Annons

Gulfilter

Produkter
(logga in för att koppla)

FotoJeppe

Aktiv medlem
Jag tänkte fota en modell utomhus om ett tag. Frågan är om jag ska ha ett Gulfilter, på B+W's sida står det att det ger mjukare hud och minskar hudblämmor och rödblommighet.

Är det någon som har någon erfarenhet av gulfilter? Fungerar de eller är det onödigt. Skulle vara bra att veta innan man köper ett. Har inte lust att lägga ut 300 kr på en glasbit som man inte har någon användning av.

/Jeppe

Har du tillgång till photoshop kan du ju testa att använda funktionen "photofilter" och lägga på ett gult filter på ett porträtt o se om du får önskad effekt.

mvh Erik

Det är aldrig fel att äga ett gulfilter om du sysslar med svartvitt. Det är ett standardfilter får många även om jag försöker att vara lite mer restrektiv än så.

När jag fotograferar på frihand kan jag fråga mig om det är värt ett exponeringssteg man jag har tyvärr inget patentsvar på den frågan.

Sedan kan man också fråga sig hur mycket den här modellfotograferingen är värd men det kan bara du avgöra. Filtret i sig kommer inte att vara avgörande utan möjligen en del av det där lilla extra. Jag har tagit en del bra porträttbilder utan gulfilter i situationer där jag kanske egentligen borde haft ett.

Tack för era svar! Tror jat tar och köper mig ett gulfilter, kanske från ebay.de, tradera elelr något sånt.. kan ju hitta riktigt billiga där. Vill att bilderna ska bli så bra som möjligt, både bildmässigt och tekniskt, så ett gulfilter kan väl inte skada...

/Jeppe

en fråga till...

Ska jag ha ett B+W 022 Mediumgult eller ett B+W 023 mörkgult? vilket är mest användbart och passar bäst till porträtt?

FotoJeppe skrev:
en fråga till...

Ska jag ha ett B+W 022 Mediumgult eller ett B+W 023 mörkgult? vilket är mest användbart och passar bäst till porträtt?

Det mediumgula. För starkt filter gör huden för ljus och blå ögon för mörka. 021 ljusgult är heller aldrig fel för svartvitt utomhus. Mildare effekt och stjäl bara ett halvt steg ljus.

ANNONS
Götaplatsens Foto