Annons

Frilans Finans

Produkter
(logga in för att koppla)

ernor_86

Medlem
Hej

Funderar på att starta eget men har upptäck företaget Frilans Finans då jag sökt på det här forumet.

Är det ett bra alternativ till egen firma om man vill göra rätt för sig och ge ett lite mer seriöst intryck på kunden?

Det vore intressant att höra ifall det är någon som har erfarenhet av affärer med dem.

- Erik

Jag har aldrig hört talas om någon som har haft problem med Frilans Finans. Jag har själv prövat dem - och blev nöjd.

Den stora fördelen är att du slipper allt krångel som det innebär att hålla ett företag igång. Bara att knappa in fakturan så kommer pengarna in på ditt konto efter några dagar. Och efter årsskiftet förs inkomsterna in i självdeklarationen automatiskt. Jättesmidigt!

Nackdelen är att du betalar A-skatt, och det är svårare att övertyga skattemyndigheten om att du behöver fotoutrustning, och vill göra avdrag för den. På bekostnad av en hel del pappersarbete och ansvar kan du få mer pengar i fickan om du gör dig besväret att starta ett eget företag.

En annan aspekt är att om du anlitar Frilans Finans så blir du formellt tillfälligt anställd av dem. Det är inte säkert att de vill anställa dig (läs: fakturera din uppdragsgivare) om kunden du har gjort uppdraget åt har kass kreditvärdighet. I varje fall inte om det rör sig om större summor. Frilans Finans hjälper till att göra en kreditkoll på uppdragsgivaren om man så vill.

/Thomas

Tack Thomas. Får jag fråga vilken typ av fotojobb du gjort när du använt Frilans Finans? Är det åt företag eller privatpersoner?

Sedan att övertyga skattemyndigheten är väll ändå trots svårigheter möjligt?

- Erik

ernor_86 skrev:
Tack Thomas. Får jag fråga vilken typ av fotojobb du gjort när du använt Frilans Finans? Är det åt företag eller privatpersoner?
Det är enbart nyhetsbilder åt företag.
Sedan att övertyga skattemyndigheten är väll ändå trots svårigheter möjligt?
Nej, det är inte omöjligt. Jag lyckades dra av min förra fotoutrustning, trots att jag A-skattade. Men det krävdes lite extra skriftväxling med skattemyndigheten. Skattemyndigheten vill i princip veta varför i hela fridens namn inte arbetsgivaren betalar den utrustning som krävs för att utföra jobbet. Det ska kanske tilläggas att jag fotade åt en bild- och nyhetsbyrå då, och inte fakturerade via Frilans Finans.

/Thomas

ANNONS
Götaplatsens Foto