Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Göteborgsbutik med bra utbud av fotopapper?

Produkter
(logga in för att koppla)
Götaplatsen foto är enda fotobutiken som är värd namnet. När det gäller papper är dock sortiment väldigt skralt. Scandinavian photo har en del. Grafisk handel har ett brett sortiment. Det finns också prova på förpackningar med olika papper oftast från en tillverkare. Du får helt enkelt söka dig fram på internet. Det finns en del mindre firmor som har en del papper. Canon och Epson har en hel del papper som passar till deras egna skrivare och bläck. Dessa brukar vara enklast att hitta. Sedan har du tillverkare som Hahnemühle Ilford och Canon m.fl. Jag känner dock inte till något ställe i Göteborg där du kan gå och titta samt känna på olika inkjet papper.
Epson Semigloss säljs också i Scandinavian photos version som ett bra budget papper. När jag har använt båda så är de så lika att jag misstänker de kommer från samma papperstillverkare. (Jo jag har ett förflutet i pappersindustrin.) Går man upp i kvalitet så kostar varje papper lätt 2-3 gånger mer. Jag brukar använda Scaninavian photos papper till vardags och använder ofta Ilfords papper till mer högkvalitativa utskrifter. Jag brukar köpa A2 som är max på min Epson 3880 och själv skära ner papper till A3 och A4 själv med en liten skärmaskin så jag kan anpassa formatet till vad jag behöver för tillfället. A2 formatet är klart billigare per ytenhet än om man köper A3 eller A4. Allra billigast är papper på rulle. Fast då får man ha en stor printer med skärare för mer kommersiella jobb. De är tunga, stora, tar mycket plats och bläckpatronerna kostar massor per styck. Inget för hemmapulare.

Nej finns ingen affär för fotopapper. 123ink har papper till lågt pris, även Epsons papper.
Ovan sägs att man måste ha en jätteskrivare för rullpapper. Det är fel. Jag har i flera år skrivit ut på rulle på t.ex. Epson 3880. Kan då skiva ut max 43 x 95 cm. Det är bara att klippa av en lagom längd och mata in i rätt fack. Lite pilligt innan man lärt sig men sedan enkelt. Bästa programmet för utskrift är Qimage som ger en aning bättre bildkvalitet än utskrift från Adobe eller Epson program som jag tycker är riktigt yxiga plus har bristande funktionalitet.

Götaplatsens foto, kanske? Annars får det nog bli e- handel. Jag har själv handlat av Götaplatsen och är mycket nöjd. Dock ej fotopapper, måste jag erkänna.

Om du ska beställa kan jag även tipsa om Konstexpo. Har beställt där ett par gånger, väldigt hjälpsamma och svarar på frågor om man undrar något om det papper man är nyfiken på. Dessutom ganska bra priser jämfört med andra.

ANNONS
Götaplatsens Foto