Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Har fotograferna verkligen någon framtid värd namnet och hur ser den i så fall ut?

Produkter
(logga in för att koppla)

Sten-Åke Sändh

Aktiv medlem
Hej! Jag har blivit uppmanad av Johan Fjellström att starta denna tråden efter ett inlägg i tråden ":"Fullformat kommer aldrig att ta över" av Kom Wallung.

Johan skrev: "Detta inlägg är så viktigt att det borde få en egen tråd; fotografernas framtid.

Tyvärr så tror jag att det är oundvikligt att fotograf är en yrkesgrupp med begränsade framtidsmöjligheter.
Som någon redan sagt så sänk kravet på kvalitet hela tiden. Mobilbilder duger, på samma sätt som majoriteten accepterar mp3-musik ur pyttesmå högtalare.
Det är inte bara pressfotograferna som hotas, skolfoto tex håller på att sakteliga försvinna. När alla snart har en systemkamera inom familjen så är det inte längre lika intressant att köpa- de egna bilderna duger.
Ett exempel där jag själv drabbats är studentgrupper, under alla år har nästa alla studenter köpt en gruppbild när de tagit studenten. Nu köper några få, resten fotar av bilderna eller scannar dem.
Jag är glad att jag fick vara med på den tiden då fotografen var en unik person, nu är snart alla fotografer.
Snälla Sten Åke, gör en ny tråd av detta." (slut citat av Johan från tråden ifråga)


Citat: från tråden:"Fullformat kommer aldrig att ta över:

Sten-Åke Sändh skrev:
Jag har inget att invända mot det påståendet att en tekniskt taskig bild kan vara bra och försvara sin plats i ett sammanhang men jag kan faktiskt inte påminna mig att jag tidigare sett en så pass tekniskt sett dålig bild tryckt i DN tidigare (den bild som avses är en tekniskt ganska dålig bild tagen med mobil på ett torg i en stad i Syrien under upproret där mot Baath-regimen). Det är det som jag tyckte var det intressanta. Det är som ett tidens tecken där man nu kanske är på väg att anpassa sig alltmer till dagens rådande realiteter. De som finns på platsen är alltmer sällan yrkesfotografer utan folk i allmänhet som bara råkar vara där när det händer. Genom det blir det ännu billigare för bildbyråer och tidningar som köper in bilderna. Färre och färre kommer förmodligen förvänta sig att bilderna nödvändigtvis behöver vara tagna av yrkesfotografer.

Intressant att så många i tråden mer eller mindre unisont säger att en taskig mobilbild är OK i dagstidningar. Undrar hur diskussionen kommer gå när en stor del av bilderna är tagen av allmänheten med mobiltelefon istället för yrkesfotografer. Kommer fotograferna då ställa sig upp som grafikerna gjorde en gång och hävda sin professionalitet och de gamla kvalitetskrav de hyllat och levt efter under hela sina yrkesverksamma år?

Känns lite som ett da capo på den diskussion som grafikerna försökte driva om kvalitet i texterna när tidningarna började med s.k. fotosättning och lät journalisterna dumpa in texterna direkt i systemen istället för att låta grafikerna göra det jobbet som de gjort i många årtionden. De hävdade på mer eller mindre goda grunder att avstavning och stavning skulle bli lidande av teknikskiftet. I backspegeln kan vi bara konstatera att läsarna i alla fall inte gjorde uppror och att grafikerna försvann från tidningarna då tidningsägarna fick som de vill - d.v.s. att de kunde spara pengar genom denna rationalisering och att de samtidigt blev av med en yrkesgrupp de vid tiden hade stora problem med att umgås med - inte minst på DN. Grafikerna missbedömde helt teknikens kraft och de förstod aldrig till fullo konsekvenserna av automatisk stavnings och avstavningskontroll. Ja t.o.m. meningsbyggnadsfel kontrolleras ju av datorerna och skulle det någon gång bli lite fel så finns det få som bryr sig idag och det var samma sak då.

Snart kommer förmodligen tidningarna att vara vara fulla av mobilbilder eller andra bilder tagna av allmänheten snarare än proffs och läsarna kommer kanske inte ägnar det en tanke annat än de yrkesfotografer som tidigare var de som levererade bilderna. Läsarna kommer kanske som sagt knappt reagera över detta eftersom de flesta redan är så vana vid mobilbilder och andra amatörbilder från Internet. En stor del av fotograferna riskerar att gå samma väg till mötes som redan beträddes av xylograferna (illustratörerna som gjorde tidningsbilder genom att gravera ändträ av buxbom med kopparsticksverktyg) när dessa slogs ut av den då nya fototekniken. Nu är det en stor del av yrkesfotografena som är under tryck därför att den tekniska utvecklingen nu satt samma möjligheter i händerna på alla och en var. Accepteras mobilfoto i tryckta alster i ökande utsträckning så är vi faktiskt där." (slut på citat)

Jag har verkligen själv undrat över vad som just nu sker och hur det kommer att påverka yrkesfotograferna. Jag recenserade en gång en doktorsavhandling om xylograferna för Folkets Historia och lärde mig samtidigt om hur den gruppen slogs ut av dåtidens stora tekniska omvälvning i bildframställningen när fotograferna tog över och fototekniken blev vardag på tidningarna.

Jag bevittnade själv grafikerna förlora striden på Dagens Nyheter, då jag var i huset som inhyrd tekniker och jobbade med ombyggnad av deras tryckpressar så de skulle klara den nya tekniken (direktlito med offsetplåt direkt mot pappret istället för högtryck a la Gutenberg) som lades i handerna på framförallt journalister och fotografer. Då gynnades journalisterna och fotografer på grafikernas bekostnad. Idag gynnas andra grupper på fotografer och journalisters bekostnad och nu gäller det inte bara tidningsfolket utan alla fotografer utan undantag.

Vilka strategier kommer fotograferna välja för att trygga sin försörjning och vad kommer att hända med synen på fotografisk kvalitet och yrkeskunskaper?

Jag tror personligen att fotograferna är ganska illa ute och de är av hävd mycket sämre organiserade än många andra grupper, då de är en ganska heterogen grupp med både anställda och företagare med ibland mycket motstridiga intressen. Grafikerna tillhörde arbetararistokratin, var hyfsat avlönade, förhållandevis mycket läsande och bildade samt mycket väl organiserade, åtminstone på tidningarna. Likväl gick de under trots på många sätt mycket bättre förutsättningar än dagens fotografer har.
 
Senast ändrad:
"...Snart kommer förmodligen tidningarna att vara vara fulla av mobilbilder eller andra bilder tagna av allmänheten snarare än proffs och läsarna kommer kanske inte ägnar det en tanke annat än de yrkesfotografer som tidigare var de som levererade bilderna. Läsarna kommer kanske som sagt knappt reagera över detta eftersom de flesta redan är så vana vid mobilbilder och andra amatörbilder från Internet. En stor del av fotograferna riskerar att gå samma väg till mötes som redan beträddes av xylograferna (illustratörerna som gjorde tidningsbilder genom att gravera ändträ av buxbom med kopparsticksverktyg) när dessa slogs ut av den då nya fototekniken. Nu är det en stor del av yrkesfotografena som är under tryck därför att den tekniska utvecklingen nu satt samma möjligheter i händerna på alla och en var. Accepteras mobilfoto i tryckta alster i ökande utsträckning så är vi faktiskt där." (slut på citat)

Såg ett program där man rapporterade från Al Jazeera och deras roll i Jasmine- och facebook-revolutionenerna. De jobbar aktivt med att skicka ut kamer/video-mobiler till folk på gatan som är intresserade av att skildra det som händer. De har en egen hemsida där folk kan ladda upp bilder och video som de sen använder i sina sändningar och på sin hemsida. De har medvetet tagit steget bort från egna team på plats och satsar mer på att ha personal som kan granska insänt material
 
Både ja och nej! Pressfotograferna får nog problem grundat på dina tankar ovan.
Mode, bröllops, studio, reklam, - fotografer där kvalitet eftersträvas kommer inte att dö ut. Tycker mig också märka ett uppsving på porträttfotograferingar, typ, gravid, barn, par mm.

Trots allt även om den digitala utvecklingen gett gemene man en kamera så är det en liten del som resulterar i kvalitetsutskrifter på labben. De flesta bilderna liigger på hårddisken tills den pajar.
Hörde av en inre källa att t.ex Extrafilm ligger på gränsen för att överleva då färre gör printar.

Det finns också fotojobb som ökar, t.ex fastighetsfotograferingar och snart kommer kunderna även att avkräva bilfirmor och liknande kvalitetsbilder på objekten för att konkurrera.
Även om kameror blir mer sofistikerade uppväger det inte komposition och rätt ljussättning.

Men som sagt tror jag att just tidningsbranchen skiljer sig genom en helt annan typ av ögonblicksbilder som inte kräver allt det där utan andra kriterier gäller.

Men generellt tror jag att fotografen kommer att finnas kvar och vissa jobb kommer att öka.
 
Det finns också fotojobb som ökar, t.ex fastighetsfotograferingar och snart kommer kunderna även att avkräva bilfirmor och liknande kvalitetsbilder på objekten för att konkurrera.
Även om kameror blir mer sofistikerade uppväger det inte komposition och rätt ljussättning.

Men som sagt tror jag att just tidningsbranchen skiljer sig genom en helt annan typ av ögonblicksbilder som inte kräver allt det där utan andra kriterier gäller.

Men generellt tror jag att fotografen kommer att finnas kvar och vissa jobb kommer att öka.

Å andra sidan kan man också säga att en hel del mäklare tar nu egna bilder - en del fast de inte borde. När min son hamnade i en bostadsaffär så såldes det han skulle köpa av en mäklare som är en ren katastrof när det gäller bilderna. För att det skulle gå fort så fick han sälja även min sons lägerhet - men jag tog bilderna. Speciellt mindre kontor med få anställda tror jag tar mycket av bilderna själva.

När det gäller en del andra produktsäljbilder så finns även ett annat hot mot fotografjobben och det är CGI. De som är återförsäljare åt stora industrier eller exv. stora företag med egna stora resurser kan även skapa säljbilder med hjälp av CGI (Computer Generated Imagery). IKEA gör tydligen redan idag en hel del av sina katalogbilder med denna teknik.

Se gärna F-tidningens tema om detta från förra året. Idag är tekniken fortfarande dyr men priserna på den halveras snabbt och snart kommer detta verkligen vara en faktor att räkna med.
 
Även hotande ny lagstiftning anses av en del hota fotografernas skapande

I F Fotografisk Tidskrift nr 2 2011 så skriver Stefan Olsson om "Lagförslaget hotar fotografer". Det handlar främst om att man kommit på att ny lagstiftning krävdes bl.a. för att lagrum saknats för kränkande smygfotografering i omklädningsrum, toaletter och privata lägenheter. Det har ej gått att fälla folk rättsligt för sådant och den tekniska utvecklingen har ju gjort att det nu finns kameror precis överallt i mobiler framförallt.

Stefan skriver också att "Bestämmelsen föreslås vidare omfatta olovlig fotografreing eller annan bildupptagning som, oavsett plats, sker på ett sätt som är påträngande, närgånget eller dolt och ägnat att allvarligt kränka den enskildes personliga integritet som privatperson."

Alltså handlar det här också om sådant som mer allmänt kan uppfattas som kränkande, vilket bl.a. tagits upp av signaturen Chassid i anslutning till en skrivning har på FS förstasidan tidigare om Aftonbladets klavertramp när man stressade Silvia så pass att hon for i väg i panik och ramlade och slog sig hyfsat illa. Hans poäng var att en del fotografers burdusa framfart nu riskerar att hota friheten och svängrummet yrkesmässigt för fotografer i allmänhet. En del fotografers övertramp riskerar alltså att försvåra framtida yrkesutövning för alla.

En fotograf på min arbetsplats nämnde även att EU kan bli ett problem om de regler som tydligen finns i Frankrike får fäste. I detta fall handlade det om att om en fotograf tar exv. en bild där en byggnad eller plats används som fond i en kommersiell produktion så kan exv. en fastighetsägare kräva ersättning för detta. Med den typen av regler blir det ännu mer komplicerat med rättighetshantering än det redan är. Det blir än mer att ta hänsyn till och det blir än större omkostnader kring en bild som man ska tänka på för att räkna hem ett fotouppdrag. Redan idag är det väl så att man ofta på tidningar går till en bildbank om kostnaderna upplevs höga. I det fallet man på sikt måste ta hänsyn till att även andra nu okända kostnader vid fotouppdrag så ökar alternativkostnaden att hyra en fotograf istället för att ta en bild från en bildbyrå/bildbank ytterligare.
 
Senast ändrad:
Som någon redan sagt så sänk kravet på kvalitet hela tiden. Mobilbilder duger, på samma sätt som majoriteten accepterar mp3-musik ur pyttesmå högtalare.
Förr lyssnade majoriteten på musik från kassettband i dåliga bandspelare eller på radiomusik, så jag vet inte riktigt om mp3 skulle vara en kvalitetssänkning. Att mobilbilder duger handar mer om att tidningarna accepterar det snarare än att läsarna gör det. Ty hade läsarna vägrat köpa tidningar med låg kvalitet på innehållet hade inte aftonbladet eller expressen sålt ett enda exemplar...
Jag tror heller inte att just bilderna i en tidning är särskilt betydelsefulla överhuvudtaget för dom flesta. Folk köper nog knappast dagstidningar för att beundra dom vackra fotografierna på allt hemskt som det rapporteras om.
 
Förr lyssnade majoriteten på musik från kassettband i dåliga bandspelare eller på radiomusik, så jag vet inte riktigt om mp3 skulle vara en kvalitetssänkning. Att mobilbilder duger handar mer om att tidningarna accepterar det snarare än att läsarna gör det. Ty hade läsarna vägrat köpa tidningar med låg kvalitet på innehållet hade inte aftonbladet eller expressen sålt ett enda exemplar...
Jag tror heller inte att just bilderna i en tidning är särskilt betydelsefulla överhuvudtaget för dom flesta. Folk köper nog knappast dagstidningar för att beundra dom vackra fotografierna på allt hemskt som det rapporteras om.

Det var inte jag som skrev detta! Utan det är Johan Fjellström som ska ha äran av den skrivningen.

citat: Johan skrev: "Detta inlägg är så viktigt att det borde få en egen tråd; fotografernas framtid.

Tyvärr så tror jag att det är oundvikligt att fotograf är en yrkesgrupp med begränsade framtidsmöjligheter.
Som någon redan sagt så sänk kravet på kvalitet hela tiden. Mobilbilder duger, på samma sätt som majoriteten accepterar mp3-musik ur pyttesmå högtalare........................... (slut citat)

Jag tror du har fel på två punkter här:

1. Jag har svårt att se att det bara skulle vara tidningarna som accepterat dåliga mobilbilder. Läsarna gör det ju också och det säger du ju faktiskt själv för annars skulle de ju inte köpa tidningarna. Dessutom är det så att de bilder som nu tas av allmänhet på plats hade proffsen aldrig tagit ändå, så de konkurrerar ofta inte med varandra, då proffsen knappt hunnit leta upp passet och boka biljett innan allmänheten börjat leverera sina bilder. De kommer alltid vara tvåa på bollen och det har avnämarna lärt sig nu. Hellre rykande färska bilder i taskig kvalitet än inga bilder alls av hög kvalitet eller om en vecka.

2. Jag tror bilderna är väldigt betydelsefulla i just Aftonbladet och Expressen. Det är ju främst i tidningar av typ DN och Svenska Dagbladet (förr kallade morgontidningar) som det finns utrymme för textreportage.
 
Det finns nog plats för fotografer framöver också, men kanske mer för planerade jobb än för snabba utryckningar där allmänheten redan finns på plats med både kameror och videokameror. Tidningarna lär ta in mer och mer av amatörbilder eftersom alla spännande händelser inte kan täckas av yrkesfotografer, och det tar förstås en del av den plats där proffsens bilder kunnat visas. Jag tror i och för sig det är bra för nyhetsrapporteringen, ett intressant innehåll spöar hög bildkvalitet, speciellt som nyheter och bilder blir alltmer färskvara och flyktigt, men det är förstås på bekostnad av proffsens inkomster. Däremot kan inte planerade (bild-)reportage och mer djuplodande journalistik ersättas av amatörer på samma sätt. Och sedan tror jag också på ett uppsving på andra områden än pressfoto, som sagts ovan. Amatörer kan inte ersätta proffs inom produktfoto, reklam, bröllop, och andra områden där man fortfarande kräver lite mer i form av studioutrymme, ljussättning, efterbehandling etc.

Men visst ser det kärvare ut än tidigare, fotokunnande står inte så högt i kurs som det var tidigare, liksom andra yrkesgrupper rasat i anseende då teknikutvecklingen gör det (i alla fall på ytan) tillgängligt för allmänheten. Skulle jag satsa på foto så var det ju definitivt inte inom journalistik utan snarare produkt- och reklamfoto.
 
Fotografyrket är på utdöende tyvärr. Allt tack vare det digitala intåget. Bra eller dåligt? Vet ej, vet bara att jag önskar jag hade blivit född i början av 1900-talet istället.
 
Det du är inne på är otroligt komplext och har många separata spår beroende på vad vi talar om.

När det gäller nyhetsbilder så finns det ganska mycket forskning som visar att folk som tittar på dessa inte alls bryr sig om det rent fotografiska i bilderna (komposition, snyggt ljus, mm). De är bara intresserade av att bilden visar det som händer och det som texten beskriver. Därför accepteras kvalitetsmässigt ganska dåliga bilder så länge de har rätt innehåll – vilket tidningsredaktionerna såklart vet. Så framtiden för pressfotograferna ser mörk ut.

Den tekniska revolutionen med digitalkameror, bildbehandlingsprogram och internet har också ökat grundkunskaperna hos allmänheten när det kommer till foto. Idag kan du köpa en digitalkamera för en ganska blygsam summa och ändå få ut högkvalitativa bilder. Samtidigt kan du lära dig att bli en hygglig fotograf via hemsidor som exempelvis fotosidan. Att då betala någon för att exempelvis ta bilder på familjen eller studenten känns bara som en onödig kostnad. Många klara av att göra det själva numera.

De som klarar sig bäst som fotografer är de som nischar sig hårt och ligger i framkant inom en speciell fotogren. Det vill säga fotografer som kan erbjuda det du inte klarar av att fixa själv. Men också de som är duktiga på att marknadsföra sig via sociala medier, bloggar, och så vidare. Kravet på dig som fotograf blir då att ständigt utveckla dig och sträva framåt, men också att skanna av omvärlden och vara beredd på snabba förändringar hos kunderna. Och det är ett hårt slit.

Själv valde jag medvetet bort att bli heltidsfotograf. Jag har jobbat som det i ett par omgångar och insåg att det var ganska svårt att få ihop till en schyst lön och semester. Nu frilansar jag istället vid sidan av mitt vanliga heltidsjobb. Jag tror fler och fler fotografer kommer att jobba så i framtiden - på gott och ont.
 
Finns det inga som ser nya öppningar med filmning med DSLR professionellt

Stillbildfotografer kankse borde fortbilda sig och bli lite bredare som en överlevnadsstrategi och sluta se film i DSLR:er och SLT-kameror som en teknisk ploj.

Har läst flera intressanta artiklar med folk som är entusiastiska över den bildkvalitet man nu får ur en DSLR vid filmning. En del talar ju om att de nu faktiskt får tillgång till en digital 35mm filmkamera som sopar banan bildkvalitetsmässigt med det mesta av digitala filmkameror med betydligt mindre sensorer.

Visst lider de flesta systemkameralösningar fortfarande av begränsningar som exv. enbart manuell fokusering men om man får fram nya kameror med fast spegel som är mer avancerade än enda exemplet på den tekniken som finns idag (Sony A55) så kanske detta lyfter rejält för då finns förutsättningar även för AF i filmläge. Det är bara Sony A55 som fixar detta idag i en mer "traditionell" systemkamerakropp gjord för de vanliga objektiven (jag undantar exv. NEX från detta och andra minilösningar utan spegel).

Snabb framställning av digital film med systemkameror till mycket konkurrenskraftiga priser borde göra det möjligt för den typen av fotografer att ta marknadsandelar en masse från de som idag arbetar med dyrare produktionsteknik. De kanske däremot är en verkligt hotad art.
 
Nja, jag tror inte det är utdöende, men väl under förändring.
I takt med att det är lättare att producera bilder (både för yrkesfotografen, men även för "vem som helst" så krävs det att man kan sälja sig och fotograferingen i annan förpackning.
Men visst tror jag att just nyhetsbilder är hotade.
Däremot kanske fotografen i högre grad måste bredda sig och kunna leverera inte bara foto, utan även texter, hemsidor eller vad det nu må vara. Och sådan har ju utvecklingen varit i många branscher. Något som tidigare krävdes en speciell man/kvinna för att göra inlemmas i en bredare yrkesroll.
Men studio, produkt, bröllop, barnfoto etc tror jag alltid kommer ha en plats.
Likaså specialfotograferingar av olika slag till företag.
En del kanske kan datorgenereras men det hotet tror jag personligen ligger långt bort idag. (Vissa stora företag kanske har möjlighet till det, men långt ifrån alla)
 
Men visst ser det kärvare ut än tidigare, fotokunnande står inte så högt i kurs som det var tidigare, liksom andra yrkesgrupper rasat i anseende då teknikutvecklingen gör det (i alla fall på ytan) tillgängligt för allmänheten.

Jag skulle säga både ja och nej på ovanstående påstående. I takt med att "alla" har systemkameror etc blir dom också betydligt mer medvetna om att bra bilder kräver mer än en bra kamera. Så att den bredare massan har lätt för att ta bilder skapar också en större medvetenhet.
 
Visst lider de flesta systemkameralösningar fortfarande av begränsningar som exv. enbart manuell fokusering

Avsaknad av AF för video är ingen nackdel att tala om. Vid seriös videoproduktion så använder de flesta ändå manuell fokus.

Vad en digital ESR med videofunktion saknar är dock den goda ergonomi som en riktig videokamera har, t.ex. hjälpmedel för "focus pulling", vettig sökare, stabilitet vid handhållning, mm.

Man behöver oftast komplettera med ljudinspelningsutrustning också, men det gör man nog oavsett om man använder en ESR eller en traditionell videokamera. Många videoinspelande ESR:er lider dessutom av "rolling shutter", vilket man måste ta hänsyn till vid inspelning och eventuellt kompensera för i efterhand.
 
Någon som funderat som jag att kanske fotograferna ska bli mer moderniserad i sitt tänk och företagsamhet.
Fotografin har ju faktiskt sprungit iväg med den digitala revolutionen. Den kom väl för ca 10 år sedan kommersiellt och från 2004 så var de väl rätt dugliga att helt ersätta den analoga formen.
Men datorhanteringen som springer fortare fram i tekniken än något annat så blir det även den lärobiten snabbare att behärska,

Jag har ingen lösning till yrkeskategorin då har inte har det som levebröd utan frilansar, men mitt tänk är mer modern än den konservativa tänket på hur man ska ta betalt av sin kund och vad som ingår.

I ett företag gäller det att förutse och ligga steget framför. Det är dom företagen som lyckats bäst!

/Stefan
 
Avsaknad av AF för video är ingen nackdel att tala om. Vid seriös videoproduktion så använder de flesta ändå manuell fokus.

Vad en digital ESR med videofunktion saknar är dock den goda ergonomi som en riktig videokamera har, t.ex. hjälpmedel för "focus pulling", vettig sökare, stabilitet vid handhållning, mm.

Man behöver oftast komplettera med ljudinspelningsutrustning också, men det gör man nog oavsett om man använder en ESR eller en traditionell videokamera. Många videoinspelande ESR:er lider dessutom av "rolling shutter", vilket man måste ta hänsyn till vid inspelning och eventuellt kompensera för i efterhand.

Jo det är sant och mången film är tagen med MF men har man alla de finesser som finns i moderna proffsfilmkameror idag så ska de jämföras med den otroligt rudimentära implementering som finns idag av film i praktiskt taget alla dagens DSLR-modeller. Det är ju i princip bara på och av nu. Det finns ett stort utrymme för förbättringar här och jag undrar om det inte är här vi kommer att få se den starkaste tillväxten framöver. På marginalen är det svårt att se en revolution när det gäller stillbildsfunktionerna idag. Fasta pellix-speglar kommer att ge AF-möjligheter i även i de systemkameror som byggs så och det kan påskynda en vandring bort från den klassiska DSLR:en med OVF och att SLT-kameror kommer att användas mer och mer som filmkameror.

Jag läste en jämförelse i en tidningen "Monitor", mellan en dedikerad proffsig digital filmkarera och Canons 5d MK II och den vanns ju i alla stycken av filmkameran utom när det gällde bildkvalitet och priset på utrustningen. Brist på AF var ju just en sådan punkt som togs upp. Så det förväntar sig nog folk framöver även i systemkameror.
 
Senast ändrad:
Tack Sten-Åke för att du följde mitt råd.
Jag har haft den stora förmånen att sedan början av 1960-talet kunnat försörja mig med hjälp av mina kameror.
Under alla dessa år så har det skett förändringar som påverkat oss fotografer på olika sätt.
Under många år var ateljéfotografering av familjer, barn och bröllop något som nästa alla gjorde. Det ansågs viktigt att dokumentera familjen. Tidningarna höll sig med fotografer som kunde spegla vår värld. Ingen hade mobiltelefon och vanliga kameror var sällsynta.
Under 80- talet jobbade jag som lokalkorre på en tidning och fotograf på SVT. PÅ den tiden var vi ensamma ute på fältet.
Idag har alla minst en mobiltelefon med kamera. Detta har betytt att från att ha tagit tolv bilder, en serie, i ateljén till mer tusen digitalbilder för ett bröllop så börjar nu många välja någon ur familjen som fotograf. Detta leder ofta till besvikelser och konflikter, men det är åt det hållet utvecklingen går. Tyvärr så tas en stor del bilder bara när motivet är under inflytande av diverse kemiskt mod.
Jag ser visst fotografyrket som en möjlighet, men det kommer att vara färre och färre förunnat att kunna livnära sig på fotografering i framtiden. Jag tror att det fanns flest yrkesfotografer som faktiskt levde på sitt jobb under 1990-talet. Nu kommer antalet att sjunka dramatiskt.
 
När det gäller en del andra produktsäljbilder så finns även ett annat hot mot fotografjobben och det är CGI. De som är återförsäljare åt stora industrier eller exv. stora företag med egna stora resurser kan även skapa säljbilder med hjälp av CGI (Computer Generated Imagery). IKEA gör tydligen redan idag en hel del av sina katalogbilder med denna teknik.

Jag driver idag eget som maskiningenjör och sysslar just med detta. Jag ritar och designar i 3D mha av CAD mjukvara som dessutom ger mig möjlighet att ljussätta, komponera med stillbilds eller filmkamera, för att sedan rendera i fotokvalitet.

Därför vill jag säga emot dig i ovanstående, då det för det mesta handlar om produkter eller miljöer som inte finns, dvs du hade aldrig fått i uppdrag att fota detta då det faktiskt inte finns. Tidigare så var produktutvecklarna tvingade att skissa med blyerts eller rita på annat sätt. Men att ta fram prototyper "bara" för katalogfotografering är väldigt få förunnat.

Idag kommer friformsframställning starkt vilket innebär att vi som designers kan skriva ut våra modeller i 3D för att sedan lackera dessa så att våra kunder kan känna och klämma. Hur många prototyptekniker tror du känner sig hotade av denna teknik?

Att fotografer blir hotade av CGI beror kanske snarare på att sådana som jag som ständigt jobbar med design i föregående process väljer att ta nästa steg och själva erbjuda sina tjänster som fotografer. Jag håller på att förbereda mig på att ta in fotografering som ett andra affärsben som vidareutveckling av min tekniksida.

Följande är exempel på produkter som inte fanns när jag ritade och "virtuellt fotograferade" dem.
 

Bilagor

  • RPA-SW-large.png
    RPA-SW-large.png
    30.4 KB · Visningar: 364
  • SVV-SW-large.jpg
    SVV-SW-large.jpg
    26.4 KB · Visningar: 364
Tack men jag tycker också att det kan vara bra att ta ett prat om detta eftersom vi nu verkligen börjar se stora effekter och ändringar i bildproduktionen till följd av teknikutveckling och globaliseringen.

Ja, man vet aldrig med trender Johan. Mobilbilder i all ära men många kommer precis som jag förundras över de bilder man hittar när äldre släktingar går bort och kanske se det hål som nu uppstått i kontinuiteten. Personligen kan jag dock se att det inträffat långt tillbaka för egen del.

Varje släktled jag gått igenom när mina föräldrar dog förra året (båda kring 90 år gamla) har dokumenterats av professionella fotografers bilder och det trots att de ofta var fattiga och säkert hade fullt upp med att få livet att gå ihop men man gick till fotografen för dop, giftermål, skolfoton och examens bilder om någon till äventyrs lyckades ta någon examen (vilket var mycket sällsynt).

Ingen fotograf har tagit bilder av mig mellan skola och nu i år då våra egna fotografer tagit grupp och individuella bilder på alla anställda. Jag tror det senaste var på högstadiet och jag är över 60 nu. Det är ett vaccum på över 45 år.

Jag skrev ju lite i tråden om Paul Hansens bild och någon lade in en länk om ett kommande TV-program om Afrikas "fattigdomsexport". Tack för det någon. Det jag reagerade över där var att man sökte upp lokala fotografer som med mycket enkla medel producerade bilder från bröllop och begravningar för en dollar per bild och förespeglade dem en fantastiskt framtid om de istället koncentrerade sig på eländesfotografering av grovt slag. Intresset uttalat framförallt mördade, våldtagna, lemlästade - typ den typen av eländesbilder. Något annat fanns det inte intresse för. Istället för någon dollar per bild och sporadiska inkomster så handlade det om att dessa killar kunde tjäna kring 1000 US$ om rätt typ av bilder levererades.

Killarna insåg att de inte själva kunde marknaden för den typen av bilder utan behövde hjälp med det och det skulle den munvige som sålde in detta till de lokala killarna fixa.

Man inser ju att ett arrangemang som detta kan spara väldiga pengar i nyhetsbevakningen här hemma i väst. Så på så sätt outsourcas en hel del jobb när denna typ av arrangemang kommer på rull. Så fotograferna berörs verkligen de också av globaliseringen.
 
Jag driver idag eget som maskiningenjör och sysslar just med detta. Jag ritar och designar i 3D mha av CAD mjukvara som dessutom ger mig möjlighet att ljussätta, komponera med stillbilds eller filmkamera, för att sedan rendera i fotokvalitet.

Därför vill jag säga emot dig i ovanstående, då det för det mesta handlar om produkter eller miljöer som inte finns, dvs du hade aldrig fått i uppdrag att fota detta då det faktiskt inte finns. Tidigare så var produktutvecklarna tvingade att skissa med blyerts eller rita på annat sätt. Men att ta fram prototyper "bara" för katalogfotografering är väldigt få förunnat.

Idag kommer friformsframställning starkt vilket innebär att vi som designers kan skriva ut våra modeller i 3D för att sedan lackera dessa så att våra kunder kan känna och klämma. Hur många prototyptekniker tror du känner sig hotade av denna teknik?

Att fotografer blir hotade av CGI beror kanske snarare på att sådana som jag som ständigt jobbar med design i föregående process väljer att ta nästa steg och själva erbjuda sina tjänster som fotografer. Jag håller på att förbereda mig på att ta in fotografering som ett andra affärsben som vidareutveckling av min tekniksida.

Följande är exempel på produkter som inte fanns när jag ritade och "virtuellt fotograferade" dem.

Idag är detta ofta nischer för verkliga experter men framtiden kommer att se en förbättring av de gränssnitt som finns till dessa system och göra dem mer lättillgängliga. Det är den bild som diskuterades i Fotografisk Tidskrift i de nummer förra året som behandlade dessa frågor på djupet. Vi är inte där än riktigt då dessa system idag är dyra och kräver kunskap som ofta ligger utanför en vanlig fotografs sfär idag. Idag får du en del av dessa jobb

Det var precis det den diskussionen handlade om att nya grupper får en del av den kaka som traditionellt ätits av fotografer.
 
ANNONS