Annons

Går inte att öppna raw

Produkter
(logga in för att koppla)

MalinLavén

Aktiv medlem
Jag älskar att fotografera i raw, men jag köpte en nikon D90 i förrgår(hade en D40 innan), och när jag försökte öppna dom raw-filerna så sa photoshop att det var fel filtyp.
Någon som har haft liknande problem som kan förklara hur jag ska lösa det?
Vore väldigt tacksam för svar
Mvh Malin

Jag har photoshop Cs3, jag försökte ladda ner nyare version av camera Raw, men det står bara "could not complete your request because it's not the right kind of document" precis som det står när jag försöker öppna mina raw-bilder.

Hmmm, jag har tankat hem Camera Raw 4,6 och installerat det. När jag dubbelklickar på ikonen öppnar sig Cs3 och allt ser bra ut. MEN, när jag sedan skall öppna Camera Raw så är det fortfarande min gamla version som bilderna öppnas i (Camera Raw 4,0) Jag har startat om datorn, men måste jag kanske avinstallera den gamla versionen? På Adobes hemsida stod det att den nya helt enkelt skulle ersätta den gamla. Nu har jag dock inte provat att ladda in några bilder från min D90 eftersom jag helt enkelt inte har fått den ännu :) Men det borde väl inte ha någon betydelse från vilken kamera bilderna kommer, rätt version borde ju öppnas oavsett?

Jag hade problem med troligen just detta innan jag bytte till CS4 och det är så att den nya versionen lade sig parallellt med den gamla. Hittade dock ingen jättebra lösning på det här (letade inte heller) utan fick öppna dem genom File - Open As - sedan välja något av de 2 "Camera raw" i rullistan Open as. På något sätt borde det dock gå att avinstallera den gamla versionen och slippa gör såhär.

Leta upp foldern där Camera Raw.8bi ligger och om det finns mer än en, radera den gamla (kolla datumen), så fungerar det sedan.

Det vill sig inte alls. Jag har inte två olika Camera Raw att välj mellan i rullgardinsmenyn, och jag hittar inte den gamla. Den gamla hade jag liggande på skrivbordet och raderade den bara...det kanske var dumt?

Det vill sig inte alls. Jag har inte två olika Camera Raw att välj mellan i rullgardinsmenyn, och jag hittar inte den gamla. Den gamla hade jag liggande på skrivbordet och raderade den bara...det kanske var dumt?

Vet inte om du har Winows eller Mac, men Camera Raw filen ska ligga i något av nedanstående foldrar på den disk där du har PSC3 installerat:

Win: Program Files\Common Files\Adobe\Plug-Ins\CS3\File Formats
Mac: Library/Application Support/Adobe/Plug-Ins/CS3/File Formats

Det får bara finnas 1 Camera Raw fil där, så finns det mer än en raderar du den äldsta versionen. Starta CS3, öppna Bridge och dubbelklicka på en raw-fil. Om det inte funkar gör du något annat fel.

Det här blir mer och mer mysko. Jag lyckades lokalisera Camera Raw 4,0 och ta bort det. Så långt var allting ok. Sedan raderade jag även den nya versionen för säkerhets skull och tankade hem en ny version av Camera Raw 4,6. Den gick fint att installera, och när man klickar på ikonen på skrivbordet så öppnar sig Photoshop Cs3, precis som vanligt. Men nu kommer det som verkligen är knepigt. Om jag öppnar en bild med "Open as" så kan jag inte välja "Camera Raw". Det finns inte ens där!

Camera Raw finns inte heller med om jag kollar vilka applikationer som är installerade i PS CS3. Det fanns förövrigt den gamla Camera Raw 4,0.

Så frågan är, varför öppnar Camera Raw PS CS3 fast jag varken hittar det i programmet och inte heller använda det?

I Photoshop, gå till Help-menyn och håll musen över About plug-in. Kolla så att det bara står Camera Raw en gång där. Står det flera gånger har du fortfarande mer än en Camera Raw fil någonstans. Du måste isåfall hitta och radera alla utom den senaste.

Camera Raw är en plug-in till Photoshop, inget fristående program. I Windows om du dubbelklickar på en fil, öppnas först Photoshop och sedan Camera Raw. Det går att öppna Camera Raw utan att Photoshop öppnas om du gör det inifrån Bridge med Ctrl R eller Open in Camera Raw... genom högerklick eller via File-menyn, men du kan inte öppna Camera Raw helt fristående.

Probemet är att Photoshop inte hittar Camera Raw som en plug in! Den finns inte på listan. Trots detta så öppnas Photoshop om jag dubbelklickar på Camera Raw ikonen på skrivbordet. MEN Photoshop verkar inte fatta att Camera Raw faktiskt finns, eftersom jag varken kan öppna bilder i Camera Raw från "Open As" eller "Bridge".

Kom på en grej... Det kan inte vara så att Camera Raw 4,6 inte fungerar till CS3? Jag kanske måste ha CS4 för att Camera Raw 4,6 skall funka?

Grrr jag blir helt tokig på detta! Nu har jag installerat om CS3 men har fortfarande samma problem! CR 4,6 är hemladdat, men CS vägrar att hitta det. Jga kommer bara åt 4,0-versionen. Nu såg jag dock att 4,0 redan fanns inlagt som en plug-in i CS3 utan att jag behövde ladda hem den. Kan det ställa till det?

ANNONS
Götaplatsens Foto