Annons

Har fotograferna verkligen någon framtid värd namnet och hur ser den i så fall ut?

Produkter
(logga in för att koppla)
Tycker det är lite dubbelmoral, många pros retusherar ju ofta sina bilder vilket får mig att tycka att en "tekniskt bra bild" känns lite undanflyktigt. Det är inte så att fotografer sitter inne på det svåraste yrket direkt.

Det är flera yrken som kommer ersättas i den digitala åldern.

Folk nöjer sig med sina egna bilder för att de kan relatera till dem och minnas situationen när de togs.

Borde ju inte vara ett problem när yrkesfotografer har mer kontakter och tillgänglighet en hobbyfotografer.

Klart som fan mobiler räcker en bra bit i dagsläget. En bild som dokumenterar en nyhet är bättre än ingen bild alls för att beskriva ett reportage/nyhet.

Faktum är att många hobbyfotografer i själva verket troligen kan få fram mer intressanta bilder än yrkesfotografer om de bara hade tillgång till samma utrustning etc. Myten om att bilden sitter i huvudet stämmer inte 100%. Det är bara ett svep för yrkesfotografer att behålla lite värdighet. Alla har ett bildseende även om visas kan generellt betraktas som större en andras. Det finns normer för hur en proffsig bild ska se ut för att fotografer utvecklar trender i fotografi. Imo är en bild helt inviduel.

Eric Wong får ju panik när han utsätts för denna utmaning.
http://www.youtube.com/user/DigitalRevCom#p/u/0/v6lNCSHH7Vg

Sätt mig i din studio och ge mig en vacker tjej att fota så kan jag göra om det där. Redan första veckan jag fotade experimenterade jag med handlampor. Det är inte rocket sience tyvärr :)

teknik blir mer tillgängligt för folk och det går fort framåt. Jag menar skulle Volvo bygga en flygande bil som låg på lagerrensning (REA) 8 gg per år, så skulle piloter bli utan jobb.

Gör som bönderna, be om bidrag om det inte går runt. Eller anpassa er.
 
Senast ändrad:
...
Faktum är att många hobbyfotografer i själva verket troligen kan få fram mer intressanta bilder än yrkesfotografer om de bara hade tillgång till samma utrustning etc.
...

Grejen är ju just att det inte alls bara handlar om att ta bilden om vi pratar om att vara yrkesfotograf.

Där ingår så mycket mer som hobbyfotografen inte behöver bry sig om på längre sikt - skaffa och underhålla kontakter med kunder, arrangörer och andra, driva en firma med vad det innebär med marknadsföring, försäljning och fakturering, att skaffa ackreditering för att få tillgång till fototillfällen, med mera. Kanske driva en studio med allt det innebär, samarbete med stylister t.ex. Det är en massa jobb och kunnande som går åt till sånt.

Och dessutom måste du förstås kunna producera bra bilder med hög kvalitet i alla tider, väder och situationer, det går inte att missa och försöka igen en annan dag som vi hobbyfotografer kan.

Jag tror många som tror att det "inte är rocket science" grovt underskattar allt som ska till runtomkring att trycka på avtryckaren.
 
Grejen är ju just att det inte alls bara handlar om att ta bilden om vi pratar om att vara yrkesfotograf.

Där ingår så mycket mer som hobbyfotografen inte behöver bry sig om på längre sikt - skaffa och underhålla kontakter med kunder, arrangörer och andra, driva en firma med vad det innebär med marknadsföring, försäljning och fakturering, att skaffa ackreditering för att få tillgång till fototillfällen, med mera. Kanske driva en studio med allt det innebär, samarbete med stylister t.ex. Det är en massa jobb och kunnande som går åt till sånt.

Och dessutom måste du förstås kunna producera bra bilder med hög kvalitet i alla tider, väder och situationer, det går inte att missa och försöka igen en annan dag som vi hobbyfotografer kan.

Jag tror många som tror att det "inte är rocket science" grovt underskattar allt som ska till runtomkring att trycka på avtryckaren.

jag säger inte att alla blir lika bra, klart vi inte är, det handlar om att ni gör det 24/7 medan vi donar med kontakter och tillfällen på vår lediga tid. Vi har egna jobb att sköta som kräver precis lika mycket tid som vid fotografering. Klart man är medveten om att yrkesfotografer har ett bredare begrepp inom foto.

Jag menar mer att det är djungels lag som råder där ute. Synd att det träffade ert yrke nu. Det är inte bara ni som sliter.

Vad hände med alla donnor som brukade skriva på skrivmaskiner och dem som satt i telefonväxeln?.

Här har du mer yrkesgrupper som hänge löst.

Lager - http://www.idg.se/2.1085/1.9578
Receptionist/nyhetsankare etc - http://www.youtube.com/watch?v=VlPqcbb_fnU
Förare - http://www.realtid.se/ArticlePages/..._Realtid216/20080108090253_Realtid216.dbp.asp
Präst - http://sv.wikipedia.org/wiki/Vetenskap
Fotograf - www.Flickr.com www.istockphoto.com
Försäljare - Internetshop www.prisjakt.se
osv.

Världen krymper se er omkring detta har skett under hela vår historia.

Fråga er själva vem som bär ansvaret? De som förser er med kameror, Ni själva som visar världen hur man gör på diverse fotoguider på nätet (självbekräftelse?), Canon, Nikon, Sony, Olympus etc. De skiter fullständigt i om ni behåller era jobb när de kan sälja mer kameror till dem som vill fota som hobby. Det är så mycket mer än bara yrket fotograf.

Många fotografer jag citerar "grovt underskattar allt som ska till runtomkring att trycka på avtryckaren"

Det finns alltid dem som är villiga att betala mer för kvalitet. Koncentrera er på att slåss som smulorna istället för att bara klaga. Kock vr http://www.mcdonalds.se/se.html

Många av er har ju redan hajjat detta. Förök att fixa pressleg som hobby fotograf.
Jag skulle gladeligen säga upp mig från jobbet om jag fick betalt för att åka runt jorden och fota det jag ville.

Ge mig ett pressleg eller sponsra resa till krigsdrabbade långbortistan samt cash till tolk och utgifter, så kan jag lova er att generera sjukt intressanta bilder. Jag kan lägga din logga i hörnet på varenda bild jag tagit så länge det framstår vem som tagit bilderna.
 
Senast ändrad:
Antalet yrkesfotografer har nog gått upp och ner under hela
tiden sen glasplåtarna såg dagens ljus...
Med mer pengar i plånboken blev det fler turer till fotografen,
fler tidningar blev sålda som då anställde fler fotografer.
Mer pengar i plånboken fanns på 70 talet som resulterade i
att det såldes systemkameror resulterande i kanske mindre
turer till fotografen, men fler sorters tidningar såldes som resulterade
i att fler fotografer anställdes. Dagstidningar från 60 talet hade få och små
bilder, från 80 talet blev det fler och stora bilder...

Men kvalitet har nog inte varit speciellt efterfrågat hos Svensson,
kanske ännu mindre idag.
Visst, en del lyssnade på kassettband på 70-80 talet, men fler diggade
nog vinyl. Kassettdäcken och CD spelarna fick ganska dramatisk ljudförbättring
på 90 talet och minidisk kom. Likaså filmer som tex Agfa RS, Fuji Velvia
och dom negativa filmerna, vad hände?

PCn kom ut till allmänheten och då togs Mp3 och Jpeg fram för att
tex kunna skicka ljud och bild med Epost. Inga format som var tänkta
för kvalitet utan kvantitet.
Numera kan man höra att nallen tar bra bilder och Mp3 är topp...
Och minidisk försvann och nästan kassettdäcken oxå,
Analoga kameror försvann oxå innan dom digitala kompakterna
blev "hyfsade".

Pressfotografer minskade väl markant för 5-10 år sen när drakarna började
anlita bildbyråer, men dom kommer nog att minska mer.
Samtidigt måste reklamfotografer till tryck och TV ha ökat dramatiskt.

Men reklamfotografer lär gå samma väg pga digital animation och liknande.
Det har redan börjat på TV reklamen...
 
...
Jag menar mer att det är djungels lag som råder där ute. Synd att det träffade ert yrke nu. Det är inte bara ni som sliter.
...

Bara en notering; jag är inte yrkesfotograf, har bara en enskild firma "på sidan om" som ren hobby och förlustaffär. ;-)

Jag skulle definitivt inte åka till Långtbortistan som fotograf även om någon betalade resa och annat, det är fortfarande alldeles för dåligt betalt och för dåliga arbetsvillkor jämfört med mitt IT-konsultjobb. :)
 
Slutligen, Bilder säljer beroende på intresse. Bara för att många yrkesfotografer tror sig besitta den ultimata tekniska bilden, så kanske ni är något insnöade och inte inser att ett foto är ett foto.

Vilken film tycker du är bäst? Avatar, Nyckeln till frihet?

- Avatar är spännande att titta på, fin och livlig med färger och allt, men hur äkta känns den?
- Nyckeln till frihet, saknar special effekter, vad gör filmen bra?

Vilken av dessa filmer skulle du vilja ha i filmhyllan?
 
Vilken av filmerna är gjord av en hobbyfilmare? ;-)

Hos mig så finns det plats för båda i hyllan, det är inte bara en sorts film eller en sorts bilder som är "bra".
 
Den slutsatsen jag kom fram till för några år sen, fota enbart för att du älskar det. Men vi går verkligen mot märkliga tider.. idag handlar det i stort sett aldrig om talang eller hur duktig man är, utan mest om marknadsföring, att synas på de rätta ställena.

Det ser likadant ut på de flesta områden.. kolla bara hur amatörerna sprids mer och mer till högre nivåer på olika arbetsplatser.. fruktansvärt.. Det går tex snart inte få vettig service i en enda butik, för ingen kan något längre.
Väldigt många fotografer jag hittat på nätet som livnär sig på foto är riktigt kassa.. herregud, hur tänker kunderna när de anlitar dessa fotografer som inte ens vet att naturlig hudton inte är rosa-magenta?

Usch, jag efterfrågar en större seriositet och mer engagemang inom alla branscher! Men tyvärr så säger min magkänsla att det bara kommer fortsätta gå åt motsatt håll..

Jag menar, kolla bara på tex Flickr: Ett skitfint porträtt i motljus med vackra mjuka högdagerövergångar och fina mustiga naturliga hudtoner får mindre uppmärksamhet än en utfrätt kompaktkamerabild med -"häftiga färger".. Jag förstår inte...eller så vill jag inte förstå..
 
Bara en notering; jag är inte yrkesfotograf, har bara en enskild firma "på sidan om" som ren hobby och förlustaffär. ;-)

Jag skulle definitivt inte åka till Långtbortistan som fotograf även om någon betalade resa och annat, det är fortfarande alldeles för dåligt betalt och för dåliga arbetsvillkor jämfört med mitt IT-konsultjobb. :)

Jag förstår :)

Inget fel i att inte vela åka på sådant, men för mig som ändå inser att alla ska dö någon gång, vare sig det är när du gör det du tycker mest om, snarare än i sjuksängen dag 4, vecka 28 år 2053, och din nanny inte bytt din blöjja sen i söndags.

Frågan är vilket intryck jag efterlämnar världen? en Dramatisk bild som folk kan studera historia i eller en fet bankbok som jag kan skriva om i mitt testamente till någon framtida unge som troligtvis inte kommer ge mig samma omtanke när jag är 80 år som när jag frenetiskt letar efter ett exempar av Wii Super Deluxe mark III, för att jag vart tvungen att jobba hela julen.

Framtidens arkeologer vart tror ni de letar? Kvarglömda bilder på nätet som talar om generationer eller tror ni de kräver att få gräva upp nya slussen för att se om du hade tandställning eller ej?

Jag tänker ofta att tiden gär för tok för snabbt. Jag är lika viktig som en fis i biosalongen. Båda har sin plats i tid och rum. En fis i biosalongen kommer folk skratta åt medans, du som person kommer göra en hel del roliga saker i ditt liv. men om 200 år så kommer inte en jävel att minnas dit eller vem du var. Därför tycker jag om att fota, sen hjälper det mig att minnas vad jag ser och upplever i mitt liv.
 
Senast ändrad:
Jag förstår :)
Inget fel i att inte vela åka på sådant, men för mig som ändå inser att alla ska dö någon gång, vare sig det är när du gör det du tycker mest om ...
...

Du verkar förutsätta att jag inte "gör det jag tycker mest om"? Du har fel i sådana fall, jag trivs väldigt bra med mitt jobb, och att ha foto som enbart hobby. :)

Ett fotografuppdrag på någon avlägsen, gudsförgäten, krigsdrabbad plats är inte "min kopp te", men om det är det du längtar efter så ska du förstås försöka förverkliga det.
 
Du verkar förutsätta att jag inte "gör det jag tycker mest om"? Du har fel i sådana fall, jag trivs väldigt bra med mitt jobb, och att ha foto som enbart hobby. :)

Ett fotografuppdrag på någon avlägsen, gudsförgäten, krigsdrabbad plats är inte "min kopp te", men om det är det du längtar efter så ska du förstås försöka förverkliga det.


Sorry det var inte så jag menade, försökte mer beskriva hur jag känner att jag skulle vilja leva litt liv. Klart alla är olika och det är ju det som får oss att utvecklas, det är absolut inget negativt.

Jag kan ha uttryckt mig osmidigt.

Menar lite på att yrkesfotografer ska vara glada för vad de har eller haft. Nu ska jag ta en sen lunch.
 
Senast ändrad:
Slutligen, Bilder säljer beroende på intresse. Bara för att många yrkesfotografer tror sig besitta den ultimata tekniska bilden, så kanske ni är något insnöade och inte inser att ett foto är ett foto.

Vilken film tycker du är bäst? Avatar, Nyckeln till frihet?

- Avatar är spännande att titta på, fin och livlig med färger och allt, men hur äkta känns den?
- Nyckeln till frihet, saknar special effekter, vad gör filmen bra?

Vilken av dessa filmer skulle du vilja ha i filmhyllan?

Jag vet inte varför du inte förstår trådens mening? Det är ingen som tror att de är någonting speciellt. Vad vi diskuterar är om yrket fotograf håller på att försvinna.
Jag tror att många som vill bli fotografer kommer att få det jobbigt att klara sig i en värld där alla tar bilder av allting och där bildkvalitet och komposition får en allt mindre betydelse.
 
Jag förstår :)

Inget fel i att inte vela åka på sådant, men för mig som ändå inser att alla ska dö någon gång, vare sig det är när du gör det du tycker mest om, snarare än i sjuksängen dag 4, vecka 28 år 2053, och din nanny inte bytt din blöjja sen i söndags.

Frågan är vilket intryck jag efterlämnar världen? en Dramatisk bild som folk kan studera historia i eller en fet bankbok som jag kan skriva om i mitt testamente till någon framtida unge som troligtvis inte kommer ge mig samma omtanke när jag är 80 år som när jag frenetiskt letar efter ett exempar av Wii Super Deluxe mark III, för att jag vart tvungen att jobba hela julen.

Framtidens arkeologer vart tror ni de letar? Kvarglömda bilder på nätet som talar om generationer eller tror ni de kräver att få gräva upp nya slussen för att se om du hade tandställning eller ej?

Jag tänker ofta att tiden gär för tok för snabbt. Jag är lika viktig som en fis i biosalongen. Båda har sin plats i tid och rum. En fis i biosalongen kommer folk skratta åt medans, du som person kommer göra en hel del roliga saker i ditt liv. men om 200 år så kommer inte en jävel att minnas dit eller vem du var. Därför tycker jag om att fota, sen hjälper det mig att minnas vad jag ser och upplever i mitt liv.

Tyvärr så blir efterlämnade källor allt mer obeständiga. Dooms Day book kan läsas efter 1000 år och den bonde som hittade den lerkruka i Egypten som innehöll de förlorandes version av heliga kristna skrifter (de gnostiska evangelierna) hade teoretiskt kunna läsa skrifterna om han bara kunnat språket de var skrivna på. Även om han inte kunde så kunde alltså andra läsa 2000 år gamla skrifter. Vem tror attt någon som hittar en gammal server om ett hundra år kommer lyckas få igång den? Hur många tror att han kommer kunna läsa innehålet i serverns filer?

Undrar om just denna obeständighet kommer att påverka hur man ser på dessa data som individ på sikt. Om man kommer att inse att en överväldigande mängd av dessa bilder som tas kommer att vara för exklusivt för stunden - ett flöde och inget som man ens funderar på ska leva vidare till kommande generationer? Att helt enkelt denna enorma flod av data är omöjlig att "frysa" och dokumentera över tid i form av backuper med för framtiden läsbar metadata att man inte ens kommer att göra ett försök i framtiden. Jag tror detta kan komma att påverka vår benägenhet att överhuvudtaget tänka på att spara ett kulturarv som är så flyktigt och knepigt rent tekniskt att spara för framtiden på ett sätt som gör det tillgängligt i en mycket avlägsen framtid.
 
Jag vet inte varför du inte förstår trådens mening? Det är ingen som tror att de är någonting speciellt. Vad vi diskuterar är om yrket fotograf håller på att försvinna.
Jag tror att många som vill bli fotografer kommer att få det jobbigt att klara sig i en värld där alla tar bilder av allting och där bildkvalitet och komposition får en allt mindre betydelse.

Jag snöade väl iväg lite, grejjen är att jag sett flertalet liknande trådar på en mycket kort tid antar jag. Känns i längden väldigt tjatigt.

Försök filtrera mitt bladder : )

Men ja, nä jag tror inte att yrket kommer att försvinna men ja jag håller med dig om att det troligtvis inte kommer bli en dans på rosor för många.

Som jag nämde tidigare så finns det ong alltid folk som är beredda att betala ett pris för vad de anser är kvalitet.
 
Jag skulle säga både ja och nej på ovanstående påstående. I takt med att "alla" har systemkameror etc blir dom också betydligt mer medvetna om att bra bilder kräver mer än en bra kamera. Så att den bredare massan har lätt för att ta bilder skapar också en större medvetenhet.

Där tror jag du har en väldigt vettig poäng, och jag hoppas även det faktiskt ÄR så.

I övrigt tror jag, likt många före mig i tråden, att vissa typer av fotografer kommer leva kvar bra länge. Medan möjligen pressfotografer sannolikt är de som lär drabbas hårdast. Kvalitativ fotojournalistik däremot tror jag på intet vis kommer försvinna.
 
Jag förstår :)

Inget fel i att inte vela åka på sådant, men för mig som ändå inser att alla ska dö någon gång, vare sig det är när du gör det du tycker mest om, snarare än i sjuksängen dag 4, vecka 28 år 2053, och din nanny inte bytt din blöjja sen i söndags.

Frågan är vilket intryck jag efterlämnar världen? en Dramatisk bild som folk kan studera historia i eller en fet bankbok som jag kan skriva om i mitt testamente till någon framtida unge som troligtvis inte kommer ge mig samma omtanke när jag är 80 år som när jag frenetiskt letar efter ett exempar av Wii Super Deluxe mark III, för att jag vart tvungen att jobba hela julen.

Framtidens arkeologer vart tror ni de letar? Kvarglömda bilder på nätet som talar om generationer eller tror ni de kräver att få gräva upp nya slussen för att se om du hade tandställning eller ej?

Jag tänker ofta att tiden gär för tok för snabbt. Jag är lika viktig som en fis i biosalongen. Båda har sin plats i tid och rum. En fis i biosalongen kommer folk skratta åt medans, du som person kommer göra en hel del roliga saker i ditt liv. men om 200 år så kommer inte en jävel att minnas dit eller vem du var. Därför tycker jag om att fota, sen hjälper det mig att minnas vad jag ser och upplever i mitt liv.

Varför inte börja älska dagen som den är, Nu och inte i framtiden. Är det inte viktigare vad dom du lämnar efter dej minns dej för, Det som var Du, det Dom kan skratta åt, får roliga Minnen av.
Börja lev och njut av den tid du har.

GF
 
Men som sagt tror jag att just tidningsbranchen skiljer sig genom en helt annan typ av ögonblicksbilder som inte kräver allt det där utan andra kriterier gäller.

Jepp, vem kommer ihåg vem som var tvåa?

Läste en krönika från chefredaktören på GP nyligen i ämnet. Hon menade att de rena snabba nyheterna fick webben ta hand om, papperstidningen fick vara ett "forum" för längre läsning av typen personporträtt och fördjupningar.
Ser att DN jobbar på samma sätt. Framtiden är redan här.
 
Jag tror att många som vill bli fotografer kommer att få det jobbigt att klara sig i en värld där alla tar bilder av allting och där bildkvalitet och komposition får en allt mindre betydelse.

Får flika in från det virtuella hotet ;-)

Att bildkvalitet och komposition får mindre betydelse gäller iaf inte för produktbilder. Tvärtom så är det kvalitet som efterfrågas och närmare bestämt så är fotokvalitet ett uttryck vid uppdragsbeställning. I mitt CAD program så väljer jag struktur och färg på produkten, men det som ger vinnande bilder är när jag infogar studiobelysning och kameravinklar med kort skärpedjup och olika brännvidd, allt virtuellt.

Här hoppas jag då att fortbildning inom fotografi skall ge mig ännu bättre förståelse för dessa viktiga ingredienser. Glöm att företag idag är villiga att betala pengar för något som ser ut som Tetris (spel uppbyggt av fyrkanter för er som inte spelat det).

Däremot så är det nog så att de fotografer som inte förändras med omvärlden kommer att försvinna. Kanske t.o.m. uttrycket fotograf försvinner och ersätts med bildmakare (eller nåt). Redan idag så har ju alla tekniska illustratörer varit tvungna att lägga tuschpennorna på hyllan och använda datorn istället. Blir antagligen likadant för fotografer som inte vill lära sig retusch mm.
 

Bilagor

  • Virtuell studio.jpg
    Virtuell studio.jpg
    15.4 KB · Visningar: 231
  • Glas.jpg
    Glas.jpg
    8.6 KB · Visningar: 232
ANNONS