Annons

70-200 f2.8VR: Köpa detta eller vänta på = ?

Produkter
(logga in för att koppla)

JohanLM

Aktiv medlem
Hej alla,
Har en enkel rak fråga er som bevakar Nikon utveckling mer än jag.
Vill ha ett BRA Zoom objektiv och det som verkar passa mig bäst är Nikon 70-200 f2.8 AFS VR IF-ED, dock är jag lite undrande ...
Kommer Nikon med något nytt liknande snart? Lade märke till när jag läste runt här och där att detta släpptes 2003, +6 år sedan. Jag brukar nämligen ha det eviga (o)turen att varenda gång jag gör en större investering så släpps en ny/bättre version 4-6 månader senare. :p

Så vet något något konkret eller t o m rykten ang. en uppdatering av denna linsen eller kanske en liknande variant som är på gång?
 
Det har ryktats om nya versioner i flera år, framförallt sedan D3:an kom med sin stora FX-sensor då många pixelpeepers blev missnöjda med hörnskärpan på nämnda objektiv. Alla rykten har hittills varit falska och de som mot förmodan vet något om en ny version har skrivit under sekretessavtal.

PMA kom och gick för några veckor sedan, det hade naturligtvis varit en lämplig tidpunkt och plats att introducera nya objektiv. Att det inte är någon Photokina-mässa i höst är naturligtvis ingen garanti för att det inte kommer något efter sommaren, men i dagsläget har jag inte sett några seriösare rykten som tyder på att något är på gång. Naturligtvis kommer det någon form av uppgradering i framtiden men frågan är när och till vilket pris. Skall man hela tiden vänta på nästa version får man ju aldrig köpt något!

Jag köpte en för bara några veckor sedan men har knappt hunnit använda den. Så långt är jag grymt nöjd med den, den är skarp och kontrastrik även på full öppning. Vare sig du har en FX- eller DX-kamera så finns det inget bättre objektiv i det området. Tredjepartsobjektiven är onekligen billigare men saknar vibrationsreduceringen och är inte lika snabba i autofokusen. Tyvärr höjde Nikon Sverige återigen sina priser nu i mars så numera kostar den nätta 19495kr hos Scandinavian Photo

Http://www.nikonrumours.com kanske vore något för dig att bläddra igenom? =)
 
Det kommer att höjas igen i April

Ifall du är intresserad av det köp den nu det blir dyrare i April.
Känner lite folk som jobbar i butik och de har redan fått April prislista.

En del butiker har fyllt upp sina lager den senaste tiden för att inte behöva höja priset direkt.
 
Frågan är...

ja det är verkligen klurigt. Köpa eller inte köpa? Jag använder en D700 och har haft en 70-200 och jag tyckte att den vinjetterade ganska kraftigt så jag gjorde mig av med den, men har märkt att jag saknar en teleglugg. Framförallt för hockeyfotande och nu även inför skidåkningsbilder. Så skall man punga ut alla de här pengarna igen eller kanske nöja sig med en sigma? Någon med erfarenhet av båda gluggarna?

/Niklas
 
Ja, det är jag med nyfiken på. Jag är ute efter ett tele som klarar "action"/"rörelse"bilder, ngt som man inte behöver VR:t för.Så säg att man plockar bort VR ur diskussionen angående 70-200mm 2,8 varianterna, är fortfarande Nikons bidrag prisvärt?
Emil påpekade att "de andra" inte är lika snabba i autofokusen, ngt som är mer viktigt för mig än VR, men HUR mkt långsammare är den stora frågan då?
Att det en mycket liten skillnad eller så stor att man blir störd och irriterad av det?
 
Prisvärt eller inte men det är ju 70-200:ans kombination som gör den så "het"

Kanonskarp på 2.8
VR
Snabb AF
Vädertätad

Väljer du andra (läs billigare) alternativ så får du kompromissa på minst ett område. Personligen värdesätter jag skärpa och snabb AF. Jag kikar ständigt på alternativ men faller hela tiden tillbaka på 70-200an. Måste bara spara ett tag till :-/
 
Ja vet...

Prisvärt eller inte men det är ju 70-200:ans kombination som gör den så "het"

Kanonskarp på 2.8
VR
Snabb AF
Vädertätad

Väljer du andra (läs billigare) alternativ så får du kompromissa på minst ett område. Personligen värdesätter jag skärpa och snabb AF. Jag kikar ständigt på alternativ men faller hela tiden tillbaka på 70-200an. Måste bara spara ett tag till :-/

Det är sant det är ju den optiken man hela tiden faller tillbaka på och den är ju brilljant på DX formatet, men det bär mig emot att lägga 18000:- på något som inte är klockrent på FX. Där stör verkligen vinjetteringen och kanonskärpan blir istället till påtaglig kantoskärpa. Tyvärr annars hade det varit ett givet val.

/Niklas
 
Det är sant det är ju den optiken man hela tiden faller tillbaka på och den är ju brilljant på DX formatet, men det bär mig emot att lägga 18000:- på något som inte är klockrent på FX. Där stör verkligen vinjetteringen och kanonskärpan blir istället till påtaglig kantoskärpa. Tyvärr annars hade det varit ett givet val.

/Niklas

Det beror ju lite på vad man fotar också. Jag använder D700 + 70-200 till konsert, och har inga problem med vinjettering eller kantoskärpa.

Gjort ett par tester ändå, och det är alltså på 200mm och fokus på oändligheten som problemet med oskärpa uppstår. Och då är det ändå inte många pixlar i hörnen som är oskarpa på mitt exemplar.

Jag skulle nog inte vara rädd för att köpa.
Det enda jag skulle vilja förbättra på det här objektivet är närgränsen som skulle kunna vara bättre, speciellt på 70mm. Men det är verkligen det enda jag direkt kan klaga över.
 
Bra!

Det beror ju lite på vad man fotar också. Jag använder D700 + 70-200 till konsert, och har inga problem med vinjettering eller kantoskärpa.

Gjort ett par tester ändå, och det är alltså på 200mm och fokus på oändligheten som problemet med oskärpa uppstår. Och då är det ändå inte många pixlar i hörnen som är oskarpa på mitt exemplar.

Jag skulle nog inte vara rädd för att köpa.
Det enda jag skulle vilja förbättra på det här objektivet är närgränsen som skulle kunna vara bättre, speciellt på 70mm. Men det är verkligen det enda jag direkt kan klaga över.

Det låter bra. Det kan ju ha varit mitt ex som inte var 100. Då kanske man skall fundera på det igen, men tror vi inte att det snart dyker upp ett nytt?
/Niklas
 
Det enda jag skulle vilja förbättra på det här objektivet är närgränsen som skulle kunna vara bättre, speciellt på 70mm. Men det är verkligen det enda jag direkt kan klaga över.
Något jag har också stört mig på speciellt vid 70mm upp till 105mm även högre upp. Först vid 135mm stör den mig inte alls. Några/någon dm kortare närgräns skulle vara värt mycket, 1m skulle vara perfekt.

/Johan
 
ja det är verkligen klurigt. Köpa eller inte köpa? Jag använder en D700 och har haft en 70-200 och jag tyckte att den vinjetterade ganska kraftigt så jag gjorde mig av med den, men har märkt att jag saknar en teleglugg. Framförallt för hockeyfotande och nu även inför skidåkningsbilder. Så skall man punga ut alla de här pengarna igen eller kanske nöja sig med en sigma? Någon med erfarenhet av båda gluggarna?

/Niklas

Jag har också D700 och en 70-200VR...gluggen är riktigt bra men den vinjetterar kraftigt på på full öppning med FX formatet (F2.8) full öppning vill man gärna utnyttja...är inte helt tillfredsställande på en så dyr glugg...
 
Kommer man ångra sig om man snålar och köper ett sigma 70-200 istället. Vill främst använda det till att plåta hockey och lite skidåknings bilder.

/Niklas
 
Jag rannsakade mig själv och beställde ett Sigma efter olika jämförelser.
Kan inte motivera på ett vettigt sätt för mig själv varför jag skulle köpa Nikon's eftersom jag inte jobbar med det professionellt, dvs objektivet kommer aldrig kunna "betala" sig.
Så istället köpte jag lite till;
70-200/2,8 EX DG Makro HSM II
18-105/3,5-5,6G ED VR AF-S DX
50/2,8 Ex DG Macro För Nikon (D)
Minneskort Compact flash 8GB Extreme IV
+
UV filter

och fortfarande 3000 "över" ungefär jämfört med priset på ett Nikon 70-200.
:p

Skall bli kul. :)
 
Låter klokt och förnuftigt. Rapportera gärna med hur du tycker 70-200:an funkar. Autofokus mässigt och skärpe resultatet eller ja alla dina samlade intryck när du hunnit testa!
/Niklas
 
ANNONS