Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Funderar på a4 skrivare, har ni några tips?

Produkter
(logga in för att koppla)

Gurra1980

Aktiv medlem
Det jag undrar är kan man få en bra A4 skrivare för ca 1000:- eller är det stor skillnad när man går upp någon tusing. Är det Canon som gäller och isåfall vilka modeller är det man ska titta på.

Bildkvalitet är det enda som egentligen spelar roll.

Jag har köpt Canon IP4500

Mycket nöjd med färger etc. Jämfört med min gamla HP skrivare så är den extremt ekonomisk i bläckförbrukningen också.
Har gort slut på ett paket 20 blad A4 glossy photo, ett antal matt A4 och kanske 30 10x15 glossy. Ovanpå det skrivit ut strax över 100 cd skivor.
Och först nu varnar den att gul färg börjar ta slut.

Många andra här och på andra ställen rekomenderar Epson.

Men den modell jag köpt, rekomenderar jag.

Tackar för rekommendationen, har kollat runt ordentligt på denna nu och den verkar ju ha fått bra recentioner på de flesta ställen, och billig är den ju också :D

Blir nog en sådan!

Föresten kan bläcket torka om man inte skriver ut så mycket tror du?

Vad gäller bläckstråle, så finns alltid en risk för det.
Dock vad jag kunnat se jämfört med min gamla HP, så är patronerna bättre rent tekniskt på det.

I just min HP så är färgerna dessutom i en enda stor kasett. Tar en färg slut, eller torkar, så är hela patronen borta.

Canon skrivaren har separata patroner.
Ingen har visat en enda tendens till att torka ännu. Inte på de månader jag haft den iaf.
Canon garantera också en viss hållbarhet på bläcket, vilket är bra. "ChromaLife 100" heter dom.

Tack för svaret, en annan fråga nu :p

Kommer skrivaren med fyllda bläckpatroner eller är det sådandär ca 1/4 fyllda specialpatroner de brukar sätta i skrivare i fabriken?

Dom var helt fulla. Ingen bantning där.
Låg med separata påsar av exakt samma som ligger i påfyllningskartongen. Troligen tas de direkt från samma band.

Den förbrukning jag räknade upp. Är på första färgkitet som låg i kartongen vid köpet.

Har två kit till som jag ännu inte behövt sätta i.
Fortfarande varnar den om låg gul nivå, men inte slut.

Jag är facinerad. Måste hänt en hel del sedan jag köpte min förra skrivare.

Vad bra! skrivaren ska vara i huset i kväll, ska bli spännande och se vad en fotoskrivare klarar, har ingen aning har knappt aldrig sett ett foto från en skrivare, bara från labb. Har du/någon något tips på kalibrering av skärm? funkar Adobe gamma? Har testat calibrize men det är så svårt att se när man ska ställa in färgkanalerna så det är nästan oanvändbart för mig. Tyvärr är en riktig kalibrator otänkbart. Något att tänka på med programvaran?

Gurra1980 skrev:
Vad bra! skrivaren ska vara i huset i kväll, ska bli spännande och se vad en fotoskrivare klarar, har ingen aning har knappt aldrig sett ett foto från en skrivare, bara från labb. Har du/någon något tips på kalibrering av skärm? funkar Adobe gamma? Har testat calibrize men det är så svårt att se när man ska ställa in färgkanalerna så det är nästan oanvändbart för mig. Tyvärr är en riktig kalibrator otänkbart. Något att tänka på med programvaran?

Skärmkalibreringen har jag ingen erfarenhet. Finns andra trådar på forumet om det har jag sett.

Medföljande programmet för skrivning till CD skiva är helt ok.
Programmet för utskrift av foton, kroknar om du kör bildfiler som har för stort färgdjup max 8. PhotoShop rekomenderas för det.
Normala filerna från digitalkamera funkar dock perfekt.

Färgprofiler finns.
Jag använder Canon papper. Glossy, Plus Glossy och Matt. Har dock förstått att man kan köra andra papper i den också om man får profilerna av papperslev.

HP EveryDay papper funkar dock inte alls, så det avråder jag från.

Så du skriver ut utan skärmkalibrering? Kanske är det överskattat för normalanvändaren? om man har en normal skärm?

Gurra1980 skrev:
Så du skriver ut utan skärmkalibrering? Kanske är det överskattat för normalanvändaren? om man har en normal skärm?

Om inte annat lär du se det när du börjar använda skrivaren. Kan ju inte krävas allt för många 10*15-utskrifter för att få till en grov skärmkalibrering som funkar för en hemanvändare.

Edit: Ang. din fråga lägger även jag min röst på Pixma IP4500 efter att ha läst några tester. Den verkar vara enormt prisvärd.

Ja jag har ju ingen aning om hur man ska kalibrera skärmen, så jag hoppas på att det går fort att få till färgerna. Har testat ett par olika kalibreringsprogram, efter mycket övande med calibrize verkade det som att jag kunde ställa in gammat rätt, men varje gång jag ställer in det så går kontrast och ljusinställningarna tillbaka till standard så det blir ju då oanvändbart. Hittade ett annat program på nätet där man även skulle ställa in det gråa gammat men det finns ingen inställning för det på min skärm, tyvärr såg jag att det gråa var helt galet där, har märkt att det har en nyans av lila. Fy fan vilken ågren jag har över detta, jävla skit vägrar lägga ut flera tusen på en överprissatt kalibrerare!

Gurra1980 skrev:

Så är det, jag har inte kalibrerat skärmen. Jag tycker det matchar som det är. Iaf tillräckligt för mig.
Andra proffs och semiproffs här skulle säkert kaibrerat.

Men som sagt för mina ögon så matchar det näst intill 100%

Om du skriver ut som ren normal användare kan du köra med det foto programmet som det är. Annars har du också möjlighet att koppla ur alla bildförbättringar etc och även att i t.ex photoshop välja skrivarprofil och pappersprofil.

ANNONS
Götaplatsens Foto