Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Gärdesgård - Järsgård

Produkter
(logga in för att koppla)

Sinuslinus

Aktiv medlem
Med anledning av kommentarerna kring Annikas bild Gärsgård startar jag den här tråden.

Det handlar alltså om ordet Gärdesgård/Gärsgård/Järsgård eller vad ni kallar det.

Skrivspråk?? Har jag inte hört talas om... skriftspråk däremot det vet jag vad det är och det är det som är konjugatet (eller vad man skall kalla det) till talspråk.

SinusLinus skrev:
Med anledning av kommentarerna kring Annikas bild Gärsgård startar jag den här tråden.

Det handlar alltså om ordet Gärdesgård/Gärsgård/Järsgård eller vad ni kallar det.

Skrivspråk?? Har jag inte hört talas om... skriftspråk däremot det vet jag vad det är och det är det som är konjugatet (eller vad man skall kalla det) till talspråk.
men det har jag ju redan svarat på! skrivspråk finns, men inte som skriftspråk! skrev jag ju! m.a.o det är inget fel säga skrivspråk, medans det bara är korrekt att stava ordet skriftspråk!

Från början var alltså frågan om jag hade döpt min bild fel med ordet Järsgårn. Har nu ändrat det till Gärdsgård men det verkar vara olika meningar om saken.:)

SinusLinus skrev:
Nu fattar jag inte vad du menar.
det du precis skrev motsäger det du själv skrev raden ovanför.
jag kanske formulera mig oklart..ORDET skrivspråk finns inte som SKRIFTSPRÅK, därimot som TALSPRÅK!
förstår du nu då???

annika skrev:
Från början var alltså frågan om jag hade döpt min bild fel med ordet Järsgårn. Har nu ändrat det till Gärdsgård men det verkar vara olika meningar om saken.:)

Jag korrigerade bara enligt SAOL som en språkfascist (börjar tröttna på det uttrycket nu) bör göra. SAOL är bara en lite bok men det finns ju mångfalt andra varianter men som sagt ; språkfascist.

SinusLinus skrev:

Jag korrigerade bara enligt SAOL som en språkfascist (börjar tröttna på det uttrycket nu) bör göra. SAOL är bara en lite bok men det finns ju mångfalt andra varianter men som sagt ; språkfascist.

javisst! helt okej för mig Linus! jag älskar ju alltid en diskussion! ;-)

Förr stavade man alltid: Gärdesgård (uttalas järsgård), men nu är även Gärdsgård accepterat. Järsgård är alltså inte ett slangord.:)

alices01 skrev:
Förr stavade man alltid: Gärdesgård (uttalas järsgård), men nu är även Gärdsgård accepterat. Järsgård är alltså inte ett slangord.:)
Precis, i SAOL finns Gärdesgård, Gärdsgård och Gärsgård med men inte Järsgård (bara som uttal).

SinusLinus skrev:

jupp, men du skriver väl nu...

javisst skriver jag nu..men inte fan är det straffbart att använda inte korrekta ord? eller hur? vad fattigt skriftspråket skulle bli då! ;-) det är ju så skriftspråket utveklas att människor brytter mot reglerna! :)

Hej Linus!:) Jag tar absolut inte illa upp att du påpekade stavningen för mig och jag lovar att inte använda ordet....ja, du vet, om dig igen haha. Kul att diskutera bara.

kim99x skrev:

javisst skriver jag nu..men inte fan är det straffbart att använda inte korrekta ord? eller hur? vad fattigt skriftspråket skulle bli då! ;-) det är ju så skriftspråket utveklas att människor brytter mot reglerna! :)

Jag skriver inte dom, mej eller sej även om det är i informella sammanhang som nu.

Straffbart? Jo upp till 2 års fängelse om språkpolisen kommer på dig så passa dig...

men Linus! det jag reagerade på var att du skrev:
det HETER gärdsgård..;-)

du måste skilja på tal och skrivspråk ;-) i talspråk HETER det även järsgård, men för att STAVA korrekt så måste det bli gärdsgård..;-) heter=talspråk stavas=skriftspråk :)

det anser jag i alla fall! vad anser NI?

anser även att: uttalas och heter anser jag är synonyma ord! vad anser NI?

SinusLinus skrev:

Jag skriver inte dom, mej eller sej även om det är i informella sammanhang som nu.

Straffbart? Jo upp till 2 års fängelse om språkpolisen kommer på dig så passa dig...

nä..du gör inte det (förutom nu då ;) ) men det har väldigt lite att göra med om det är okej eller inte :D

SinusLinus skrev:

vad gör man inte för att utveckla språket! :D

Lästips

Läs Fredrik Lindströms bok "Världens dåligaste språk"
En liten skrift som alla språkfacister borde läsa!

Nä nu kastar jag mig in i denna diskussion... Skåning som man är heter (och stavas) det JÄRE
eller JÄRSGÅRD!!

:D ;) :p :rolleyes:

Skåne Län lyder inte under SAOL...;)

Rebellisk som jag är vägra jag anpassa mig :eek:

Nä..men till den ursprungliga frågan är ju svaret, som påpekats att deet är skriftspråk och för övriga landet stavas det Gärsgård, Gärdsgård eller Gärdesgård.

ANNONS
Götaplatsens Foto