Annons

Går det köra en Canon 580 EX med en Hasselblad 503 CX?

Produkter
(logga in för att koppla)

Anders Lindén

Avslutat medlemskap
Går det använda en Canon 580 EX blixt med en Hasselblad 503CX?

Om det går, vilken typ av synksladd behöver jag?

Jag vill bara kunna köra blixten manuellt, inte med TTL.

Lustigt att du frågar, jag har nämligen sammaproblem fast tvärtom, jag har en 503cx och till den en Hasselblad proflash 4504 och undrar om DEN går att köra med Canon 5D ?

Anders Lindén skrev:
Går det använda en Canon 580 EX blixt med en Hasselblad 503CX?

Om det går, vilken typ av synksladd behöver jag?

Jag vill bara kunna köra blixten manuellt, inte med TTL.
Inga problem! Du behöver är en PC-adapter till din blixt (580 har ingen PC-kontakt) och en synksladd som du kopplar mellan blixen och objektivet.

Tack Magnus!

jimmy ekdahl skrev:
Lustigt att du frågar, jag har nämligen sammaproblem fast tvärtom, jag har en 503cx och till den en Hasselblad proflash 4504 och undrar om DEN går att köra med Canon 5D ?

Jag tror inte det ska vara några problem att köra den manuellt. Jag har kört Metz 45 med 20D och 1Ds utan problem.

jimmy ekdahl skrev:

Du kan inte köra den med TTL. Men den funkar fint som portabel studioblixt med sina manuella lägen.

Du kan också köra med blixtens inbyggda automatik och ställa in den bländare på kameran som blixten anger. Tiden kan du då reglera med manuell exponering eller Av-läget.

Nix, det fungerar ej. Det går inte att utlösa 580 EX med tex Hamas 6952 eller andra liknande synkadaptrar.

froderberg skrev:
Du kan inte köra den med TTL. Men den funkar fint som portabel studioblixt med sina manuella lägen.

Du kan också köra med blixtens inbyggda automatik och ställa in den bländare på kameran som blixten anger. Tiden kan du då reglera med manuell exponering eller Av-läget.

Tackar för klargörandet. När vi ändå är igång, känner ni till hur Sigmas EF 500 super är i jämförelse med Canon 580 EX med tanke på att det skiljer 2000:- i pris.

jimmy ekdahl skrev:
Tackar för klargörandet. När vi ändå är igång, känner ni till hur Sigmas EF 500 super är i jämförelse med Canon 580 EX med tanke på att det skiljer 2000:- i pris.

Sigman funkar utmärkt och kan jämföras med Canon 550EX när det gäller funktioner.

580EX ger ju lite mer, men det är mest lyxfunktioner.

ANNONS
Götaplatsens Foto