Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Glugg till D20

Produkter
(logga in för att koppla)

LasseL

Aktiv medlem
Tjenare alla. Nu är det snart dags för mig att köpa en Canon EOS 20D. Jag har dock länge kollat efter vilket objektiv jag i första hand skall införskaffa och tänkte därför höra här om det finns någon som har ett bra tips. Främst av allt är jag intresserad av att fota porträtt och jag behöver därför ett objektiv som är väl anpassat för detta ändamål.

Mycket tacksam för svar

Mvh

/Lasse

Har själv EF 50/1.4, litet dyrare, ca 2 500:- begagnad. Men, bra för porträtt i befintligt ljus då den är ljusstarkare, går att sätta bakgrunden klart oskarp.

Japp villrådigheten är om möjligt ännu värre nu...

Japp, då står det klart. Jag står i begrepp att välja mellan två olika objektiv: EF 50/1,4 och EF 85/1,8. Nu är saken bara den att jag hittade ännu ett objektiv som verkade lockande: EF 100/2.0.

Så nu är min fråga följande. Som porträttfotograf vad hade du valt?

/Lasse

Med 50/1.4 på 20D får du ett bildutsnitt som motsvarar 80 mm på ett småbildshus, och jag tycker det är väldigt bra just när jag jobbar med porträtt. På ett hus med 1,6x-förlängning tycker jag att längre brännvidd blir obekvämt för porträttfotografering.

50/1.4 har också väldigt snygg oskärpa, och närgränsen (0,45) är mer än tillräcklig för porträtt.

Köp ett 50/1.8 och ett 85/1.8 så har du båda brännvidderna, men förlorar liiiiite liiiiite ljusstyrka som du haft med 50/1.4 =)

Hej Lasse

Till att börja med vill jag säga att du gör ett bra kameraval. Har själv en 20D sedan i somras och jag är väldigt nöjd med den. Har vid något sällsynt tillfälle tyckt att den är lite långsam, men så ska du ha i åtanke att jag exempelvis plåtar basket och skyddshundar i arbete. Det går FORT! :) 99% av tiden är jag ruskigt nöjd.

Vad hade du tänkt dig för prisklass? Ska du ge dig på de lite dyrare gluggarna så skulle jag ju helt klart föreslå en Canon EF24-70/2.8L alternativt en EF28-70/2.8L. En annan tänkbar optik skulle väl vara EF17-40/4L, men den skulle jag nog inte satsa på som porträttglugg. Om det inte är så att du tycker om att sitta i knät på folk när du plåtar dem d v s :)
Tyvärr ligger priserna på Canons L-gluggar högt även som begagnade. De faller inte speciellt mycket i pris trots att de kanske har några år på nacken. Det kan det dock vara värt i mina ögon.

Ett tips på en billig startoptik är Canon EF28-105/3.5-4.5. Du får en sådan för som högst ett par tusenlappar och den är förvånansvärt bra. Hade en sådan till min gamla Eos 5:a. Ångrar ibland att jag lät gluggen följa med när jag sålde kameran.

Mattias, Luleå

Hehe , tror FS borde annonsera sökfunktionen detså mer. Säkert 40 nya sådana här trådar var dag.
Mvh Ale

Med 100mm får du en bildvinkel som motsvarar 160mm och det är inte så skoj för porträtt, även om det säkert finns de som kör ännu längre brännvidder.

Ja, det är ju inte första gången frågan är uppe. Men jag svarar som jag brukarr göra på den här frågan:

Köp ett Sigma 18-50 2,8 EX. (EX är den bättre Sigma-serien). Det är ett kanonombjektiv, väldigt skarpt, ljusstarkt, prisvärt och med lämplig bränvidd från vidvinkel till lite tele. Det är det man oftast behöver för "allroundfoto".

Sen skaffar du dig antingen ett tele t.ex. Canons 70-200 4L eller samma fast 2,8 L eller sigmas dito som också har 2,8 som största bländare. Bra objektiv alla tre.

Eller stastar du på ett makroobjektiv om du tycker det är kul/har nytta av det. Där har både Sigma, Thamron och Canons minst varsitt som är riktigt bra.

Eller skaffar du dig ett kraftigare vidvinkelobjektiv, något i omfånget 10-20 mm. Både Canon och Sigma har varsitt.

Men mitt råd är som alltid: Fundera ut vilket sots objektiv du vill ha och köp ett BRA, även om det är dyrt, för annars gör du inte en så bra kamera som en 20D rättvisa.

/Jens

ANNONS
Götaplatsens Foto