Annons

Glasögon

Produkter
(logga in för att koppla)

Tigu

Aktiv medlem
Canon 1D mark 2 är den kamera jag använder. Min fråga om någon känner till någon adapter eller liknande som man kan lägga in en glasögon lins i.
Dvs i själva sökaren .... Det funkar nämligen inte och fota med vanliga glasögon på. Min optiker har sagt att han kan slipa till en lins men då måste jag ha någon form av adapter för att fästa den i.

Jag ifrågasätter inte ditt påstående om att du inte kan fotografera med glasögonen på, även om jag tycker det låter konstigt, själv född med glasögon på mig och även många andra fotovänner.

jag tror dock inte att det blir bättre med en lins på en adapter på sökaren.. borde inte det bli omöjligt med mauell fokus då tex. Först måste ditt huvud komma i rätt avstånd till linsen så att DU ser skarpt, sedan måste du ställa kamerans skärpa rätt också. Hela tiden finns väl risk för att ditt huvud inte kommer rätt och vips så har du fokus fel? Jag kan ha fel iof, tänker bara utifrån min logik.. ;) Har du korrigerings linsen på ansiktet så har du alltid rätt avstånd...

Borde inte linser isåfall vara ett betydligt bättre val? Nu vet jag inte vad du har för synfel, men innan har det varit problem för oss med brytningsfel astimatism eller vad det heter, men nu ska det inte vara några problem alls längre enligt optikern. Själv lider jag inte det mnsta av mina brillor vid fotograferingen så jag har faktiskt inte reflekterat över problematiken nämnvärt.

Tycker också att glasögonen är jättemycket i vägen! Tar ofta av dem för att se bättre, vilket ju naturligtvis inte funkar ; )

Gick till optikern och frågade om endagslinser, men mitt synfel klarade inte det. Så jag följer denna tråd med intresse för att se om andra alternativ finns.

Och ni som tycker att det fungerar bra att fotografera med glasögon: hur gör ni???

Till Canons Proffskameror går det väl byta ut glaset mot ett som passar ditt synfel ?

Jag skulle då bli väldigt förvånad om det inte gick, på Nikon går det i allfall.

kent.

med risk för att bli utskrattad för min dumhet, men jag säger det i alla fall :)

På min 20D sitter det en liten gummivadering på en löstagbar plastsak som har skenor man trär på sökaren. Tog precis loss den nu och kollade lite, man skulle kunna slipa till en glasbit som är lite överdimensionerad och sedan borrar man varsit hål i kanterna på glaset och helt enkelt skruvar fast glaset på plastbiten och trär på den igen på kameran... om du tittar på den så kommer du förstå vad jag menar.

Byta ut hurdå? Det finns nån liten ratt man kan använda vet jag, men den justerar väl bara närsynthet/långsynthet. Om man är astigmatiker blir det värre. Men ett sådant glas kan man sätta in alltså? Vad kostar det??

(Och var på (Canon)skalan räknas det som proffskamera? Vilken nöffra?)

Canon 1D mark 2 är en av deras proffskameror.

På min Nikon (proffskamera) så skruvar man bara bort glaset man tittar igenon från sökaren och byter ut det, jag tror Nikon har ersättningsglas för dom vanligaste synfelen, annars lämnar man väl in glaset till en optiker så gör dom väl ett nytt som passar.

Canon måste väl ha ett liknande system, det hade dom i allfall på analogtiden.

kent.

Det du behöver är en korrektionslins, Canon har speciellt anpassade från +3 till -4 dioptrier. Dessa ersätter den vanliga ögonmusslan (gummiramen kring sökaren). Dessa finns för alla modeller av Canon DSLR.

Annars, går det som Kalle säger, att be optikern göra en specialanpassad lins som du monterar med presspassning (och eventuellt en droppe superlim) i ögonmusslan. Då kan du också korrigera andra synfel än de Canons korrektionslinser klarar.

En annan möjlighet är Canons okularförlängare EP-EX15, denna förminskar sökarbilden så att du kan ha ett längre avstånd mellan sökaren och ögat. Det går också att tillverkade sin egen okularförlängare om man är händig, jag använde en billig korrektionslins (i plast) från Hama som jag filade till presspassning i sökaröppningen

Det är egentligen ögonavståndet som är grundproblemet, varför det för mig räcker med att ta bort ögonmusslan helt för att komma tillräckligt nära. Så om du inte redan har gjort det ta bort ögonmusslan och se om du inte kan använda dina vanliga glasögon.

Till sist, vi förlorar inte möjligheten till manuell fokusering oavsett vilken lösning vi väljer. Vi kompenserar bara för ögats synfel.

/Daniel

Gör som Daniel skrev. Det är det rätta.

Tänk också på att om du får gjort eller köper en korrektions-lins som du har på kameran, så måste du ta av och på dina glasögon oavbrutet när du plåtar. Jag tycker det är mycket besvärligare än att använda glasögon med kameran.

Brillor

Jag har brytningsfel så korrektionslins (dioptrier) funkar inte enligt min optiker. Så jag litar på honom han kan det bättre än vad jag kan. Nej glasögon funkar inte alls bågarna trasslar bara in sig i kameran.

""bågarna trasslar bara in sig i kameran"" ????

Hur kan ett par glasögon-bågar (om de är normalt utformade) trassla in sig i kameran ?

Har samma kamera som du och använder glasögon. Den enda nackdelen är att man ser mindre av bilden när man tittar i sökaren.

Skall det inte finnas når form av ögonmussla till Canons kameror som är lite större och vidare som skall passa bättre för glasögonbärare? Har för mig att ja sett det nånstans men kommer inte ihåg var...

mange78 skrev:
Skall det inte finnas når form av ögonmussla till Canons kameror som är lite större och vidare som skall passa bättre för glasögonbärare? Har för mig att ja sett det nånstans men kommer inte ihåg var...

Eller gör som Daniel skrev tidigare, ta bort ögonmusslan så kommer du närmare och ser då bättre.

E-series dioptric adjustment heter den andra man kan sätta in.

Lars Johnsson skrev:
Eller gör som Daniel skrev tidigare, ta bort ögonmusslan så kommer du närmare och ser då bättre.

Jo, men då borde det bli lite jobbigt med ströljus om man fotar i lite starkare ljus. Det är ju lite det som är grejen med ögonmussla.

Du kan ju aldrig få det exakt samma som en utan glasögon.
Du har ju ändå samma ströljus alltid när du använder glasögon. Du får ju inte in glasögonen i ögon-musslan. Och gör du den så stor så att du får in dem så uppkommer ju andra saker som du kanske inte gillar då:) Den får vara mycket större för att de flesta glasögon ska gå in.

mange78 skrev:
Jo, men då borde det bli lite jobbigt med ströljus om man fotar i lite starkare ljus. Det är ju lite det som är grejen med ögonmussla.

Haha så det är det den är till för! helt ärligt har jag aldrig vetat varför den finns. Eftersom ajg har brillor så ligger ju glasögonen utanför musslan och ströljus är ett mycket stort problem för mig, därför har jag ofta en handduk över huvudet!

Ja ni ahr det bra ni som inte har glasögon! Trodde det var en dekorationsgrej eller liknande...

För dem som kan är linser ett bra alternativ till diverse speciallösningar. Fotandet blev åtminstone för min del avgjort trevligare sedan jag bytte från glasögon till linser.

Jag kan som tur är kompensera mitt synfel med den inbyggda dioptrin även om det är lite kämpigt att behöva ta av sig glasögonen (som jag gärna har på när jag fotar). Jag försökte använda kameran med glasögonen på men det var halvt omöjligt, huvudsakligen för att jag inte såg hela sökaren.

Lars Johnsson skrev:
Du kan ju aldrig få det exakt samma som en utan glasögon.
Du har ju ändå samma ströljus alltid när du använder glasögon. Du får ju inte in glasögonen i ögon-musslan. Och gör du den så stor så att du får in dem så uppkommer ju andra saker som du kanske inte gillar då:) Den får vara mycket större för att de flesta glasögon ska gå in.

Jo, men den ska vara rejält mycket större har jag för mig. Men, jag kör med glasögon i en vanlig mussla och man vänjer sig rätt bra tycker jag.

Om man har astigmatism är det problematiskt med korrektionslinser eftersom man ju vill kunna växla mellan liggande och stående format, detta kräver antingen att man har TVÅ korrektionslinser som man byter mellan (extremt krångligt i min mening) eller har linsen monterad i en vridbar hållare (sådana har funnits, men jag har inte sett några på mycket länge). För måttlig astigmatism så brukar det fungera hjälpligt att använda vanlig dioptrikorrektion men det är självklart ingen perfekt lösning precis.

Ytterligare ett problem är näsan. De flesta kamerafabrikanter har som bekant valt att totalt negligera denna lilla anatomiska detalj. För att utan glasögon kunna komma nära sökaren vid liggande format så tvingas man därför vrida huvudet åt vänster (om man är högerögd) och snegla in i sökaren i rätt extrem vinkel. För att i någon mån minska ”sneglingsvinkeln” så brukar jag dessutom tendera att luta huvudet åt höger. Om ni gör likadant så tänk på att optikern måste känna till detta lutande för att kunna montera korrektionslinsen rätt. För stående format får däremot näsan i allmänhet plats och man kan se rakt in i sökaren.

Med film fanns det en teknisk anledning till att ha platta bakstycken, när man övergick till digitala sensorer så kunde man däremot med lätthet ha berett plats är en normalstor kran där filmkassetten suttit. Tyvärr var det någon begåvningsreserv som fick den briljanta idén att istället placera en överdimensionerad histogramdisplay på kamerans baksida:-(

Vad ögonmusslor för glasögonbruk anbelangar så har jag aldrig sett sådana överhuvudtaget utan de får man göra själv (man kan t ex utgå från ena halvan av ett par stora skyddsglasögon avsedda för glasögonbärare). Även här har vi problemet att de måste vara vridbara för att man ska kunna växla mellan liggande och stående format.

När jag inte har kontaktlinser så föredrar jag helt klart att behålla glasögonen på framför att mixtra med korrektionslinser och dioptriinställningar. Däremot tar jag alltid bort vanliga små ögonmusslor av gummi eftersom sådana oftast smutsar ner glasögonen.

ANNONS
Götaplatsens Foto