Annons

Gröna bilder i PowerPoint

Produkter
(logga in för att koppla)

LasseL

Aktiv medlem
Jag har gjort ett bildspel med varierade bilder. De bilder jag har tagit med min 20D blir gröna. Det verkar som om inte all filinformation har kommit med men ibland funkar bilderna. Vad beror detta på, och hur kan man lösa problemet?

Mvh

/Lasse

Hur har du gjort (från början till slut)?

Har du åtgärdat bilderna i exempelvis Elements först föratt sedan plocka dem till PP och de blir gröna där men inte i Elements?

Behöver lite mer kött på benen här...

Detta händer oavsett hur jag har redigerat bilderna. Jag har använt Photoshop CS i vissa fall och Picasa i andra. Det blir iallafall samma sak. Bilderna ser inverterade ut. Gröna... men bara i PowerPoint.

Vad har du för färgprofil i bilderna?
Har du Adobe RGB så är det med största sannolikhet det som ställer till det för dig. Prova att konvertera till sRGB. Om du redan gjort det så vad i alla fall jag ingen råd.

mvh/Ove

Det var det jag tänkte, men det är ändå märkligt. Så om man sparar bilderna i RGB så funkar inte bilderna i ett helt vanligt standardprogram i officepaketet. Hm... Man slutar aldrig att förundras.

/Lasse

Inte konstigt alls. RGB-värdena talar om hur mycket av vardera rött, grönt och blått du vill ha, men säger ingenting om hur den där färgen "rött" etc. skall se ut.

Jämför med att lacka om bilen: Ifall du beställer en ny skärm och bara säger att den skall vara "blå" så räknar du väl inte med att få rätt blå färg?

Sedan skall de tre grundfärgerna blandas på rätt sätt, och gammavärdet skall ställas rätt, och...
Välkommen till färgeländet...

ANNONS
Götaplatsens Foto