Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Fuji X-Trans

Produkter
(logga in för att koppla)

bikeman

Avslutat medlemskap
Startar en tråd för att kolla vad ni som fotar med Fuji X och X -trans råfiler använder för framkallare. Nu när Lightroom 6 är släppt finns ju naturligtvis funderingen på, har dom fixat till framkallningen av X-transfiler? Ge gärna tips och omdömen om olika framkallare, X-transfiler är ju lite speciella.

Själv använder jag Iridient som jag tycker framkallar X - transfilerna otroligt bra.

Jag har precis installerat Lightroom CC 2015 som de kallar prenumerations versionen.

Jag har inte upplevt några problem med tidigare versioner av LR5 . Vad upplever du har varit problem?

Det handlar väl om den berömda "vattenfärgseffekten", samt att fujis råfiler inte tål så mycket uppskärpning. Jag har testat Silkypix (bra för skärpningen, litet konstig färgskala och hopplöst gränssnitt), Capture One Express (mycket bra, men en tendens att dra mot för varma färger och inte heller så kul gränssnitt), Photo Ninja (gillade jag inte alls) och även Lightroom. Jag följer numera grundtipset att hålla tillbaka "mängd" och i stället ösa på med "detalj" i skärpningen. Så numera håller jag mig till Lightroom igen. Grundinställningen för skärpa som jag kör med är mängd: 25 (default), radie: default (1?), detalj: 100 och till sist maskning: 30. Då får jag inga problem med lövverk, stenmönster o.a. som ibland kan åstadkomma den oönskade effekten. Och det övergripande arbetsflödet i LR är trots allt betydligt smidigare än för de andra alternativen.

Ok tack för dina tips. Jag har anammat LR med sin molnsynk till LR Mobile. Seegt med råfiler ca 70 sek per bild, jpg fine tar 15. Så drömmen många hade att blåsa på en massa råfiler ute på jobb sen selektera tillsammans med kunden funkar sådär.

ANNONS
Götaplatsens Foto