Annons

Grafikkort

Produkter
(logga in för att koppla)

pl_Johan

Aktiv medlem
Detta har säkert diskuterats innan, men jag har lite svårt att hitta bland alla diskussioner här så jag drar igång en ny tråd.

Har haft ett X1900-kort i datorn tidigare, men det gick sönder. Medan det var på reparation har jag lånat ett NX6600LX och inser att detta kanske räcker.

Nu har det gått väldigt länge sedan jag skickade iväg mitt kort och jag har fått ett tillgodokvitto på drygt 3000 plus moms och undrar lite vad jag ska köpa för kort. Ska man köpa ett nytt värstingkort, eller nöja sig med ett lite billigare kort för en 1000-lapp och köpa något annat för de andra pengarna.

Jag spelar inte. Jag kör massor med PS CS2 och kommer köpa en D200 snart = 10 MP-filer. Har en skärm med 1050*1680 px i upplösning. Kommer även köpa Pantone Hue för kalibrering av skärmen tillsammans med D200.

Vänligen lämna ett rakt och enkelt svar.

Tack på förhand!
Johan

jag skulle nog köpa ett kort för ca 1000 spänn och sedan kanske lägga resten av pengarn apå mer minne. Photoshop gillar minne :eek:)

Har du ett moderkort med pci-e kan du idag på ett x1950 pro för ca 1200.

Fungerar utmärkt och är verkligen prisvärt, sen 2 gb minne för extra pengarna!

Lägg pengarna på bättre kalibrator typ Gretag Macbeth Eye-One Display2 eller mera minne.

Du blir inte besviken.

// Fredrik

Mina rekommendationer är att köra fläktlöst (brukar ju vara illsinniga fläktar på en del grafikkort) samt att se till att få 2 DVI-utgångar (gärna med Duallink ifall du får för dig att skaffa en 30-tummare).
Det ska inte vara några problem att få in detta i en relativt tight budget i dagens läge.
MSI tycker jag verkar ha några intressanta varianter.

Hur viktigt är det med minne på grafikkortet? Räcker 256 Mb? Till datorn kör jag 2 GB värstingminnen.

Vänligen
Johan

Precis, jag letar just nu efter ett grafikkort med dubbla DVI-utgångar så att jag också tillåts kalibrera den var för sig.
Kikat på Asus 7600GS, som kör fläktlöst och verkar vara ett bra kort, men har inte stöd för dubbla DVI.

Hittade ett Gainward BLISS7900GS, då med fläkt och vad jag förstår dubbla DVI out, men rätta mig gärna där för jag kan ha fel.

Asus EN7900GS/2DHT kan man ju ta. Ca 1400kr.

Ett XFX 7900 GS 480M kan det var något? Dual DVi antar jag är två utgångar.

Måste säga att det är lite rörigt i denna jungel.
All hjälp tas tacksamt emot. Vilket kort kan ni rekomendera och hur pass "lågt" kan man gå utan att förlora bildkvalitet på en seriös skärm, ev 24 tum wide.
Mats

Har ett passivt MSI med 7600GS, 256MB minne och dubbla DVI för runt 100e. Funkar utmärkt om man inte ska spela (de tyngsta spelen, kan man tillägga).

Vet inte hur man räknar minnet på grafikkortet nuförtiden med acceleration. Klassiska metoden för att räkna ut minnesbehovet är dock upplösning*färgdjup, t.ex. (1280*1024) * (24 bit = 3 bytes) = 3932160 bytes
= 3.75 MB minne behövs.

Hehe Jan-Erik.. Det var längesedan man oroade sig över om man kunde köra önskat färgdjup i hög upplösning :)

Idag används grafikminnet för att ha hand om texturer, polygoner, trianglar och allt vad det heter...Men det är mestadels spelen som kräver detta. 256MB är tillräckligt för dig Johan. Som parantes kan sägas att Matrox 2D-kort sällan har mer än 128MB men oftast 64 eller tom. 32MB. Förklaringen är enkel. Det krävs inte mer vid 2D. Så spelar du inte, så kan du lika gärna titta på Matrox, som har bättre 2D-prestanda än dagens spelkort. Klart, vill du spela då och då så är du ju kokt i så fall ;)

Hur latt ar det att hita ett matrox 2D med dubbla DVI?
Jag inser att jag inte behover varre kort, men jag editerar MPEG4 ibland ocksa.
Kan nagon rekommendera ett kort sa ar jag tacksam.

Ja, det var ju latt, matrox har dubbla DVI, men de kostar ocksa.
Kanns som jag chattar med mig sjalv just nu. ;)

Ska man köra Linux är nVidia det självklara valet, de har väldigt bra (visserligen binära) drivrutiner.

Fungerar perfekt på ett fullständigt 64-bits system med TwinView och allt.

ANNONS
Götaplatsens Foto