Annons

Gransking av bild innan labb

Produkter
(logga in för att koppla)

martinh

Aktiv medlem
Hej

Hur gör ni när ni skickar iväg en bild för utskrift hos digitallabb?
När man är klar med all behandling och gjort om bilden till rätt upplösning så har man ju USM kvar.
Kollar ni på bilden i actual pixels eller zoomar ni ut till t.ex 50%?
Orsaken jag frågar är att jag tycker det är svårt att se hur mycket skärpa som behövs.

är inte helt säker på detta men jag har för mig att någon har sagt att om man kollar på bilden i 25% förstoring så ska detta vara ungefär som bilden upplevs som utskrift...

kan ha fel, men jag tycker mig minnas att någon har sagt det...

Okej, det låter logiskt. Tack för svaret, märkligt att vissa trådar går helt obesvarade förbi, är det frågeställningen som är fel eller är frågan helt enkelt för svår. **Ironi** Man kanske skulle skrivit hur gör jag med bilder tagna med 20D innan utskrift... :)**slut ironi**

Jag har också läst eller hört om 25%-granskning skulle vara lämpligt. Provade idag och skrev ut en bild utan skärpning och samma bild med vad jag i 25%-läget tyckte var "lagom" - det blev dock för mycket och jag gjorde sedan motsvarande manöver i 50%-granskning vilket passade bättre - för denna bild i alla fall. Jag har en vanlig 17" monitor och bilden var gjord i 300 DPI (för tryckning).

Som jag förstått det är skärpning en svår konst och beror på såväl smak som bildtyp - det finns nog inget enkelt svar...

ANNONS
Götaplatsens Foto