Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Ge mig Tips på Digital Systemkamera!

Produkter
(logga in för att koppla)

pwrdesign

Aktiv medlem
Hej!

Jag har fotograferat i fyra år nu med min Canon Eos 30, vilken har varit en bra nybörjarkamera.

Nu är det så att jag fotograferar väldigt mkt, och har nu ca 15 rullar i kylskåpet som jag inte riktigt har råd att framkalla.

Dessutom sitter jag ändå och scannar + bearbetar mina råkopior.

Så nu är jag ute efter en Digital systemkamera.

Jag är självklart sugen på Canon Eos 10D, men den känns lite dyr eventuellt.
D30 tycker jag verkar ha lite för dålig kvalitét.

Sedan finns D60 och Nikkon D100 som verkar vara två helt ok kameror.

Vad tycker ni? Vilken kamera ger mig mest kamera för pengarna?

MVH Patrik

Har du Canon idag så är väl valet givet - 10D.

Men vill du byta från kamera till Nikon - vilket är fullt förståeligt - så är D100 ett minst lika bra alternativ, men det blir mycket dyrare då du måste ersätta den mesta kringutrustningen.

Jag kommer ändå sälja alla mina gamla objektiv.

Men hur är D60'n då??

Det skumma är att den är dyrare än 10D.

Och 10D är väl bättre?

Patrik,
the 10D and D100 are normally said to be equivalent cameras. There are a few differences but generally these two cameras are comparible.

That said, they're both about the same price now, sooo...

Which would I chose? Well, having been a longtime Nikon shooter, the D100, of course, as I already have the lenses to match the body.
Which would I chose without already having Nikon lenses? It's a toss up, really. There's folks that will scream 10D, others who will scream D100..guess which cameras they own?:)

I'd go look at both, try them out, feel them in your hands. Then look at the lenses offered in each range. Both Canon and Nikon have some great glass. Nikon's just released a 12-24mm zoom, so if you like wide-angle shots and intend to keep this camera a while, Nikon might have an edge there, due to CCD cropping of the focal lengths on both the 10D & D100.

Whichever you chose, you'll get some great images and surely be quite happy with either one.

Bests, Duncan

Hi Duncan!

Yes, I guess there are as many ideas of wich camera to choose as it is cameras :)

I havent tried anyone of the cameras im suggesting yet, but I agree with you, I should go out and look at them.

I have a great discount at expert ;)

Regards Patrik

Du har en massa Canonglas, behåll det!

Och köp dig en 10D. Skit i priset, kameran är en jävla fröjd att jobba med. Man fotar tills man blir blå i ansiktet och så är kameran beredd på mer.

Underbar kamera.

(Och det är ju bra att den är så välbyggd: Min 10D var inblandat i ett slagsmål med en tung dörr, och även om den blev lite skadad så klarade den sig. Optiken (28-135) blev lite cp men blev normal igen efter ett tag).

Har varit och kladdat på en 10D nu...Respekt :)
Höll på att göra något mkt dumt hehe
Min sambo skulle blivit gaalen :)

Måste sälja gamla utrustningen först hehe

//patrik

varför ska du kränga iväg hela gamla utrustningen?? e inte klokare att enbart sälja de gamla huset isåfall? och eventuellt nåt objektiv du inte använder så mycket?
.. och alltså köpa en d10..

EdwardH skrev:
Du har en massa Canonglas, behåll det!

Och köp dig en 10D. Skit i priset, kameran är en jävla fröjd att jobba med. Man fotar tills man blir blå i ansiktet och så är kameran beredd på mer.

Underbar kamera.
Bara att instämma.
Patrik, om du bara har billiga zoomar kan du gott sälja skräpet och köpa bättre gluggar. En 10D kräver och >förtjänar< glas av toppklass. Ju dyrare desto bättre... :)

Hm..15 rullar att framkalla, kostar väl max 600 spänn..blir nog svårt att hitta en digitalis systemis under det priset..
mvh/gunte..

gunte skrev:
Hm..15 rullar att framkalla, kostar väl max 600 spänn..blir nog svårt att hitta en digitalis systemis under det priset..
mvh/gunte..

Vad blir kostnaden om du räknar med pris för film och kopiering?
Det pris du anger lär väl knappast handla om dia?

Det sista året har jag plåtat närmare 10 000 bilder med min D60. Jag tvivlar på att jag skulle haft ekonomisk möjlighet att göra det om jag kört "analogt". Även med DSLRens uinköpspris i beaktande...

mvh Janne

bäst att jag går emot strömmen då.. =)

och säger, köp INTE en 10D.

Inte idag i alla fall, avvakta lite och läs i forumen hur kameran fungerar.

Endast en anledning till att jag säger så egentligen, autofokusen.

Visst om du bara ska köra landskapsbilder osv med bländare 11-22 så är den ett väldigt bra köp!

Jag menar, köper man ett f2.8 objektiv så vill man ju (kunna) köra 2.8, inte bländare 8. Även bländare 8 får svårt att räcka till på t.ex. ett 100mm objektiv om man fokuserar på 7 meters avstånd och den verkliga skärpan hamnar på 4 meter...

Många kommer säkert att hoppa på mig nu och säga att "bara för att din inte fungerar så behöver väl inte alla andra vara trasiga" eller "du har nog läst för mycket på internet!". Har bra källor men vill inte nämna några =)

Det är ju inte det saken handlar om, snarare att försöka hjälpa folk fatta bra beslut som man slipper ångra sen.

Finns säkert jättemånga skumma typer som har fel på autofokusen som aldrig märker det och är jättenöjda ändå, "jag trodde inte det skulle vara skarpare" osv ;-)

Front-/backfocusing och focusshift kanske låter som en bagatell för många men det går verkligen inte använda kameran om den ligger ordentligt fel.

Vad jag har hört så finns det dessutom idag ingen 100%-ig metod att fixa "felet", det är ju det som är värst =(

Patrik: Om du tänker köpa en 10D så se till att provknäppa rätt mycket bilder före du köper ditt exemplar, om det ser dåligt ut så gör du bäst i att inte köpa just den kameran. Men du gör nog bäst i att vänta lite med ditt köp hursomhelst, köp lite prylar åt frugan istället så länge ;-)

Canon MÅSTE ju fixa buggen/felet, frågan är bara hur och när de kan göra det.

Jeppe: Vad tyckte du om mina bilder? =)

EDIT: Ps. Idag rekommenderar jag en Nikon D100 eller Fuji S2. D100 har även den haft lite problem med fokuseringen men inte på långa vägar lika stora problem som 10D =(

Senast ändrad:
Re: bäst att jag går emot strömmen då.. =)

dsmannen skrev:
och säger, köp INTE en 10D.

Inte idag i alla fall, avvakta lite och läs i forumen hur kameran fungerar.

Endast en anledning till att jag säger så egentligen, autofokusen.

Visst om du bara ska köra landskapsbilder osv med bländare 11-22 så är den ett väldigt bra köp!

Jag menar, köper man ett f2.8 objektiv så vill man ju (kunna) köra 2.8, inte bländare 8. Även bländare 8 får svårt att räcka till på t.ex. ett 100mm objektiv om man fokuserar på 7 meters avstånd och den verkliga skärpan hamnar på 4 meter...

Nu tror jag att även självaste Gud har landat! Halleluja.. ;=)

Loj skrev:
Vad blir kostnaden om du räknar med pris för film och kopiering?
Det pris du anger lär väl knappast handla om dia?

Det sista året har jag plåtat närmare 10 000 bilder med min D60. Jag tvivlar på att jag skulle haft ekonomisk möjlighet att göra det om jag kört "analogt". Även med DSLRens uinköpspris i beaktande...

mvh Janne

Inte dåligt av dig att få ihop lika många bilder på ett år som det har tagit mig 25.
mvh/gunte..

Gunte,
different photographers photograph differently. I know sports and events PJs that will bang off 10000 shots over a weekend.
I also know people who will shoot one roll of 36 every 3 months.
It varies...wildly.

MVH, Duncan

Camerans skrev:
I know sports and events PJs that will bang off 10000 shots over a weekend.
MVH, Duncan
Sen kan man ju undra hur många dar det tar att gå igenom och välja ut vilka bilder som skall användas av dom där 10000?
Stackars bildredaktör!

Olle

ANNONS
Götaplatsens Foto