Det du behöver är en korrektionslins, Canon har speciellt anpassade från +3 till -4 dioptrier. Dessa ersätter den vanliga ögonmusslan (gummiramen kring sökaren). Dessa finns för alla modeller av Canon DSLR.
Annars, går det som Kalle säger, att be optikern göra en specialanpassad lins som du monterar med presspassning (och eventuellt en droppe superlim) i ögonmusslan. Då kan du också korrigera andra synfel än de Canons korrektionslinser klarar.
En annan möjlighet är Canons okularförlängare EP-EX15, denna förminskar sökarbilden så att du kan ha ett längre avstånd mellan sökaren och ögat. Det går också att tillverkade sin egen okularförlängare om man är händig, jag använde en billig korrektionslins (i plast) från Hama som jag filade till presspassning i sökaröppningen
Det är egentligen ögonavståndet som är grundproblemet, varför det för mig räcker med att ta bort ögonmusslan helt för att komma tillräckligt nära. Så om du inte redan har gjort det ta bort ögonmusslan och se om du inte kan använda dina vanliga glasögon.
Till sist, vi förlorar inte möjligheten till manuell fokusering oavsett vilken lösning vi väljer. Vi kompenserar bara för ögats synfel.
/Daniel