Annons

Fuderar på ny glugg normal-/telezoom

Produkter
(logga in för att koppla)

Xmilian

Ny medlem
Sitter och funderar på en ny glugg som skall fungera som allroundobjektiv. Har nu idag 18-55 kitobjektiv som följde med min eos 500d samt ett Tamron 90mm 2,8 macro. Har även tillgång till 50mm 1,8 II samt 70-300 is usm.

De objektiv jag funderar på idag är:
Canon EF 28-135mm f/3.5-5.6 IS
Canon EF-S 18-135/3,5-5,6 IS
Sigma 17-70/2,8-4,5 DC HSM

Tacksam för synpunkter och erfarenheter

/Magnus

Svårt att ge råd när jag inte ser ditt problem. Du har ju redan täckt upp alla brännvidder från 18-300mm med riktigt skarpa objektiv.

En medioker mellanklasszoom gör bara din kameraväska tyngre.
Vad har jag missat?

Jag håller med föregående talare, objektiven du funderar på förbättrar inte din kameraväska, jag skulle föreslå någon fast glugg alternativt spara ihop till en ljusstark zoom för att fylla ut i de brännvidder du jobbar :)

Jag använder en Sigma 17-70/2,8-4,5 DC istället för kitobjektivet. Vill du ha lite större omfång i normalzoom kan det vara ett alternativ men vänta tills Sigma 17-70 kommer med stabilisator i februari.

Alternativ är annars Sigma 18-50/2,8 eller Tamron 17-50/2,8 (finns även med bildstabilisator) om du behöver mer ljusstyrka.

Jag är ute efter ett objektiv som kan täcka upp för det mesta. Mitt primära intresse är att byta upp mig från kitgluggen men också utöka zoomomfånget. När man är ute med familjen skall det köras barnvagn, bäras väskor etc etc. Då skulle jag vilja ha ett objektiv som fungerar bra som allround. Har ju ett glapp mellan 55 och 70, inget större problem i sig. Men 70-300 zoomen plockar jag helst bara fram när jag är ute ensam.

Hade jag haft pengarna hade ju 24-70L eller 24-105L varit att föredra. Men nu blir det förmodligen någon av dom ovan nämnda gluggarna.

/Magnus

Hade jag haft pengarna hade ju 24-70L eller 24-105L varit att föredra. Men nu blir det förmodligen någon av dom ovan nämnda gluggarna.

Jag har svårt att rekommenderat någon av de tre nämnda, ingen av dem briljerar direkt. Jag kan sträcka mig till att rekommendera EF-S 15-85 som objektiv betraktat, men tycker inte riktigt den är värd de 7500kr som den kostar ny. Svår att hitta beg då inte funnits så länge.

För samma pengar får du fina EF-S 17-55/2.8 IS
http://www.fotosidan.se/classifieds/view.htm?ID=116696

Sälj i så fall din EF-S 18-55/IS så får du in en tusing.

jag tycks vara den som förstår vad du menar. Inte att byta dina nuvarande mot snäppet bättre optik, utan mot en normalzoom med längre omfång, då särskilt mot telesidan. Jag tycker att du absolut skall överväga 28-135 eller 18-135. Jag har den förstnämnda ibland på min 500d och den fungerar alldeles utmärkt. Har även ett 24-105L, som är aningen bättre, men inte märkvärdigt bättre, i vart fall inte om du inte skall förstora större än A3, då ser du nog bara eventuell liten skillnad i färger och kontrast, där L-zoomen är bättre. 18-135 har naturligtvis mycket bättre och modernare bildstabilisering och lär vara mycket skarp i bildcentrum, precis som 18-200IS. Däremot är kanterna ganska mjuka i skärpan, och där vinner 28-135. Svårt att ge råd, men ändå, har du en kroppad kamera så får du nog mest valuta genom att köpa EF-S optik.

Tack för alla svar. Har inte fotat aktivt på många år och köpte min första DSLR för bara några månader sedan. Så i mitt fall är nog inte någon av gluggarna begränsningen för resultatet, snarare min brist på kunskap och erfarenhet. Tycker det är en djungel att hitta rätt i när man skall räkna in pris/prestanda och mina behov i jämförelse med hur väl jag kan utnyttja utrustningen. Skall låna ett Sigma 17-70 och testa den under någon vecka och se om det spannet blir tillräckligt, om inte skall jag kika på någon av dom övriga.

/Magnus

ANNONS
Götaplatsens Foto