Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Gamla objektiv på nya kameror

Produkter
(logga in för att koppla)

Lennart Sindahl

Avslutat medlemskap
Till min gamla Nikon FE2 har jag ett antal objektiv varav några är riktigt bra, bla Micro-Nikkor 105/2,8 samt ED 300/4,5. Går det att använda dom på digitala Nikon?? Inser ju att det inte blir nån autofokus men i flertalet fall med naturfoto har det ingen betydelse. Finns det några digitala Nikon med samma fattning????

Det går mer eller mindre utmärkt beroende på vilken modell. Fattningen är samma på alla, men du får ljusmätning med de dyrare modellerna. D1(h,x), D2(h,x,xs) och D3, D200, D300.

modifiera mekaniken

Nån sa att man måste ta bort nåt vid bajonettfattninen för at inte skada de nya kamerorna?????????????????

Man kan motera chip i 105 optiken för att få datorn att funka ihop med den. Jag har en 105/2.5 som jag funderar att göra detta på.

Passar objektiven på en FE2 så är det Ais. FE2 är nämligen en av de första där inte Pre-Ai objektiv fungerar utan modifiering.

M

Nikon D40(x) har stöd för alla Nikon F objektiv även Pre-Ai. Men du får ingen mätning. Men det är relativt enkelt att mäta efter histogrammet. Och det kostar ju inget att ta ett antal felexponerade bilder.

Sen tränar man upp ögat att läsa av bländare och slutare utan mätning.

Det är Ai-S

Jodå nu har jag kollat och alla mina gluggar 55 105 och 300 är Ai-S så det borde funka ju.

Var får man hjälp att "chippa" 105an???

Funderar du på en D300 har du ingen nytta av chippning. Det behövs bara för kameror som inte är kompatibla med manuella objektiv.

jimh skrev:
Funderar du på en D300 har du ingen nytta av chippning. Det behövs bara för kameror som inte är kompatibla med manuella objektiv.
Tja, det är ju inte så dumt att kameran "vet" vilket objektiv som sitter på utan att man manuellt behöver mata in det när man byter objektiv. En skitsak, men någon nytta gör det ju;-)

Och Lennart, du glömmer väl inte att sensorn är mindre än en filmruta! Med en D300 så kommer dina objektiv uppträda som om de vore 160 respektive 450 mm långa, jämfört med hur de är på din FE2.

esbtse skrev:
Man kan motera chip i 105 optiken för att få datorn att funka ihop med den. Jag har en 105/2.5 som jag funderar att göra detta på.
Jag har tänkt om och köpt en AF 105 2.0D DC istället.

Tyvärr är min gamla 105 mycket bra då den är selekterad så jag kanske behåller den ändå.

Säljer min 35mm/2.8 manuella optik men ersäter den inte då jag väntar på Nikons nya fasta vidvinklar till D3x.

Svårt att avgöra vad jag skall göra av 28TC optiken fdå det kommer en ny 24 TC men som skall ta emot D300 blixtöverhäng.

Har sålt min manuella 20mm och köpt en AF-D 20mm. Mycket bra optik som fungerar med Lee hållare och cokin hållare viklket är svårare med 17-35/2.8 Zoom.

Hur skall man göra med de gamla konvertrarna är de bara att slänga?

Senast ändrad:
Lennart Sindahl skrev:
Till min gamla Nikon FE2 har jag ett antal objektiv varav några är riktigt bra, bla Micro-Nikkor 105/2,8 samt ED 300/4,5. Går det att använda dom på digitala Nikon?? Inser ju att det inte blir nån autofokus men i flertalet fall med naturfoto har det ingen betydelse. Finns det några digitala Nikon med samma fattning????

Du har ju redan löst ditt problem, men som en tjänst till andra som läser denna tråd i efterhand ska sägas att man kan hitta versionsbeteckningen på de flesta Nikonobjektiv här:

http://photosynthesis.co.nz/nikon/serialno.html

Tillsammans med en tabell i handboken till kamerahuset kan man då utröna hur kompatibelt objektivet är.

Per.

Ärligt talat vet inte jag vad eller på vilket sätt som kan ta skada. Däremot ska Ai med säkerhet funka.

esbtse skrev:
Jag har tänkt om och köpt en AF 105 2.0D DC istället.

Tyvärr är min gamla 105 mycket bra då den är selekterad så jag kanske behåller den ändå.

Säljer min 35mm/2.8 manuella optik men ersäter den inte då jag väntar på Nikons nya fasta vidvinklar till D3x.

Svårt att avgöra vad jag skall göra av 28TC optiken fdå det kommer en ny 24 TC men som skall ta emot D300 blixtöverhäng.

Har sålt min manuella 20mm och köpt en AF-D 20mm. Mycket bra optik som fungerar med Lee hållare och cokin hållare vilket är svårare med 17-35/2.8 Zoom.

Hur skall man göra med de gamla konvertrarna är de bara att slänga?

Jag spar nog 105/2.5 tills jag prövat den på D3.
Jag har andra optik jag säljer först som 20mm AF.
Jag kommer också sälja min F3HP.

ANNONS
Götaplatsens Foto