Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 379 kr per år

Annons

Generera olika bildstorlekar i PS

Produkter
(logga in för att koppla)

FouFoto

Aktiv medlem
Jag vill kunna skapa fyra olika jpeg-bilder som ska ligga i fyra olika bibliotek. De ska ha samma namn, men ursprungsbilden har ett annat namn. (en bild ska generera fyra m a o).

Exempel:

Jag har en bild som heter "IMG_6024.tif". Denna bild ska skalas om i fyra olika storlekar och sparas i fyra under-bibliotek. Bilden ska få ett nytt namn exempelvis "SA00001.jpg".

Om jag börjar med att döpa om tif-filen manuellt så förenklas ju problemet avsevärt. Men manuellt arbete vill jag undvika...

Även om jag döper om tif-bilden så får jag väl problem med att i ett svep kunna spara undan bilden till fyra nya jpeg-bilder?

Någon som har tips på bra macro eller liknande?

Allra helst vill jag använda PhotoShop.

PS. Vid interpolering: kan man ange hur många mb en bild ska bli totalt? D v s inte ändra på pixelbredd eller pixelhöjd utan summan av dessa?

"stop"-kommandot får användas för att manuellt ändra filnamn. Macro löser inte det automatiskt - tror jag.

PS Elements 2

har en bra funktion för detta som tyvärr storbror saknar. Alla bilder i en mapp kan sparas om till nya i annan mapp med annan upplösning. Man kan välja grad av komprimering och samtidigt döpa om filerna automatiskt med en smart och omfattande funktion. Allt via kommandot Batch på Arkiv menyn. Mycket enkel funktion med arbetsbesparande resultat. Man kan dock bara köra en upplösning/komprimering per serie så du skulle då få köra batch funktionen 4 ggr.
Tar upp elements eftersom det ofta följer med som bundle till olika prylar vi fototokar köper, Chansen finns att du har det någonstans.
MVH/Tommy

Det kommer att fungera utmärkt med ett Macro inspelat i PS, vet inte om man kan bestämma Mb storlek, men bredd, höjd och komprimering går utmärkt, när du sedan sparar dem kommer de förvisso ha samma namn som orginalfilen, men här går det också att automatisera.

Om du öppnar filhanteraren, markerar alla filer, höger klickar på den översta, kan du döpa om alla filer till samma namn, de kommer då att innan prefixet på ett litet tillägg i form
av (1)(2)(3)... osv

Eftersom du vill spara i fyra olika mappar föreslår jag att du ändrar namnet på filerna första sedan använder Macrot, och sedan ändrar tillbaka.

Att tänka på, macrot sparar alltid i samma mappar, dvs om mappen tas bort är det risk att macrot slutar fungera.

// Anders

FouFoto skrev:
Jag vill kunna skapa fyra olika jpeg-bilder som ska ligga i fyra olika bibliotek. De ska ha samma namn, men ursprungsbilden har ett annat namn. (en bild ska generera fyra m a o).

Exempel:

Jag har en bild som heter "IMG_6024.tif". Denna bild ska skalas om i fyra olika storlekar och sparas i fyra under-bibliotek. Bilden ska få ett nytt namn exempelvis "SA00001.jpg".

Om jag börjar med att döpa om tif-filen manuellt så förenklas ju problemet avsevärt. Men manuellt arbete vill jag undvika...

Även om jag döper om tif-bilden så får jag väl problem med att i ett svep kunna spara undan bilden till fyra nya jpeg-bilder?

Någon som har tips på bra macro eller liknande?

Allra helst vill jag använda PhotoShop.

PS. Vid interpolering: kan man ange hur många mb en bild ska bli totalt? D v s inte ändra på pixelbredd eller pixelhöjd utan summan av dessa?

Låter rätt enkelt, iaf. i Photoshop.
Jag börjar med att göra en snabshot från history, så man kan gå tillbaka till original-bilden sen är det bara att göra dina storleks inställningar, oskärpa etc och välja en mapp som den ska ligga i. Sen väljer du snabshot läget som du gjorde först, så du återgår till ursprungsbilden och gör om storleken igen å sparar i en annan mapp.

Ett enkelt sådan action för två storlekar utan massa lull lull kan se ut så här.

Vill du sen köra den på en massa bilder så kör via File / automate / batch, välj ditt action och vilken mapp bilderna ligger i. Klicka OK å ta en fika. :)

Bilagor

• action.jpg
    action.jpg
    17.1 KB · Visningar: 455
Jag har testat lite nu. Har dock fortfarande problem med filstorleken. Mina bilder har oftast 2336 x 3504 pixlar. Då är det inga problem. Men ibland är bilderna beskurna. Då blir filstorleken naturligtvis fel.

Någon som vet om det går att fördefiniera filstorlek?
(summan av pixlars bredd och höjd ska alltid bli samma värde, automatisk interpolering m h o)

FouFoto skrev:
Jag har testat lite nu. Har dock fortfarande problem med filstorleken. Mina bilder har oftast 2336 x 3504 pixlar. Då är det inga problem. Men ibland är bilderna beskurna. Då blir filstorleken naturligtvis fel.

(summan av pixlars bredd och höjd ska alltid bli samma värde, automatisk interpolering m h o)

Ser inte riktigt varför du skulle vilja ha alla bilder i exakt samma bredd*höjd (area). Om du nu fixar ett sätt att göra det på automatiskt och har en bild som du har beskurit kraftigt så kommer kvaliten på denna bild att bli mycket sämre.

Har letat lite i diverse ritprogram och det närmsta jag kom fram till var en snarlik funktion i Fireworks, fast där ställer man bara in filstorleken den skall vara i byte och programmet räknar ut vilken komprimeringsgrad / antal färger bilder ska ha, resultatet blir alltså inte alls som du vill ha det.

Oavsett beskärningsgrad ska alltid bilderna bli 1 mb, 12mb, 25mb och 50mb.

Är bilden kraftigt beskuren så blir det naturligtvis svårt att interpolera till 50mb. Men de fåtalet bilder tar jag bort i efterhand.

FouFoto skrev:

Dessutom kommer ju vissa bilder bli väldigt konstiga(fel format), om du inte beskär bilderna exakt lika

Om du väljer att använda kommandot bildstorlek, borde ju bilderna få exakt det format du anger, oavsett om du förstorar eller förminskar dem. Att få "exakt" samma storlek på filen är nog väldigt komplicerat, i alla fall om man skall göra det per automatik, då vissa bilder bilder kräver mindre utrymme än andra, beroende på hur mycket information som behövs för att visa bilden
En helt blå behöver ju tex inte så mycket plats som en blå/vit, eller en blå/grön/vit

// Anders

Jag avser inte filstorlek på disk (typ komprimerad jpeg) utan "uppackad" filstorlek i PS.

I engelsk version av PS CS:

Image---->Image size--> Pixel Dimensions 25M

Skulle bli snopen om en sådan funktion fanns i Photoshop, du har ju noll koll på kvalitén på bilderna, alltså den ena bilden måste göras större medan en annan måste göras mindre.

Edit
Iofs. skulle det vara så att du har beskurit alla bilder i exakt samma proportioner så funkar det med ovanstånde action som jag visade.

Fast med din bifogade bild har du ju själv löst problemet, annars förstår jag nog inte riktigt vad du menar

// Anders

Glömde, själv använder jag alltid

Arkiv --> Automatisera --> Anpassa bild

Eftersom jag inte bryr mig om den faktiska storleken utan bara stoleken på längsta ledden, och det faktum att jag för det mesta aldrig förstorar bilder.

// Anders

digitalzero skrev:

Skulle bli snopen om en sådan funktion fanns i Photoshop, du har ju noll koll på kvalitén på bilderna, alltså den ena bilden måste göras större medan en annan måste göras mindre.

Att skala ned bilderna i storlek - då behövs ingen kontroll alls. Däremot när du skalar upp.

digitalzero skrev:

Edit
Iofs. skulle det vara så att du har beskurit alla bilder i exakt samma proportioner så funkar det med ovanstånde action som jag visade.

Japp, det funkar lysande - tack!

Nu blir jag nyfiken. Varför ska du skala om en bild och lägga den som kopior i tre mappar?

Kanske går ditt problem att lösa på annan väg...

PN

ANNONS
Götaplatsens Foto