Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

framtiden?

Produkter
(logga in för att koppla)

chewie

Aktiv medlem
jag star pa gransen till att kopa en d60(19 000kr har i asien) men jag undrar vad ni tror kommer att handa de narmaste aret/en? nagon som vet om canon kommer ut med nagon ny digital kamera i hyfsad prisklass... ar det klokt att kopa en d60 nu? eller vanta ett halv ar eller ar? nagon som ar insatt i digital branshen?

Det som kommer hända vad jag känner är att det kommer komma ut digitala systemare med större chip. Alltså med mindre eller ingen brännvidsförstoring, fast mer mindre pixlar. Lite enklare, lite plastigare, lite billigare digitala systemare m.a.o. De som kommer först vinner.

D60 har nästan en oanvändbar brännvidsförstoring enligt min mening.

Eftersom Cmos i en D60 inte motsvarar ett fullt 35-mm format så får du en "beskärning" av bildytan. Detta är 1.6x på D60 vilket gör att om du har ett 24mm på en vanlig analog (småbild) så blir detta motsvarande som om du skulle använda ett 38mm...

Bilagor

• d30 utsnitt.jpg
    d30 utsnitt.jpg
    34.9 KB · Visningar: 328
"D60 har nästan en oanvändbar brännviddsförstoring enligt min mening."

Oanvändbar ?! Min funkar perfekt ! Dock blir en 20-35 en 32-56 men den går faktiskt att använda.

mvh
Patrik,Canon

Håller med dig Patrik.. Dessutom blir ett 300/4L ett 480/4 :) Kan vara bra om man plåtar fåglar.

Eller varför inte ett 672/5.6 :D

skelett skrev:

D60 har nästan en oanvändbar brännvidsförstoring enligt min mening.
Jag har sett mååånga fullt 'användbara' bilder från den kameran, men visst...större sensor skulle vara ett stort plus. Jag vilar på hanen tills PMA första dagarna i Mars. Då kanske Canon visar D60:ans efterföljare.

P.s. Berätta för dom som valde D60 till åretskamera att den är oanvänbar. Det vet dom ej och det kan vara väsentligt. D.s.

;-)

ANNONS
Götaplatsens Foto