Annons

Funderingar kring framtida Z-objektiv!

Produkter
(logga in för att koppla)

at1981

Aktiv medlem
Hejsan!

Jag undrar när / om Nikon kommer lansera en moderniserad variant anpassad för Nikon Z av 180-400mm som i sin tur också har lägre vikt än det som finns till Nikon F?

Undrar även när Nikon kommer släppa sitt omtalade Z 200-600 mm? (Inte läst något nytt om det på em hel evighet nu tyvärr)

MVH at1981 !!
 

ztenlund

Aktiv medlem
Tveksamt att de kommer med nåt sånt, Z 100-400/4.5-5.6 finns ju redan.

Finns inga uppgifter på när Z 200-600mm kommer.
Den slutsatsen går knappast att dra. Det finns 80-400 till F… Just 180-400/4 är dessutom en nyare version av tidigare 200-400. Dessa objektiv är ett steg ljusstarkare i den långa änden och en annan klass av objektiv som kostar betydligt mer, särskilt det nyaste som börjar på 180 och även har inbyggd 1,4x TC. Men det går inte heller att säga att det kommer något eller när…
 

törnan

Aktiv medlem
Tveksamt att de kommer med nåt sånt, Z 100-400/4.5-5.6 finns ju redan.

Finns inga uppgifter på när Z 200-600mm kommer.

100-400 och 180-400har helt olika målgrupper, 100-400 är ett skarpt men ljussvagt objektiv som riktar sig till pro-sumers medan 180-400 är top of the line och riktar sig till yrkesfolk.

Jag är helt övertygad om att något motsvarande 180-400 kommer till Z framöver, och håller helt klart tummarna för det då det är det enda jag personligen saknar i Z-serien och det enda som håller mig fast med ett ben i F-systemet.
 

jphotog

Aktiv medlem
Nikon har tidigare sagt att de planerar att introducera alla objektiv på kartan nedan + 1 innan det innevarande räkenskapsåret är slut, dvs. före 31 mars 2023.

Så 200-600/? före april nästa år och 180-400/4 högst troligt senare eller aldrig.

Vilka objektiv hoppas ni på efter mars 2023?

Nikons roadmap:

1661385226582.png
 
Senast ändrad:

Snuddas

Aktiv medlem
Nikon har tidigare sagt att de planerar att introducera alla objektiv på kartan nedan + 1 innan det innevarande räkenskapsåret är slut, dvs. före 31 mars 2023.

Så 200-600/? före april nästa år och 180-400/4 högst troligt senare eller aldrig.

Vilka objektiv hoppas ni på efter mars 2023?
När man tittar Nikons "Roadmap" ser man att det fattas något bortom Z 24-70/4S. Det är där jag hoppas att man fyller på med en Z 70-200/4S.
 

lonian

Aktiv medlem
Ja, Nikon behöver verkligen en ultravidvinkelzoom för DX. Det skulle kunna vara ett 12-28/2.8 eller 10-24/3.5-4.5 eller liknande.
Kollar man nikon lens roadmap så är det just 12-28 dx som de håller på att göra. Det finns ju andra tillverkare än nikon om man inte kan vänta men då blir det manuellt.
 

jphotog

Aktiv medlem
Kollar man nikon lens roadmap så är det just 12-28 dx som de håller på att göra. Det finns ju andra tillverkare än nikon om man inte kan vänta men då blir det manuellt.
Om 12-28 blir ett riktigt litet, lätt och smidigt objektiv så kommer jag att hänga på låset.

Jag gillar inte variabel bländare, men jag kan acceptera det om objektivet sitter fint på min Z fc.

12-28/3.5-4.5, max 400gram ???
 

Daniel Cederberg

Aktiv medlem
Om 12-28 blir ett riktigt litet, lätt och smidigt objektiv så kommer jag att hänga på låset.

Jag gillar inte variabel bländare, men jag kan acceptera det om objektivet sitter fint på min Z fc.

12-28/3.5-4.5, max 400gram ???
Instämmer med allt du skriver. Jag tycker VR borde vara ett krav också.
På den den nya road map de postat idag står det "PZ", vilket borde betyda Power Zoom, vilket innebära att de riktar sig till bloggare (med Z30 som inte har IBIS). Då känns de som inte gärna kan skippa VR. Men det borde vara viktigt med litet och smidigt. Så jag tycker det känns ganska bra detta ändå. Får hoppas den inte dröjer för länge bara.
 

jphotog

Aktiv medlem
Instämmer med allt du skriver. Jag tycker VR borde vara ett krav också.
På den den nya road map de postat idag står det "PZ", vilket borde betyda Power Zoom, vilket innebära att de riktar sig till bloggare (med Z30 som inte har IBIS). Då känns de som inte gärna kan skippa VR. Men det borde vara viktigt med litet och smidigt. Så jag tycker det känns ganska bra detta ändå. Får hoppas den inte dröjer för länge bara.
Undrar om det går förprogrammera PZ så att man kan köra kameran på en slider och zooma samtidigt? Dock inget för mig. Jag hoppas som du att det blir litet och lätt.

Om man tittar på placeringen i Nikons roadmap så verkar det vara ett fast bländare f/4.

Jag är också upphetsad över 135/1.8 S. Det perfekta porträttobjektivet?
 
Senast ändrad:

lonian

Aktiv medlem
Instämmer med allt du skriver. Jag tycker VR borde vara ett krav också.
På den den nya road map de postat idag står det "PZ", vilket borde betyda Power Zoom, vilket innebära att de riktar sig till bloggare (med Z30 som inte har IBIS). Då känns de som inte gärna kan skippa VR. Men det borde vara viktigt med litet och smidigt. Så jag tycker det känns ganska bra detta ändå. Får hoppas den inte dröjer för länge bara.
Men vad menas med power zoom? Är det inget vanligt zoom reglage? Allt sker elektroniskt? Via en knapp? Låter inte skönt tycker jag av mitt tycke och smak.
 

Daniel Cederberg

Aktiv medlem
Men vad menas med power zoom? Är det inget vanligt zoom reglage? Allt sker elektroniskt? Via en knapp? Låter inte skönt tycker jag av mitt tycke och smak.
Ja, precis. Ett skjutreglage. Som på kompaktkameror. Nä det är inte så kul för oss stillbildsfotografer. Men vloggare kommer älska det. Det kan också gå att fjärrstyra så man kan zomma med kameran på en pinne, eller nåt. Har haft sådana gluggar tidigare, är det bra gjort så stör det inte så mycket, men klart man helre skulle haft manuell.
 

pdahlen

Aktiv medlem
Hur som helst är det roligt med samarbetet med Tamron, det lyfter Z fattningen en hel del och R känner sig nog lite efter nu. Har klarat mig fint med F fattning till Z men skulle mycket väl kunna tänka mig Nikons makro 105/2,8 och dess tele 400/4,5. I Tamron verkar 70-180/2,8 väldigt intressant . Kvar återstår något ljuskänsligt i området 14-28. Skulle kunna klara mig med dessa. Det var nog 7-8 år sedan jag hade något mellan 28-70 och har aldrig saknat det.
 

Snuddas

Aktiv medlem
Undrar om det år någon som har testat den första Tamron-objektivet för Nikon Z, Tamron 70-300/4,5-6,3 Di III RXD? Den har ju funnits rätt länge för Sony men inte gjort särskilt mycket väsen om vad den går för. Jag har gått igenom recensioner som finns på YouTube men det skulle vara intressant om någon av FS-följarna har färska erfarenheter med objektivet på Z6/7/9.

För min del ligger intresset i att byta Tamron 100-400/4,5-6,3 till just detta objektiv, mycket på grund av vikten. 70-300 väger ju endast 525 gr mot 1150+adapter och stativfäste för 100-400. Frågan är om den optiska prestandan i 70-300 är så pass acceptabel att det kan ersätta den något längre brännvidden?. Det saknas optisk stabilisering i 70-300 men finns i 100-400, vilket gör att man får lita på Tamrons kompabilitet med Nikon-husets IBIS.

En annan fråga är om man skall vänta och se vad som kommer härnäst från tredjepartshåll. Det pågår tydligen någonting bakom kulisserna vad gäller andra objektiv än Nikkor med Z-fäste.
 

pdahlen

Aktiv medlem
Undrar om det år någon som har testat den första Tamron-objektivet för Nikon Z, Tamron 70-300/4,5-6,3 Di III RXD? Den har ju funnits rätt länge för Sony men inte gjort särskilt mycket väsen om vad den går för. Jag har gått igenom recensioner som finns på YouTube men det skulle vara intressant om någon av FS-följarna har färska erfarenheter med objektivet på Z6/7/9.

För min del ligger intresset i att byta Tamron 100-400/4,5-6,3 till just detta objektiv, mycket på grund av vikten. 70-300 väger ju endast 525 gr mot 1150+adapter och stativfäste för 100-400. Frågan är om den optiska prestandan i 70-300 är så pass acceptabel att det kan ersätta den något längre brännvidden?. Det saknas optisk stabilisering i 70-300 men finns i 100-400, vilket gör att man får lita på Tamrons kompabilitet med Nikon-husets IBIS.

En annan fråga är om man skall vänta och se vad som kommer härnäst från tredjepartshåll. Det pågår tydligen någonting bakom kulisserna vad gäller andra objektiv än Nikkor med Z-fäste.
Kunde inte hitta den än i Z version i FS prylbibliotek, men det behöver inte betyda att ingen på FS har den. Den verkar ju smidig och bra enligt de få recensioner som finns. Har du nära till en fysisk fotoaffär så kanske man kan få låna ett ex en timme och testa, gjorde jag en del förr. Eller hur nu returrätt man har via nätet med testat objekt, jag vet inte.

Tamrons 70-180/2,8 kommer som Nikon någon gång, denna funderar jag på men den är både kortare och tyngre. Något annat i kortare lättare tele känner jag inte till på G. Det verkar som tredjepart börjar med mer åt vidvinkel till Z

Alternativet är att hitta något lättare med F fattning. Jag är väldigt nöjd med 300/4pf, den har gått ner i pris nu, finns ibland för 13k i begagnat.
 
ANNONS