Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Gelatinfilter

Produkter
(logga in för att koppla)

Johan Carlström

Aktiv medlem
Vissa (vidvinkel-) objektiv tar som bekant inte vanliga filter varför man måste använda gelatinfilter. Jag ser en utmosad seg råtta som skall stickas in i linsen framför mig...
Min fråga är; är dessa lika bra som vanliga filter? Finns det ett bra utbud av sådana och var köper man dom? Framför allt är jag intresserad av polfilter till landskap mm.
/Johan

Johan Carlström skrev:
Vissa (vidvinkel-) objektiv tar som bekant inte vanliga filter varför man måste använda gelatinfilter. Jag ser en utmosad seg råtta som skall stickas in i linsen framför mig...
Min fråga är; är dessa lika bra som vanliga filter? Finns det ett bra utbud av sådana och var köper man dom? Framför allt är jag intresserad av polfilter till landskap mm.
/Johan

Det finns t.ex filteradapter som kan anpassas till flera extrema vidvinklar (som inte har gängfattning) genom att lägga något mellan klämman och optikskalet om de inte skulle passa perfekt. Så är det med hållaren till Voigtländers 12mm som gör att man kan använda vanliga filter med 77mm diameter. Denna kan användas även på deras 15mm, 21mm och andra vidvinklar där vanliga filter kan vara problematiska eller omöjliga att använda (om inte optikdiametern är för stor för denna adapter). Längst ner i slutet på
denna sida hittar du en bild på denna. Man behöver heller inte använda gelatinfilter i de speciella hållare som finns för dessa. Det finns även filter av vanligt glas som kan stickas in i hållarna.

ANNONS
Götaplatsens Foto