Annons

Fulufjällets nationalpark

Produkter
(logga in för att koppla)

andreassofus

Aktiv medlem
Har eventuellt tänkt mig lite uppåt i landet nu i sensommar/höst för att fota naturen. Vet att en del gillar fulufjället och det ser ju fint ut när man kollar på nätet.

Skulle vilja ha lite tips om hur och var man bör åka. Jag är ganska lat så jag vill inte ut på långa fjällvandringar för att fota utan det ska helst vara smidigt och enkelt. Har tänkt tälta.

hur ser det ut där , går det att parkera bilen och sen bara gå in i parken några timmar och fota och sen gå tillbaka? Till exempel som söderåsens nationalpark nere i skåne? det är ju enkelt och smidigt.

Eller är det inte så organiserat i fulufjället? Jag har ruskigt dåligt lokalsinne så börjar jag bege mig ut i vildmarken där uppe kommer jag aldrig mer hitta tillbaka.

Ge mig gärna tips. :)

/andreas
 
Har eventuellt tänkt mig lite uppåt i landet nu i sensommar/höst för att fota naturen. Vet att en del gillar fulufjället och det ser ju fint ut när man kollar på nätet.

Skulle vilja ha lite tips om hur och var man bör åka. Jag är ganska lat så jag vill inte ut på långa fjällvandringar för att fota utan det ska helst vara smidigt och enkelt. Har tänkt tälta.

hur ser det ut där , går det att parkera bilen och sen bara gå in i parken några timmar och fota och sen gå tillbaka? Till exempel som söderåsens nationalpark nere i skåne? det är ju enkelt och smidigt.

Eller är det inte så organiserat i fulufjället? Jag har ruskigt dåligt lokalsinne så börjar jag bege mig ut i vildmarken där uppe kommer jag aldrig mer hitta tillbaka.

Ge mig gärna tips. :)

/andreas

Åk till huvudingången. Parkera bilen. Följ stigarna. Ta bilder. Åk hem.
Det blir inte mycket lättare än så. Naturligtvis kommer du få massa tips om var du borde gå och var du ska tälta men det det är precis så enkelt och smidigt som du hoppas.
 
Det är kanonfint där och lätt att ta sig fram både vinter- samt sommartid.
Finns uppsatta skyltar hela vägen från parkeringen och runt de olika slingorna man kan ta.
Väl värt ett besök och är nog finast under sommartid nu när jag upplevt båda två.
 

Bilagor

  • _DSC0025.jpg
    _DSC0025.jpg
    131.2 KB · Visningar: 347
tack för era svar. låter bra att det är lätt att hitta där. kommer dock köpa mig en hand GPS ifall jag ändå lyckas gå vilse :)

Får bli en tur dit upp om några helger tänkte jag. någon som vet om man får tälta i parken? annars ska det väl inte vara så svårt att hitta nån liten plätt utanför :)
 
tack för era svar. låter bra att det är lätt att hitta där. kommer dock köpa mig en hand GPS ifall jag ändå lyckas gå vilse :)

Får bli en tur dit upp om några helger tänkte jag. någon som vet om man får tälta i parken? annars ska det väl inte vara så svårt att hitta nån liten plätt utanför :)

Ett litet tips, varför inte goggla själv på Fulufjällets nationalpark. jag är säker på att du får rätt uppgifter den vägen. Så sliper du ställa alla möjliga och omöjliga frågor till Fotosidan.
Om du behöver en GPS för att gå efter utmärka leder så råder jag dig att inte åka dit. Det går inte att gå bort sig. Så vida du inte ger dig ut i snöstorm eller i kolmörket.
Ja, det är spännande att ge sig ut i naturen.
 
Ett litet tips, varför inte goggla själv på Fulufjällets nationalpark. jag är säker på att du får rätt uppgifter den vägen. Så sliper du ställa alla möjliga och omöjliga frågor till Fotosidan.
Om du behöver en GPS för att gå efter utmärka leder så råder jag dig att inte åka dit. Det går inte att gå bort sig. Så vida du inte ger dig ut i snöstorm eller i kolmörket.
Ja, det är spännande att ge sig ut i naturen.

visst har jag sökt på internet också, men det är alltid kul att diskutera med folk som har varit där före. :)

Jag har ruskigt dåligt lokalsinne och tappar lätt bort mig och har gått vilse några gångar. Inte trevligt alls. Gillar att vara ute i naturen och fota så gps har jag saknat många gånger så det är inte enbart för fulufjället jag ska köpa en :)
 
Man får tälta, det finns stugor, det finns vatten, vissa områden i utkanterna har gott om björn, det är mycket vatten i fallet, går man vilse på IKEA-parkeringen så går man kanske vilse på Fulufjället, annars inte. Karta är trevligt för avstånd och så, men det finns väldigt få höjdkurvor när man väl är uppe på fjällplatån.
Det finns dass och man kan få varm mat i besökscentret.
Det finns dass på fjället också, där är det bra om man har eget papper med sig.
Var försiktig med elden, även gaskök o dyl.
 
ANNONS