Annons

gråkort

Produkter
(logga in för att koppla)

C.H.R.I.S.T.I.A.N

Aktiv medlem
En sak som jag inte lyckas förstå...
Det här med gråkort. När ska man använda det. Har precis köpt Natinal Geographic ************
Där kunde man använda in sidan på deras bok som gråkort. Men förstår inte hur man använder det i praktiken sedan.

När man tittar i sökaren så ska mätaren vara hur, för att det ska vara "rätt". Hur mäter man ljus. Om en person har en vit tröja på sig i en solig dag, så ska man mäta av på nåt annat. Så inte den vita tröjan blir utfrätt. Och ändra exponeringsmätaren.
Vart gör man det. Kan ju tillägga att jag har en Nikon D:70.

Hoppas ni förstår mina frågor.
Vore tacksam för svar.

MVH/Christian

Ljusmätning hör till det mest elementära inom foto,analogt eller digitalt.Om du ska ägna dej åt fotografi,så finns det litteratur att läsa inom ämnet.ett mycket användbart hjälpmedel är just gråkortet.Att veta hur och när man gör exponeringsjustering + eller - hör också till grunderna.Om du INTE får annan hjälp här,men det tror jag att du får av en massa experter här, så maila till mej senare.

Exponeringsmätaren är inställd så att det den mäter ska vara 18% reflekterat ljus från motivet. Dem vanligaste motiven reflekterar just 18 %. Ett gråkort reflekterar 18%. Om du vill använda det så håller du det framför motivet (eller låter det få exakt samma ljus på sig som motivet) och mäter på gråkortet. Den tids- och bländarinställning du får då kan du oftast använda.

Precis som du säger så kommer en tex vit tröja lura kameran. Kameran kommer tycka att här kommer en grå tröja på 18% (om tröjan tar en stor del av bilden). Då vill jag låta tröjan frå 18% och bli rätt exponerad. Men du vet att du vill inte ha en medelgrå nyans utan du vill ha en vit tröja och får du överexponera bilden med tex 1-2 steg. Likadant om du tar kort på en mörk t-shirt så får du underexponera ett antal steg. Eftersom du har en digital-kamaera tycker jag att du ska först ta fram ditt gråkort och mäta på det. Ta sen en bild och notera tid/bländare du fick. Spotmät sedan på olika motiv i bilden och skriv upp alla tider och bländarvärden du får. Sen kan du sitta och kanske lära dig hur du ska påverka exponeringen för de olika motiven som kan komma.

Notera att detta är inte lätt, utan man får öva mycket innan man får perfekta exponeringar.

/ Marcus

C.H.R.I.S.T.I.A.N skrev:
men hur gör man när man spotmäter på olika motiv.

Det står väl i din manual (du hade väl en d70?). Själv har jag en 300d och saknar den featuren :( så jag kan tyvärr inte hjälpa dig just på den punkten. Men fråga annars i nikon-forumet om du inte hittar det i manualen.

/ Marcus

Brummelisa skrev:
Själv har jag en 300d och saknar den featuren :( så jag kan tyvärr inte hjälpa dig just på den punkten. Men fråga annars i nikon-forumet om du inte hittar det i manualen.

300D har utsnittmätning som mäter på ca 9% av bilden. Jag använder det som spot-mätning. Används i det kreativa området tillsammans med exponeringslås (*-knappen).

Tips om "gråkort"....

.....provisoriskt ute i det fria är exempelvis grönt gräs en solig dag. Gräsets reflektion är runt 18% dvs kamerans mätare ser det som neutralgrått. Du kan då rikta kameran mot backen och låsa mätningen varefter du komponerar och tar din bild.

Du kan också mäta mot din handflata....MEN denna reflekterar ungefär dubbelt mot neutralgrått. Mäter du mot handen måste du alltså öka exponeringen ett steg tex med exponeringskompensationen.

När du skall spot-mäta med din D70 väljer du först spotmätning som ljusmätmetod....riktar sen mittpunkten i sökaren mot det du vill mäta och låser exponeringen med AE-L knappen. Du kan väl välja med customfunktioner om du måste hålla AE-L knappen inne för att låsa eller om det räcker med ett tryck?

mvh / Matti

ANNONS
Götaplatsens Foto