Annons

Godox, manuell eller TTL

Produkter
(logga in för att koppla)

smislo

Aktiv medlem
Hej,

Har fått Godox V1 och väntar på AD200Pro. Undrar, ni som kör flera blixtar samtidigt, kör ni dessa i manuell eller TTL exponering? Har också Nikon SB800, om jag köper Godox X1N mottagare till SB800 (kör Godox Xpro på kameran) kommer jag kunna köra HSS fast SB800 har ingen?
 

Third eye

Aktiv medlem
Om inte blixten i sig har HSS så går det inte.
På frågan om Manuell eller ttl så brukar jag exponera några ggr med TTL och sen trycka på TCM-knappen på xpro-sändaren och fota manuellt. Förövrigt enda Godox-sändaren med TCM.
 

ztenlund

Aktiv medlem
SB800 har HSS om man använder den som det är tänkt ihop med rätt kamerahus, men det betyder förstås inte det fungerar i den kombination du tänkt dig.
 

Cope1

Aktiv medlem
För egen del är det manuellt läge på blixtarna för att förändringar i omgivande ljus inte ska störa och ställa till det för mig.
 
Senast ändrad:

smislo

Aktiv medlem
Kör manuellt och rent krasst så är väl anledningen att jag alltid gjort det. Kollegan kör dock TTL och lovordar det. Ronnys rekommendation om TCM har jag också sett frekvent. Du får snabbheten från den automatiska mätningen men har sedan manuell kontroll.
Har en gammalt Minolta IV flashmeter så ska vara spännande att se vad den säger när man jämför manuellt med TTL...
 
ANNONS