Johan Okker
Aktiv medlem
macrobild skrev:
Varför be om ursäkt?
Mikael
Det kändes som att jag kapade tråden och kantrade iväg den. Det är irriterande hur lätt trådar viker av från ursprungsämnet och jag är för bra på att bidra till sådant.
mvh
Johan
Plusmedlemskap kostar 379 kr per år
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
macrobild skrev:
Varför be om ursäkt?
Mikael
macrobild skrev:
Att vissa kameror klarar överexponering bättre än andra.
cmyk skrev:
genom att backa överexponerade jpg-filer?
blanda inte ihop DR i motivet och signal/brus förhållande i den digitala filen, en 8-bitars jpg kan aldrig ha mer än 8 stegs omfång,
utan att veta DR i motivet så går det inte att dra några slutsatser om vilket DR som kameran klarar.
Jag väntar hellre på Phil Askey's mätningar
macrobild skrev:
det blir varsin fika/öl om ni kommer förbi Lund
Mikael
Anders Svensson skrev:
En fråga i sammanhanget:
Såvitt jag kan förstå är exponeringen relativt ISO-talet är implementationsberoende, dvs något som tillverkaren väljer. Kan den här effekten helt enkelt vara skenbar, dvs den är en funktion av att Canon valt att lägga baspunkten något lägre på kurvan än vad Fuji valt?
För i så fall skulle man kanske kunna få den goda egenskapen (att hantera överexponering) på andra kameramodeller genom att aktivera en mindre exponeringskompensation? (Neråt, ifall jag fattat rätt).
Och, kan man i så fall tänka sig att det finns en motsvarande effekt i "andra ändan", som man går miste om - dvs att det finns litet mer att hämta i nederända, dvs lätt underexponering?
Eller kan det ligga något annat bakom, t ex smartare beräkningsalgoritmer?
macrobild skrev:
Och här Canon.Det går alltså "rädda" en överexponerad jpg fil något. Lite beroende på hur intern uppräkning av jpg bilder räknas fram och hur/var ändnivån sätts i bilden och av de olika kamerorna.
Mikael
cmyk skrev:
totalt snurrigt,
att bilderna är olika exponerade är väl klart,
olika kurvor/kontrast etc beroende på kameran inställnigar, vitbalans/färgkanaler, faktisk ISO-känslighet etc etc etc
står det 255,255,255 i jpeg-filen så är det inte mycket att göra,
Mankan G skrev:
Om jag har förstått det hela korrekt så har ni bägge rätt men pratar om varandra. Rätta mig gärna om jag har fel.
Har en jpg fil 255 i varje kanal så är det inte mycket att göra men ofta så är det endast en eller två kanaler som har slagit i taket. Beroende på vilket program som används så kan programmet gissa mer eller mindre rätt vilket det maxade värdet skulle ha varit genom att analysera de återstående kanalerna och omgivande pixlar.
Helt klart är att när man använder raw och program som PhaseOne eller ACR så fungerar det så.
Mankan
macrobild skrev:
Förstår inte riktigt vad du säger först
(...)
Lars Kjellberg har skrivit en bra artikel på www.qpcard.com som kan ge lite information.
Läs här http://www.qpcard.se/BizPart.aspx?tabId=75&tci=128
Mikael
Anders Svensson skrev:
Sådär, nu läste jag den artikeln.
Så frågan var egentligen: Anser du att skillnaden i högdagrarna kan förklaras av en motsvarande skillnad i lågdagrarna (till den andra kamerans fördel)?
johan.morck skrev:
Bättre sent än aldrig, Tack! Eftersom jag så inte har några lundabesök inplanerade inom överskådlig framtid så nöjer jag mig gladeligen med den spännande och intressanta läsning du så generöst tillhandahåller oss här på FS.
Vad gäller möjligheten att "rädda" överexponerade bilder måste jag säga att jag inte kunde ana att det skulle vara SÅ stor skillnad.