Annons

Gällande billiga objektiv

Produkter
(logga in för att koppla)

Shaggbom

Aktiv medlem
Ska precis till jobbet så har inte hunnit läsa igenom alla trådar om detta ämne...
Men jag köpte mig nyss en 400d och tänkte kolla exakt vad jag ska skaffa om jag ska ha ett billigt zoom objektiv...(ev andra varianter med) typ canons billigaste lr nå bara för att testa då jag är svinkass på objektiv mm...

Någon som kan säga vad jag ska söka efter eller som kan ge mig några länkar på typ tradera,blocket lr nått?

Höra nått om att gammla objektiv inte funkar utan att dom ska heta nått med EF-s?

tacksam för svar

/s

ALLA ef och ef-s funkar på din kamera. Ef-s funkar INTE på kameror med fullstor sensor.

Köp kitobjektivet begagnat. Det finns en hel del till försäljning som blivit över när folk bytt upp sig, men det är billigt och fungerar för husbehov. Bländar man ner ett steg är det helt OK tycker jag. Kostar ca 400kr + frakt begagnat.

/Pontus

shit erik alltså är ute efter skit objektiv nu så man får prova lite vad man gillar :D

Senare investera i ett bättre..

Så alla som heter EF funkar alltså på min kamera= även äldre EF?

Shaggbom skrev:
shit erik alltså är ute efter skit objektiv nu så man får prova lite vad man gillar :D

Senare investera i ett bättre..

Så alla som heter EF funkar alltså på min kamera= även äldre EF?
Helt riktigt, alla EF objektiv och EF-s och Sigma och tamron och tokina. Till 400D passar alla objektiv som är avsedda för canon eos kameror. Ursäkta om mitt förslag var lite dyrt. en glugg som ofta rekomenderas är canon 50/1.8 som kostar runt 1500 kr men jag skulle vilja föreslå ett fast 28 mm även om du ville ha ett zoom.

/ Erik

har väll planer på att köpa nått objektiv för någon tusing när man haft kameran ett tag... men måsste erkänna att jag kan fan INGET om objektiv typ :p

Så alla "mm" som ni snackar om... vet inte ens hur man vet vad som är vad utan att någon skriver vad det är... typ zoom macro mm :D

ja du.

För mig låter det ganska illa att satsa på en systemkamera överhuvudtaget om man inte tänkt att lägga ner mer pengar på objetiv visst fungerar EF-s 18-55 bra och 50 1.8 billigare än så kommer du inte undan. Vad har du för ngt objektiv nu? Har du endast köpt ett kamerahus? Ja som tidigare skriver är EF-s 18-55 ett mycket prisvärt val. Men många objektiv för tusen lappen är bara skräp enligt min mening. Du kanske skulle satsat på en avancerad kompakt kamera istället? Ja lycka till med objektiv val och hoppas att du spara till ett prisvärt objektiv som t ex sigma 17-70 för ynka 3000 kronor.

Hmm alltså det jag tror ni missuppfattar är detta... jag har som sakt nyss inforskaffat mig en 400d... med ett 18-55....

Men ska i framtiden så fort ekonomi tillåter det... köpa mig ett zoom objektiv....kan fan inte ett skit om dom så tänkte kolla om man kunde hitta nått sånt svinbilligt... behöver inte vara bra ens... bara för att veta ungefär hur det känns att fota med ett sånt.

kanske låter mysko inte fan vet jag... men om jag aldrig har gjort det förr och vill testa hur det är samt inte känner någon som redan har ett jag kan låna....så varför inte köpa ett äldre billigt o testa ist för att lägga ut över 4-5 tusen för att få ett....

Vissa här skiter inte pengar.

/S :p

antingen det lr så skiter jag fullständigt i det... håller tummarna att jag kommer in på fotoutbildningen jag sökt och köper något efter den isf.

Shaggbom skrev:
Men ska i framtiden så fort ekonomi tillåter det... köpa mig ett zoom objektiv....kan fan inte ett skit om dom så tänkte kolla om man kunde hitta nått sånt svinbilligt... behöver inte vara bra ens... bara för att veta ungefär hur det känns att fota med ett sånt.

Läs handboken, det står säkert där vad du behöver veta om hur allt hänger ihop.Eller läs här:

http://en.wikipedia.org/wiki/Photographic_lens

Du har säkert fått uppfattningen att zoomobjektiv är sådant som gör att allt ser nära ut. Så är det inte, zoom betyder bara att brännvidden varierar, precis som på ditt objektiv (mellan 18 och 55mm). Läs mer på webbsidan jag länkade ovan.

Köp inte ett billigt objektiv, låna ett av en kompis i stället.

Per.

dJb skrev:
Om du har ett 18-55 så har du ju redan ett zoomobjektiv.
Han kanske inte menar zoom-objektiv utan sätter likhetstecken mellan zoom och "nå långt" (dvs telezoom).
De flesta kompakter marknadsförs ju som om zoom innebär "tele" så det känns som en rimlig nybörjarmissuppfattning.

Edit: Äsch, man ska trycka refresh och se om någon annan skrivit samma sak innan man postar.

Shaggbom skrev:

Vad sägs om Tamron AF 55-200/4-5,6 för 1095:-
Billigare än så blir det nog inte.

Har ingen aning om kvalitén på gluggen, men den är otroligt lätt och liten. Eller vad sägs om 8cm långt och 300gram....

Kompletterar också ditt zoomobjektiv bra, och du får täckning från vidvinkel till ordentlig tele.

Edit. Så hann Jesper före, igen.... Får sluta skriva så långsamt...

Shaggbom skrev:
Hmm alltså det jag tror ni missuppfattar är detta... jag har som sakt nyss inforskaffat mig en 400d... med ett 18-55....

kanske låter mysko inte fan vet jag... men om jag aldrig har gjort det förr och vill testa hur det är samt inte känner någon som redan har ett jag kan låna....så varför inte köpa ett äldre billigt o testa ist för att lägga ut över 4-5 tusen för att få ett....

Vissa här skiter inte pengar.

/S :p

Kortfattat: Du har ett zoom-objektiv. Zoom är ett annat ord för variabel brännvidd. Det du redan har sträcker sig från 18mm (vidvinkel) till 55mm (kort tele). Vill du komma ännu närmare är det ett högre mm-tal du vill åt.

En liten jämförelse som kanske hjälper dig som nybörjare:

Ett objektiv som är specificerat 300mm är inte ett zoom-objektiv men ett där det står 70-300mm är det. Du kommer dock lika nära med båda objektiven. Det är alltså siffran 300mm som bestämmer hur nära du kommer.

För att räkna ut hur många ggr zoom ett objektiv ger kan du dividera det högsta talet med det lägsta. 70-300mm har alltså 300/70 = 4,3x zoom.

Fotosidan har en helt ok fotoskola där ett avsnitt handlar just om objektivets egenskaper:
http://www.fotosidan.se/cldoc/3690.htm

tack för alla svar... ska kolla upp vad priserna ligger på begangnade grejer ev de där för runt tusenlappen... men blir nog att vänta och lägga lite större pengar på ett bra efter jag gått utbildningen (om jag kommer in dvs :p) får väll snart veta de.

Fråga gärna dig själv, vilka begränsningar med ditt nuvarande objektiv är det som får dig att vilja ha ett annat? Är det för lite förstoring (för kort brännvidd), kan du inte komma tillräckligt nära (närgräns, förstoringsgrad), blir det oskarpt eller vad är det som saknas?

Vet du inte kan du köra vidare lite med ditt nuvarande objektiv och testa dess begränsningar!

/Pontus

StaffanW skrev:
Vad sägs om Tamron AF 55-200/4-5,6 för 1095:-
Billigare än så blir det nog inte.

Har ingen aning om kvalitén på gluggen, men den är otroligt lätt och liten. Eller vad sägs om 8cm långt och 300gram....

Jag köpte detta i väntan på leverans av ett annat objektiv och jag måste säga att Tamrons 55-200 måste vara en av de mest prisvärda gluggar som finns! Skärpan är mycket bra och det är verkligen smidigt. Jag använder det inte längre sedan jag fick mitt 70-200 4 IS men behåller det i alla fall som backup. Kan varmt rekommendeas om man vill ha tele till budgetpris.

Mvh
Anders

Tokina AF 19-35/3,5-4,5 är det bästa objektiv du kan köpa i budgetklassen, det slår även många mellanklassgluggar, både i optisk prestanda samt byggkvalitet.

Kostar 1995:- på CyberPhoto

ANNONS
Götaplatsens Foto