Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 379 kr per år

Annons

gamla objektiv till nya kameror.

Produkter
(logga in för att koppla)
De aktuella kamerorna, bl a din F75, kräver att det finns elektronik i objektivet, annars slås mätningen av.

Du kan inte få igång ljusmätningen genom att ta bort något. Däremot genom att montera in ett kretskort med tillhörande kontaktstycke. Delarna får man slakta från kasserade autofokusobjektiv.

Ditt 50/1,4 går däremot inte att modifiera. Det är så gammalt att styrarmen för bländaren inte har linjär gång. Då kommer kameran inte att kunna ställa in rätt bländare.

Själva inställningen kan jag ju göra själv, det är egentligen bara själva ljusmätningen som är viktig.

Grejen är den att inställningen kommer att bli fel även om du gör den själv. I kameror av den typ där bländaren kontrolleras från huset krävs objektiv med linjär bländargång för att det skall bli rätt.

Det skulle funka om du är beredd att mäta på full öppning och sen räkna efter hur många steg du behöver kompensera slutartiden. Alternativt mäta nedbländat. Då ställer du in bländaren på objektivets ring. Men det lär du nog ledsna rätt snabbt på. De flesta ledsnade på det redan på sextiotalet. Och att kosta på ett rätt omfattande modifieringsarbete med det resultatet, det tycker jag inte det är värt.

Köp en riktig kamera istället som kan mäta med manuella objektiv. Det är ju verkligen köparens marknad. En F801 för några hundralappar, en F90x för 1500 eller en F4 för 2000. Jag har till och med sett F100 för 3000 kr.

Ok, som jag förstår det nu så är det såhär:

Kameran antar att objektivet funkar som ett AF i det avseendet att bländaren är den största möjliga i viloläget. När kameran mäter så rekommenderar den en inställning men ändrar inte bländaren under mätningen. Hade jag nu haft min bländare inställd på en mindre bländare så hade inte skiten blivit rätt eftersom kamran då drott att det var den största bländaren.-

Men när sedan mätningen är gjord, kan jag inte bara komma ihåg den rekommenderade inställningen, ställa in den bländaren på objektivet och tiden på kameeran och sen knäppa på?

Hade jag nu haft min bländare inställd på en mindre bländare så hade förstår jag nu att skiten inte kan bli rätt eftersom kamran då tror att det är den största bländaren.

Om kameran inte själv ställer in bländaren sen så borde ju ickelinjäriten ïnte påverka?

Jag är tacksam för att tar dig tid att savra på alla mina frågor.

Förrstår vi vad den andre menar? Du skrev tidigare att man skulle behöva räkna om steg och så i huvet men det menade inte jag.

När kameran mäter så svarar den ju med en lämplig bländare, inte med en relativ bländarökning/minskning. Så varför skulle det krävas en omräkning?

Han menade väl om du skulle chip-modda dit gamla objektiv för att få ljusmätning. Då skulle kameran blända ner till "f/4", men eftersom att nedbländningen av det objektivet inte sker linjrärt, som på moderna objektiv så landar man kanske på f/4.5 (taget ur luften) i praktiken, medan kameran tror att den bara bländat ner till f/4. Du får då räkna om det värde du ska ställa in för att faktiskt få f/4, vilket få kanske blir f/3.5 istället.

Edit:
Ska funka som du säger så får du ju typ blända ner och ljusmäta, öppna bländaren, komponera och fokusera och sedan blända ner igen för att ta bilden.

Nu kan vi snart köpa en kamera (som inte kostar en förmögenhet) som klarar äldre objektiv:)

Nu borde ju också D1x, som tidigare varit förhållandevis dyr begagnad sjunka i pris. cirka 15 000 tror folk att dem kan få för huset.

Det är förvisso ett ´proffshus. Men D70 / D100 ger kanske ngt lite renare bilder + snäppet högre upplösning.

dumbo skrev:
Han menade väl om du skulle chip-modda dit gamla objektiv för att få ljusmätning. Då skulle kameran blända ner till "f/4", men eftersom att nedbländningen av det objektivet inte sker linjrärt, som på moderna objektiv så landar man kanske på f/4.5 (taget ur luften) i praktiken, medan kameran tror att den bara bländat ner till f/4. Du får då räkna om det värde du ska ställa in för att faktiskt få f/4, vilket få kanske blir f/3.5 istället.

Edit:
Ska funka som du säger så får du ju typ blända ner och ljusmäta, öppna bländaren, komponera och fokusera och sedan blända ner igen för att ta bilden.

Jag tar det noggrannare: När kameran mäter ljuset ändras inte bländaren, inte heller på AF. När kameran har mätt bländaren visar den rekommenderade inställningar på displayen. Jag vrider sedan bländaren till det föreslagna värdet. Om jag nu har M-läget inställt och i kameran valt den största bländaren kan jag ta bilden utan att kameran fipplar med bländaren.

Kameran kommer tycka att jag felexponerar men eftersom jag redan mätt mig till en bländare och ställt in den på objektivet, så vet jag att det blir rätt ändå.

Allt som allt: Mät, blända ner, knäpp bilden. Under hela förloppet ställer kameran aldrig in bländaren.

Kameran mäter, jag ställer in.

Borde inte detta funka?

ANNONS
Götaplatsens Foto