Annons

Framtiden ser mörk ut för systemkameror.

Produkter
(logga in för att koppla)

retroflex

Aktiv medlem
Bilder är ett flöde på främst sociala medier och allt är mycket flyktigt idag. Det mesta sparas inte och kvalitetskraven är låga. Vad ska man med en systemkamera då. Det är ju bara en massa onödig vikt om man ser det så.

Det är ju som du säger att folk fotar mer än någonsin men bara inte med systemkameror.
Jag tror inte det här stämmer... Kvalitetskraven är inte alls låga, det satsas massa på att få bättre kameror i mobiler och många väljer mobil efter hur bra kameran är. Nu är ju tre kameror i ropet och nya Honor kan analysera bilder i 3D för att få bättre kvalitet. Jag tror inte folk är nöjda med dagens mobilkameror, man bara prioriterar smidighet framför bildkvalitet. Jag tänker att det borde finnas en relativt stor marknad för en liten systemkamera som alltid är uppkopplad mot mobilen och är så integrerad att det inte är krångligare än att använda mobilens egna kamera.

Jag tror också de mesta bilderna sparas faktiskt. Med stora minnen och molntjänster är det lätt att lagra mycket. Men det betyder ju inte att det också tas massa bilder som man inte vill spara utan kanske bara ska leva på instagram en dag.
 

Sten-Åke Sändh

Aktiv medlem
Läs på. Du är fel ute. Detta handlar inte om just Canon utan om hela marknaden för systemkameror.
Canon sysslar faktiskt också med annat än systemkameror.
Så även om du verkar tycka illa om Canon är det inte bara de enda som kommer ha problem med en marknaden som krymper med 50% inom 2 år.
Vakna upp och sluta hata.
Nu tycker jag du överreagerar lite. Det var väl ändå just Canon som gick ut och varnade och som inte tycker de vinner något på marginalen att fasa ut DSLR:er mot spegellöst. Kan det inte bara vara så att Canon faktiskt väntat väl länge med att faktiskt stå på två ben på allvar och nu betalar priset för det.

Går det verkligen lika dåligt för Fuji och Sony?
 

PMD

Aktiv medlem
Att försäljningen minskar ännu mer när tillverkarna koncentrerar sig på yrkes och entusiast-utrustning är väntad. Hur många vill köpa ett dyrt 50 mm som väger 1 kg?
Nikons nya instegs 50:a väger 415 gram, kostar 7K sek och uppfattas av flera som simpelt.
Är det Nikon Z 50mm F1.8 S du syftar på? Det är allt annat än simpelt. Dpreviews test menar att det är ett bättre objektiv än Sigma 50mm f/1.4 ART (förutom ljusstyrkan förstås). Det vore intressant att se en jämförelse med Zeiss Otus.

De som uppfattar det som simpelt har nog helt enkelt noll koll på vad det är för slags objektiv. Jag är tveksam till att kalla det "instegs".
 

Flash Gordon

Aktiv medlem
Nu tycker jag du överreagerar lite. Det var väl ändå just Canon som gick ut och varnade och som inte tycker de vinner något på marginalen att fasa ut DSLR:er mot spegellöst. Kan det inte bara vara så att Canon faktiskt väntat väl länge med att faktiskt stå på två ben på allvar och nu betalar priset för det.

Går det verkligen lika dåligt för Fuji och Sony?
Det var nog inte vad jag menade. Canon lever inte bara på sina vanliga kameror. De har fler områden och tänker tydligen utveckla dessa ytterligare.

i det som nu sker kommer det givetvis finnas både vinnare och förlorare. Canon har ju varit extremt duktig på att behålla en stor marknadsandel.

Om marknaden krymper till hälften kommer alla drabbas.

Tror att det blivit så tror jag mycket är en generationsfråga. Unga människor har inte vuxit upp med kameror och långsamt lärt sig grunderna. De som i dag kunde köpt en kamera för att fota sina barn har vuxit upp med mobiler.
 

PMD

Aktiv medlem
Nu tycker jag du överreagerar lite. Det var väl ändå just Canon som gick ut och varnade och som inte tycker de vinner något på marginalen att fasa ut DSLR:er mot spegellöst. Kan det inte bara vara så att Canon faktiskt väntat väl länge med att faktiskt stå på två ben på allvar och nu betalar priset för det.
Jag skummade bara texten, men jag kunde hitta något om hur bra eller dåligt det går för Canon. Canongubben berättade väl helt enkelt vad Canon trodde om framtiden?

Går det verkligen lika dåligt för Fuji och Sony?
Vem vet? Har Fuji och Sony uttalat sig om den saken?
 

Flash Gordon

Aktiv medlem
Jag skummade bara texten, men jag kunde hitta något om hur bra eller dåligt det går för Canon. Canongubben berättade väl helt enkelt vad Canon trodde om framtiden?
Stämmer bra. Såg det med egna ögon i våras, somras och höstas i Kroatien.
Alla fotar på de olika turistmålen. Fast systemkameror lyser med sin frånvaro.
Träffade Norrmän, Svenskar, Polacker, Tjecker osv. Alla fotar men inte med systemkameror.
 

PMD

Aktiv medlem
Tror att det blivit så tror jag mycket är en generationsfråga. Unga människor har inte vuxit upp med kameror och långsamt lärt sig grunderna. De som i dag kunde köpt en kamera för att fota sina barn har vuxit upp med mobiler.
De som på filmtiden ville fotografera sina barn köpte nog till stor del en Instamatic eller en kompaktkamera för 135-film. Några gick nog också på det där med disc-film och APS-kameror köptes kanske av folk som motsvarade Instamaticköparna en eller ett par generationer tidigare.

Systemkameror av olika slag var inte lika vanligt förekommande på 1970- och 1980-talen som de har varit de senaste cirka 10 åren, enligt min subjektiva uppfattning.
 

Flash Gordon

Aktiv medlem
De som på filmtiden ville fotografera sina barn köpte nog till stor del en Instamatic eller en kompaktkamera för 135-film. Några gick nog också på det där med disc-film och APS-kameror köptes kanske av folk som motsvarade Instamaticköparna en eller ett par generationer tidigare.

Systemkameror av olika slag var inte lika vanligt förekommande på 1970- och 1980-talen som de har varit de senaste cirka 10 åren, enligt min subjektiva uppfattning.
Det har du säkert rätt i.
 

PMD

Aktiv medlem
Vi som vuxit upp med kameror som Praktika och Olympus OM-1. Var tvungna att lära oss en hel del innan det blev några vettiga bilder. Vi framkallade svartvita bilder själva.
Fast vi är ofta lite äldre och har redan fler kameraprylar än vi behöver.
Man behöver inte låta behovet styra. Man kan låta prylglädjen styra istället.

Att kameraindustrin hamnat i det här läget får de nog skylla sig själva för.
Vi sitter fullinvesteradie i utrustning som ger oss bra bilder och de nya kameror som släpps inser vi kommer göra marginell skillnad i hur bra våra bilder blir. Vi är många som insett att uppgradera utrustningen sällan ger bättre bilder. Bättre att satsa pengarna på en resa till intressantare motiv.

Kameraindustrin måste nog skärpa sig om minskningen inte skall fortsätta.
(. Kameraindustrin borde inte ha varit så snabb på att utveckla bra grejer. Den skulle ha skyndat långsammare så hade den kunnat sälja fler kameror nu och framöver. .)
 

gamleJ

Aktiv medlem
Även om det erbjuds en fotokurs så tror jag få tar sig den tiden. Det ska bli kanonbilder från första knäppet. Guidade en gammal studiekamrat i fototräsket via fb för några år sedan. Hon ville ha maximal bildkvalitet och kunna fota sport till liten peng. Det slutade med en beg d700 som en av de som var med och diskuterade sålde till henne billigt. Flera år senare ligger kameran fortfarande på hyllan eller används vid särskilda tillfällen i autoläge. Detta trots att hon ville lära sig fotografera som hon uttryckte det. För många och även henne tycks förhållandet mellan tid, bländare och ISO vara kunskap på för hög nivå för att orka sätta sig in i. Hon är en tjej med huvudet på skaft så hade snabbt kunnat vara på banan med en liten inläsning.
 

fotobollfoto

Aktiv medlem
[...]
Förmodligen borde de som säljer och tillverkar mer avancerade kameror erbjuda sina kunder en grundkurs i fotografering som ingår i priset.
[...].
När jag i början av 90-talet köpte min första EOS (för film) följde det med en tämligen påkostad lärobok. Den var producerad av Canon och hette väl ungefär ”så här tar du bättre bilder med din Canon EOS kamera”.

Den omfattade allt från exponering till rörelseoskärpa, skärpedjup, utsnitt och annat.
Alltså grundläggande bildskapande men också specifikt om hur man använder autofokus, exponeringslås mm på just EOS.

PS. Verkar som att det finns någon sorts modern version av detta.
https://www.firstfoto.se/magasin/canon-special/
 
Senast ändrad:

jonasfj

Avslutat medlemskap
Är det Nikon Z 50mm F1.8 S du syftar på? Det är allt annat än simpelt. Dpreviews test menar att det är ett bättre objektiv än Sigma 50mm f/1.4 ART (förutom ljusstyrkan förstås). Det vore intressant att se en jämförelse med Zeiss Otus.

De som uppfattar det som simpelt har nog helt enkelt noll koll på vad det är för slags objektiv. Jag är tveksam till att kalla det "instegs".
Det är ett kanonobjektiv!

Insteg eller inte kan debatteras, men det kostar 20.000:- mindre än Canon RF 50/1.2.
 

Flash Gordon

Aktiv medlem
Det är ett kanonobjektiv!

Insteg eller inte kan debatteras, men det kostar 20.000:- mindre än Canon RF 50/1.2.
Vad kostar då RF 50/1,2?

Jag har 85/1,4 IS som mitt objektiv för porträtt. Har för mig det kostade 14 500 kr totalt. Det är otroligt bra och bättre än mitt tidigare 85/1,2.
Mycket snabbare och exaktare AF. Att det inte är 1,2 utan "bara" 1,4 gör ingen skillnad. 85/1,2 var inte särskilt skarp på största bländaren och Af var tröttsamt seg och inte särskilt exakt.
 

jonasfj

Avslutat medlemskap
Jag skummade bara texten, men jag kunde hitta något om hur bra eller dåligt det går för Canon. Canongubben berättade väl helt enkelt vad Canon trodde om framtiden?


Vem vet? Har Fuji och Sony uttalat sig om den saken?
Nikon strukturerade om redan 2017, för mindre enkla kameror och en satsning på mer entusiast- och proffsmarknaden.

Nikon Imaging minskade försäljningen med 5.8% under 2018, men ökade sin rörelsemarginal från 0.7% till 6.3%. 2019 tror de på en svag ökning av försäljningen med ungefär 3% och 36% högre vinst (närmre 10% marginal vilket inte är kattskit).

Domedagsprofetiorna är överdrivna!
 

PMD

Aktiv medlem
Nikon strukturerade om redan 2017, för mindre enkla kameror och en satsning på mer entusiast- och proffsmarknaden.
Vilket tycks vara vad Canon också gör. Troligen är det en allmän trend bland kameratillverkarna.

Det är ju jättebra för oss som häckar här (när vi inte är ute och fotograferar)!
En större satsning på entusiast- och proffsmarknaden siktar rakt på oss som målgrupp.
 

Flash Gordon

Aktiv medlem
Nikon strukturerade om redan 2017, för mindre enkla kameror och en satsning på mer entusiast- och proffsmarknaden.

Nikon Imaging minskade försäljningen med 5.8% under 2018, men ökade sin rörelsemarginal från 0.7% till 6.3%. 2019 tror de på en svag ökning av försäljningen med ungefär 3% och 36% högre vinst (närmre 10% marginal vilket inte är kattskit).

Domedagsprofetiorna är överdrivna!
Nu är ju inte en rörelsemarginal på 6,3 procent särskilt bra. Givetvis bättre än 0,7 men inte mycket att ta av om tiderna blir sämre.
 

Flash Gordon

Aktiv medlem
Vilket tycks vara vad Canon också gör. Troligen är det en allmän trend bland kameratillverkarna.

Det är ju jättebra för oss som häckar här (när vi inte är ute och fotograferar)!
En större satsning på entusiast- och proffsmarknaden siktar rakt på oss som målgrupp.
Vet inte om det är särskilt goda nyheter. Förmodligen kommer du få betala mycket mer för både kameror och objektiv.
Kanske bra för miljön. Det kommer gå åt mindre sällsynta jordmineraler och rent vatten för att producera kameror och objektiv.
 

PMD

Aktiv medlem
Vet inte om det är särskilt goda nyheter. Förmodligen kommer du få betala mycket mer för både kameror och objektiv.
Jag har köpt merparten av mina objektiv begagnade de senaste tio åren, så visst kommer jag att få betala mera, men inte lika mycket mer som de som köper allting nytt. Dessutom köper jag inte nya grejer bara för att det har kommit en ny årsmodell.

Att kameratillverkarnas utvecklingsresurser koncenteras till det segment av kameramodeller som är intressantast för den entusiastiske hobbyfotografen borde kunna ge bra resultat vad gäller kamerautvecklingen framöver.

Kanske bra för miljön. Det kommer gå åt mindre sällsynta jordmineraler och rent vatten för att producera kameror och objektiv.
Det kommer väl gå åt till att producera mobiltelefoner istället?
 
ANNONS