Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Funkar Sigma 18-50/3,5 som ersättare för kitobjektivet?

Produkter
(logga in för att koppla)

Poteta

Aktiv medlem
Jag har sökt men bara hittat trådar om Sigma 18-50/2,5. Det finns ju ett bra mycket billigare objektiv, Sigma 18-50/3,5 för tusen spänn. Är det skarpare än kitobjektivet till 350D? Visst, jag förväntar mig inga underverk för det priset men om det bara är lite skarpare än kitobjektivet tycker jag det kan vara värt att byta. Någon som har erfarenhet av det objektivet?
God fortsättning förresten!

Tjena
Jag har inte använt sigma 18-50/3.5-5.6 men däremot Can 18-55 & sig 18-50/2.8

Can 18-55 är ganska rapplig och väldigt oskarp i vidvinkelläget. Enligt ett labbtest på www.photozone.de så är den billiga sigman skarpare i vidvinkelläget och lite stadigare byggd, i övrigt lik canons motsvarighet. Har du råd skulle jag dock rekomendera 18-50/2.8 som är ljuskänslig och skarp i de flesta lägen.
/Johan

Tack för dina tankar!
Jag har inte råd till 2,8 idag men jag är inte nöjd med vad jag presterar med mitt kitobjektiv. Det blir nog till att beställa ett 3,5 och hoppas att jag kan sälja kitobjektivet... 300 spänn borde jag kunna få för det.

Poteta skrev:
Tack för dina tankar!
Jag har inte råd till 2,8 idag men jag är inte nöjd med vad jag presterar med mitt kitobjektiv. Det blir nog till att beställa ett 3,5 och hoppas att jag kan sälja kitobjektivet... 300 spänn borde jag kunna få för det.

Ska du verkligen köpa Sigman?
Det är inte mycket bättre än ditt Canon kitobjektiv...

Det är smartare att spara och köpa ett bra objektiv såsom Sigma 18-50 EX 2.8.

Men...
Ni ska ju säga att Sigma 3,5 är mycket bättre än kitobjektivet... *skojar*
Nu vet jag inte hur jag ska göra. Förmodligen är inte den gluggen mycket bättre än kitgluggen, bara att inse fakta och börja spara.

Hej Jörgen.

Jag har varit ägare till båda gluggarna och min uppfattning är klar, du vinner ingenting på att byta till den sigmavarianten. I dina kläder hade jag sparat vidare och satsat på en bättre glugg framöver, ex. sigmas 18-50/2.8 som skall vara bra. Eller något annat. Ta dig tid till en "marknadsundersökning" under spartiden och fundera över vad du behöver och vill ha.

Lycka till.

Tack Arne, jag ska sansa mig lite.
Vad jag vill ha vet jag redan, en ersättare till kitobjektivet med liknande brännvid men bättre skärpa. Jag har redan canons billiga 50 mm fasta glugg (vilket jag verkligen gillar) och ett sigma 70-300 så det som behövs är ett ok allroundobjektiv. Blir till att lägga undan pengar i madrassen under ett par månader!

ANNONS
Götaplatsens Foto