Annons

En liten jämförelse mellan 5D och 5D mkII

Produkter
(logga in för att koppla)

The_SuedeII

Aktiv medlem
"Bästa kameran" är väl alltid översättbart med "Kameran jag tycker bäst om"... :) Och att jämföra kameror i 20kkr+ klassen enbart i jpg är lite skumt. ACDSee har en bätte jpg-motor än D3x, och är 78000 billigare (men kan inte ta bilder...).

Jag är inte helt ovan vid att hantera en P45+, men för allmänt bruk anser jag nog att en D40/1000D eller någon annan [instegs]kamera är en "bättre kamera". Svårare än så är det väl inte? Vilken av kamerorna som tar högst upplösta bilder med störst dynamiskt omfång är det väl inget snack om, men för normalt bruk?

Ni är inte från smålandssläkt båda två då? Då har jag hört att man antagligen är släkt med varandra... *duckar snabbt!*
Världens största släktträd finns i småland, enligt släktforskningsrön... :)
 

Bengf

Aktiv medlem
Nämda kameror tillhör väl det absoluta toppskiktet för närvarande. Det klassiska tankefelet många verkar göra, speciellt om man känner starkt för ett märke. Är när kamera A vinner över kamera B så vill man inte ta in att kamera B forfarande är en mycket kompetent kamera. Testarna kan ofta här vara otydliga, läsaren retar sig på vad är nu bättre med kamera A, och kan på något märkligt sätt inte ta in att den egna kameran egentligen är kanonbra. och att det enbart är marginella skillnader. Man kan även ha förståelse för den vanliga fotografen, som på många sätt blir förbunden till ett märke, har under åren köpt på sig olika objektiv, ock kan bara byta kamera var femte år om han byter överhuvud taget. Vissa som har förmånen att varje år få sig tilldelat (eller hur det nu fungerar) världens bästa kameror. Hur känns det egentligen, det är D3x- 78000 kr- 1Dsmk3 71000kr osv. han blir väl automatiskt ganska neutral, Tänker ni på att ni jobbar oavbrutet med världens finaste kameror. Glöm inte Kalle med sin pentax 200d. Vänligen. /Bengt.
 

Photocon

Aktiv medlem
You never know...Själv är jag 08 från födseln, hamnade i Nyköping men deporterades till Småland på 60-talet och blev mobbad för att jag talade tungspets- R.
Ska man tro på skapelseberättelsen med Adam och Eva är vi väl alla inavlade:). Men världen är liten, känner Mikaels kusin och har en styvson boendes i Lund, en tillika dotter i Växjö, en dotter i Aalborg/Danmark och en son i Ljungby. Far och Mor döda så de slapp se vad det blev av mig. Hustrun stockholmska.

Men på andra sidan sjön finns ett dokumenterat område där folk gift sig med "min fars dotter" och liknande. I de områdena kan man få vibbar av "Duelling banjos" i filmen Den sista färden (eller Floden som den heter i original).
 

The_SuedeII

Aktiv medlem
Oki, jag är korrigerad igen... Men det gör ju inget :) Jag har bara hört av både någon svensk släktforskare och på nåt TV-program att så ska vara fallet - men jag ska ju naturligtvis inte uttala mig som om jag VET att det är sant! :)

Ni är inte afrikaner båda två då? *host*

Jämförelser av kameror brukar sluta i vilka för- och nackdelar man prioriterar som valkriterier. För min del så är inte högre upplösning ett viktigt krav för mig som privatperson, så en bättre allround-duglighet med mindre filer och (i mitt tycke) bättre ergonomi gav beslutet att fortsätta med Nikon. Plus att jag hade en del kuliga objektiv redan... Eftersom jag är hyfsat van vid en 1Ds3 så visste jag på ett ungefär vad jag valde bort i bildupplösning.

Vi kanske ska benämna "bäst kamera" som "kamera med den kombination av svagheter/styrkor som passar mig [personligen] bäst" istället? Ingen kamera är ju bäst på alla punkter!

Att välja den BÄSTA KAMERAN är väl ungefär som att välja DEN BÄSTA ÄKTA HÄLFTEN/PARTNERN - vem ska säga att jag valde fel? På vilka grunder?
 

Candersson

Aktiv medlem
....Men på andra sidan sjön finns ett dokumenterat område där folk gift sig med "min fars dotter" och liknande. I de områdena kan man få vibbar av "Duelling banjos" i filmen Den sista färden (eller Floden som den heter i original).
Hörrni, vilket fantastiskt uppslag för en fotodokumentär! Vad heter sjön och socknen?
Sen är ju frågan om man ska våga ge sig dit...
Man vill ju inte att det ska gå som i filmen Den sista färden - "Skrik som en gris!!..."
LOL

Sorry för OT
 

Bengf

Aktiv medlem
Bästa kamera. Kan man ha någon form av grundtest, en bas, tex avtryckarens placering, vinkeln på den samma. skall ingen få berätta något om kameran, det går ju inte så klart. Canon- Nikon har med lite få undantag legat i absoluta toppen under många år. så även om några inte vill snegla på tester, så finns det ju information om toppmodellerna, på alla möjliga sätt. Att världens redaktioner använder vissa märken undgår väl ingen. Men betyder att dom måste vara bra. Jag tror inte i alla fall att vi är så opåverkade och kyliga. vi vill veta till och med om kameran klarar 25600 iso. Mvh./Bengt
 

Photocon

Aktiv medlem
Hörrni, vilket fantastiskt uppslag för en fotodokumentär! Vad heter sjön och socknen?
Sen är ju frågan om man ska våga ge sig dit...
Man vill ju inte att det ska gå som i filmen Den sista färden - "Skrik som en gris!!..."
LOL

Sorry för OT
Gör inget. Sjön är Sveriges 10 sjö i storlek o heter Bolmen. Jag bor på den östra sidan. Det är den västra sidan det gäller. Bolmen har fått sitt namn av något fornnodiskt uttryck där bolm betyder stor.

Det ska vara Odensjö resp Lidhultsområdet, enl mina källor. Jag tycker du ska åka dit. Jag tror de hyr ut kanoter vid ett ställe som heter Löckna Camping. Väldigt vackert och vilt, men preparera dig med vaselin och en kork:) Scream like a pig!

Eller som en från västra sidan uttryckte sig på engelska: And I want to be a little girl like my father used to be.

Allvarligt talat. Detta område har varit så en gång, men det gäller inte längre. Förutom att sjön är full av turister i kanoter som inte fattar att faran kommer från östra sidan numera.
 

macrobild

Avslutat medlemskap
och det vattnet dricker vi här nere i Lund,dvs taget från Bolmen, Aspmans i mitt dricksglas, kan man microjustera bort detta?
 

Photocon

Aktiv medlem
och det vattnet dricker vi här nere i Lund,dvs taget från Bolmen, Aspmans i mitt dricksglas, kan man microjustera bort detta?
En vy från min lilla strand på östra sidan. Tog denna bild strax innan jag skulle ut och mörda några gösar. Hoppas alla skåningar vet vad jag gör framåt skymningen när det tränger på och vattenkastning ska ske. Jag menar jag pinkar ju inte direkt i båten precis.

Naturens kretslopp. Sjön är farlig och djup. Det är rätt många tyskar som drunknat här också. En yrkesfiskare hittade ett par löständer i sitt bottengarn.

Väl bekomme!
 

Bilagor

Slowfinger

Aktiv medlem
Mycket tänkvärd artikel. Men frågan är om inte Nikons D700X blir ännu mer prisvärd än Sony A900. Blir det halva priset mot D3X så...

Fast prisvärdare än G10 lär väl ingen bli ;-)
 

Photocon

Aktiv medlem
Mycket tänkvärd artikel. Men frågan är om inte Nikons D700X blir ännu mer prisvärd än Sony A900. Blir det halva priset mot D3X så...

Fast prisvärdare än G10 lär väl ingen bli ;-)
En eventuell D700X blir säkert prisvärd också. Jag har iofs både A900 o 5DMkII och anser att A900 är värd vartenda öre för det jag använder den till samt för ergonomi, reglage, vertikalgrepp, sökare mm.

Bästa kameran jag haft i mångt och mycket, men 5DMkII anser jag också vara prisvärd eftersom jag har en massa EF-gluggar och den tar vid på en punkt där A900 inte hänger med så bra. Dvs högre ison.

Och jag har inte tänkt mig att åka till Antarktis.

Dessutom tyckte jag att artikeln var tänkvärd ur en annan aspekt. Åntligen börjar begrepp som funktionalitet få större inflytande istället för detta ständiga pixlande.

Det gäller att skaffa sig de verktyg man behöver och känner sig nöjd med. Därför kan en del jämförande tester vara lite bedrägliga. Alltför många av dem ska prompt kora en segrare. Den här artikeln var dock balanserat skriven.

Så: Vilken kamera som helst, oavsett märke eller pris, kan i en specifik människas händer vara den mest prisvärda.

Lennart
 

The_SuedeII

Aktiv medlem
Hans största poäng är väl att "prisvärd" beror helt på användningsområde och användare... Se mitt tidigare exempel med en urmakarsvarv stor som en symaskin - för 300.000sek - jmf mot en ClaesOlsson hobbysvarv i samma storlek för 1.500sek. Jag vet en människa som tycker 300 lakan är billigt för urmakarsvarven, och lätt värt varenda öre. Men för dom allra flesta är det ju inte så...

G10 är definitivt inte prisvärd för mig. Jag har provat den under ett par dagar - och jag hatar dess ergonomi (eller rättare sagt dess brist på densamma) så mycket att jag hellre släpar på min systemkamera. Eftersom jag aldrig kommer använda den är den inte prisvärd - för mig. För någon som trivs med den så... Visst! Det är ju inte upp till mig att bestämma vad som passar någon annan.
 
ANNONS