Annons

Glappande fäste för objektiv, normalt?

Produkter
(logga in för att koppla)

mange78

Aktiv medlem
Tjena!

Har en Eos 30V och 3 st canon objektiv av den billigare sorten. Har dock märkt att objektiven tenderar att glappa något vid infästningen till kamerahuset. Det är lite olika mycket på de tre gluggar jag har. Är det normalt att passningen inte är riktigt 100% och vad beror det på, huset eller objektiven?
Kan ju vara lite känsligt om man håller handen under ett objektiv och lyckas rucka lite på det precis i fotoögonblicket, hur blir det då med fokuseringen ex?

Nån som har varit med om liknande? Eller är det sådant man får ta helt enkelt?

Mange

Detta är korrekt. Det glappar lite mellan bajonetten och objektivet. Om man skulle råka tappa sin kamera, så är det bra att detta lilla glapp finns, för hade det inte funnits, så hade hela bajonetten på huset kunnat följa med. Som det är konstruerat nu, så ramlar "bara" bajonetter på objektivet av. Detta är betydligt billigare att fixa, än att montera en ny fattning på huset.

Så du kan lungt fotografera vidare.

(Ps. även dyrare proffsoptik har detta glappet)

Glapp?

Nej glapp känner jag inte igen, men jag har iof bara Nikon-hus.

Däremot kan de billigare objektiven vara lite sladdriga för övrigt. Men så länge glappet inte läcker ljus eller sätter käppar i hjulet för den optiska prestandan så är det väl ingen fara.

Ha´t!

froderberg skrev:
Känner på min 16-35 som sitter på 1Dn... nope. inge glapp alls. Men kanske på ett billigare hus så.

Men visst glappar en del av mina gluggar.

hmm min 1DMKII glappar lite med 70-200 2,8L... hoppas att du inte räknar min som ett billigare hus :eek:)

Jeppe skrev:
Hmm.. skumt..
Det ska ju vara så enligt Canon ;)

Jag tror att det är så att gummitätningarna gör att glappet försvinner. Min 70-200:a glapper och den har ingen tätning.

Jeppe, jag får komma förbi nästa gång jag kör ner till Skåne så ska du få känna på riktiga grejor... :)

Mina gluggar glappar en del, och inte är det något problem men kan kvaliteten, elektroniken eller nått annat påverkas om objektivet sitter en eller två mm åt ena eller andra hållet???

På de "billigare" objektiv (EF) som jag ägt har det aldrig varit ngt glapp men däremot på större zoomar och telen av proffskvalitet inkl konvertrar så har jag haft ett liiitet glapp. Detta glapp är enligt Canon där för att kompensera för temperaturer.
Extra stort focusområde finns också i de nya stora telelinserna, detta för att linserna oavsett temp skall kunna focusera helt ut och in. Detta är såklart en fördel då ett EF500 4is vid normal temperatur har en bättre närgräns (manuell focus dock;) än vad som "står skrivet på linsen". (Alltså inte 4,5m utan ca 3,9m!!!)

Bara objektivet är fäst i bajonetten, inte ramlar av och att inte kontakterna glider över varandra så är det inget att bry sig om. Men visst kan det upplevas som mycket irriterande;/
Mvh Niclas,

Senast ändrad:
Irriternade är det knappast. Men man kan bli lite fundersam när det går att vrida lite utan att något märkbart händer.

viktor1623 skrev:
Irriternade är det knappast. Men man kan bli lite fundersam när det går att vrida lite utan att något märkbart händer.

Att det inte händer ngt med skärpan är ju inte så konstigt eftersom objketivet inte rör sig framåt och bakåt och om inte kontakterna glider för långt och över varandra så kan ju inget fel uppstå med elektroniken. Om inte det är en direkt skada på hus eller lins så ramlar ju inte heller objektivet av. Alltså så återstår enbart irritationen för min del;)/

Att objektivet glappar en liiten aning irriterar kanske inte så mycket Men när man så sätter en konverter på linsen som också den glappar så blir det minst sagt irriterande!

Mvh Niclas,

ANNONS
Götaplatsens Foto