperskopior. Jag sommarjobbade i fotoaffär under sent 80-ta och tidigt 90-tal och den tekniska kvalitén vanligt folk fick ut av sina kompakter var ofta en besvikelse. Mobilerna lyckas bättre faktiskt.
 
ANNONS