Annons

gamla fotografier

Produkter
(logga in för att koppla)

ariadne

Aktiv medlem
vad skiljer sig från nutida fotografier mot äldre? menar utseendet på dem ( förrutom att de inte var i färg alltså)

tekniken har utvecklats och på vilket sätt ser man det i fotona främst?

frågar därför att jag är nyfiken på hur man skulle kunna göra att bilderna ser äldre ut. använda sunkig och för gammal framkallare kanske
:) eller använda sig av en gammal kamera är väl rätt bra också.

men som sagt, vad skiljer sig? upplys mig.

Undrar om inte mycket av den gamla looken kommer av att de gamla filmerna hade lägre lågdager- och högdagerkontrast, med mer uttalade rundningar i filmkurvan?

Sen hade de ju större format också så korn är det ju sällan man ser i gamla bilder.

Fast det är klart, tittar man på äldre amatörbilder ser man ju de negativa sidorna också. Ofta gravt under- eller överexponerade då de inte hade nån ljusmätare. Och fokusering med skala på bälgen är ju inte alltid så lyckat det heller.

Men äldre fotografier gjorda av kunniga fotografer är ju en fröjd för själen att sjunka in i. Och det är helt klart något speciellt med dem rent estetiskt-tekniskt som inte är helt lätt att identifiera.

Men nåt bra svar på frågan har jag inte. Kanske försöka hitta äldre filmer som inte har helt spikraka kurvor som idag. Kanske något från de forna öststaterna? Stora filmformat är alltid bra också. Men sunkig framkallare tror jag inte på, snarare tvärtom.

"det är helt klart något speciellt med dem rent estetiskt-tekniskt som inte är helt lätt att identifiera."

absolut. nu har jag inte tittat på så många, grundligt och med detta i åtanke, kanske skulle göra det och se om jag kommer nån vart, vad det är som är tilltalande. jag tänker att en del av tjusningen just är "det gamla, det som var och inte är längre är" man får ju lätt en fascination av det i sig. om det så är gamla prylar, gamla skor eller gamla fotografier. sen tillverkar man skor idag som ska se gamla ut men redan där märker man att det är ju inte bara utseendet i sig man vill åt, utan det faktum att de verkligen Är gamla.

om människor från förr skulle kunna se hur vi beter oss så skulle de kanske tycka vi var rätt konstiga. " men herregud, om vi hade hade haft den tekniken som ni har idag så hade vi vatt glada, det var ett helvete med de där ljusmätarna" :)

förresten, varför har småbild tagit över egentligen?

men skulle man kan inte kunna ha fler kort per rulle på 120film? och kanske tillochmed göra det enklare att stoppa in den? vi är ju så uppfinningsrika vi människor menar jag.de är ju ändå hanterliga de där filmerna. jämfört med storformat som kan va hur stora som helst vad jag förstår.

gör jag bort mig totalt nu? asch får väl göra det då

Det handlar förmodligen om att småbild är 'tillräckligt' bra för de flesta. Då blir ju följden att allt som är större är slöseri på silver.

Alla format som har riktat sig till 'icke-fotografer' efter småbilden har ju varit ännu mindre. 110, Disc, APS mfl.

fast det kanske inte fanns nån anledning att ha dem kvar i så stor utsträckning. tekniken kanske utvecklats så pass mkt att skillanden mellan skärpa i mellanformat och småbild inte är nåt att snacka om. beroende på hur mkt man förstorar alltså.

Jo, majoriteten av alla bilder görs ju med syftet att kopieras på papper i 10x15 cm och det är väl naturligt att man dimensionerar medlen efter målet.

det gör jag redan. jag vill förmodligen ha en tidsmaskin innan jag e nöjd, måste ju ha den rätta miljön också:)

det där diskuterade jag med en kompis. han gillade min saltbilder och föreslog att vi skulle göra något gammaldags.. klä ut honom och ställa honom på en åker eller så. det var en kul idé. mycket av det man fotade för hundra år sedan ser ju likadant ut idag.

det dumma med mig är jag ofta gillar äldre tekniker OCH saker som går snabbt. de båda är ofta inte förenliga:)

visst mårten har du rätt, det finns ju rätt mkt som ser likadant ut nu som för hundra år sen. så motivval ska nog inte behöva vara ett problem.

hålkamera borde man testa. det är ju faktiskt lätt som en plätt så till och med lata jag borde klara av att fixa en.

Annars går det att göra mycket med en "vanlig" systemkamera tycker jag. Kunde inte låta bli att ladda upp en bild som jag tagit
http://www.fotosidan.se/gallery/viewpic.htm?set=lp&ID=84322

Jag har använt ISO 400 för att få grynigheten och ett softfilter. Har framkallat på ett medelhårt papper. Sedan kan man ju lägga på lite sepiaton efteråt om man vill ha den effekten med.

Av någon anledning så sitter det två duvor på min balkong just nu. Jag undrar vad dom vill.

Frågan är vad man söker efterhärma. Tittar man i gamla fotoalbum så är fotografierna ofta små, och glanstorkade. De har även vit kant, och ofta skurna med büttenkantskärare, dvs ojämnt vågit mönster. Jag har en sax för det, men funderar på att köpa en skärapparat med sådan kniv för att slippa klippa snett av misstag. Tyvärr är det svårt att glanstorka dock, men vissa plastpapper är väldigt glansiga. Ger inte samma känsla med plast tyvärr.

Sedan om mjuk skärpa, eller brist på skärpa är gammaldags eller inte, beror ju på vilken typ av kamera de gamla bilderna är fotograferade med. Lådkameror har oftast bara en enkel menisk till objektiv. Mer proffsiga kameror hade förstås suverän optik. Jag har kameror från 1920-talet som är mycket skarpa. Tessar, Unofokal och Heliaroptik, som är riktigt fina. Sedan med det större formatet, så slår de dagens småbildskameror med hästlängder vad gäller skärpa och finkornighet.

Jag har också en Kodak Retina Ib med Schneider Xenar 2,8/50, en småbildskamera från 50-talet med kvalitet som slår det mesta.

Sedan filmerna. Urvalet av filmer var mycket stort på 20- och 30-talet. Bara i Tyskland fanns det fler filmtillverkare då än det finns i hela världen idag. Mängder av fotopapper med olika hårdhetsgrader och ytor att välja mellan. Tonad pappersbas m.m.

1935-36 så blev Tyskland ledande vad gäller känslighet och finkornighet på filmer. AGFA var först med guld i emulsionen som gav ett steg snabbare filmer med bibehållen finkornighet. Det tog många år för t.ex. Kodak att hinna ikapp.

Den äldsta filmtyp som tillverkas idag är Efke. De tillverkas efter recept som tyska Adox tog fram 1949. Efke 25 och 50 är tunnskiktsfilmer med ortopankromatisk emulsion. Efke 100 är en dubbelskiktsfilm som är mycket bra att använda i t.ex. lådkameror eftersom ena skiktet i emulsionen är lågkänsligt och andra skiktet mer känsligt, så filmen är mycket förlåtande för felexponeringar.

Äldre utställningsbilder jag har sett är ofta kopierade på helmatt papper. Emaks K883 är helmatt, och rekommenderas varmt.

Många har fått för sig att de gamla bruna porträttbilderna de har liggandes i byrålådor är bruna eftersom de är gamla och gulnade. Men de flesta av dem är nog bruntonade. Redan på 1800-talet var det känt att bruntoning inte bara gav snygga bilder, utan också ökade hållbarheten. Idag får man sällan bruntonade porträttbilder från fotografen om man inte specialbeställer dem dyrt. Därför ger bruntonade bilder ett "gammalt intryck". Gulnade bilder beror oftast på dålig fixering eller dålig förvaring. Gulningen uppträder nästan alltid fläckvis, och är förstås inte snyggt.

ANNONS
Götaplatsens Foto