Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 379 kr per år

Annons

Fula små märken...

Produkter
(logga in för att koppla)

avslutad120828

Avslutat medlemskap
Skickade in en rulle för framkallning och fick idag tillbaka negativen samt papperskopior.

På varenda bild förekommer ett eller två väldigt små fula märken, ser ut som skrap/hack ungefär. Svårt att förklara. De är mycket små, ca 1*1 mm.

Kameran jag använde var en gammal Nikon F501 i väldigt fint skick. Har haft två objektiv på och det är samma fenomen på alla bilder så felet ligger inte där.

Eftersom jag inte är helt hemma på analoga kameror undrar jag om detta är något typiskt som man fixar genom att göra rent? Filmrullen var helt ny.

Tacksam för svar på vad detta beror på, kan ev. försöka fixa bildexempel om det behövs...

Kolla med lupp eller annat om fläckarna finns på negativen också! Är de på precis samma ställe på alla bilder förresten?

Svårt att se på negativen...på själva korten är det dock en röd/vit-aktig färg på märkena. Är ett eller två på varje bild, inte på samma ställe men väl samma form.

Men finns de på negativen? Det är en grundläggande fråga som måste besvaras.

Du kan hålla neggen mot en lampa och använda ett objektiv som lupp om du har svårt att se.

Så det är med andra ord inget fel/rengöringsbehov i kameran som orsakat detta utan helt enkelt ett fel i framställningen av mina papperskopior?

Delay skrev:
Så det är med andra ord inget fel/rengöringsbehov i kameran som orsakat detta utan helt enkelt ett fel i framställningen av mina papperskopior?

Helt rätt! Finns inte fläckarna/märkena på negativen så har dom klantat sig vid maskinframkallningen på labbet.

ANNONS