Annons

Gyllenetider på Stadion!

Produkter
(logga in för att koppla)

mazz

Aktiv medlem
Gyllenetider på Stadion... tänkte jag försöka ta med mig kameran och hoppas på att få komma in...

MEN jag behöver lite tips!

Hur går jag tillväga för att bli insläppt (jag har nämligen inte någon pressakriditering, vet ej heller om det behövs).
Ska jag hänga kameran under jackan, och strunta i 80-200/2,8 gluggen.

Eller ska jag köra med gluggen rakt på och presskort runt halsen och bara köra på som vanligt (dvs visa upp biljetten och knalla in som vem som helst som fotograf).

Eller ska jag ta kameran under jackan, zoomen i väskan och när/om dom vill titta undra så visa upp "Press" kortet?

Vad tror ni?

Jag är hemskt tacksm för alla möjliga synpunkter.

Kommer jag inte in med kameran ere väl bara och åka hem igen och lämna den och åka tillbax.

För jag tänker inte lämna ifrån mig den som jag gjorde på Ulf lundell för 3-4 år sedan på skansken. (dock var kameran hel och så efter konserten men ändå...)

mazz skrev:
Hur går jag tillväga för att bli insläppt (jag har nämligen inte någon pressakriditering, vet ej heller om det behövs).
Ska jag hänga kameran under jackan, och strunta i 80-200/2,8 gluggen.

Eller ska jag köra med gluggen rakt på och presskort runt halsen och bara köra på som vanligt (dvs visa upp biljetten och knalla in som vem som helst som fotograf).

Du lär behöva ackreditering. vad är det för presskort du har?

Jag brukar stoppa kameran och telet längst ner i ryggsäcken med all fika i. Vakterna brukar kolla väskorna, men när de konstaterat att man är en picknick-svensson låter de en gå in. Se inte för Ppartysugen ut. De letar ju efter sprit.

-----------------------------
PRESS (från FEIEA)

2004

Name: Mats Gustavsson
is a memeber of FEIEA through an affilited national association:

r.i.m SWEDEN
------------------------------
På baksidan:

Och lite annan bra brödtext om FEIEA och info sida på webben, mm.mm.
------------------------------

Ahaa det där med picknick stuk var ju väl alla tiders... :p det ska jag nog pröva...
Man kanske skall skaff en stor termos och summer mitt 80-200 och lägga kamera huset under mackorna i big pack lådan... :)

Någon som har provat andra metoder och lyckats/inte lyckats? :p

Jag vill gärna höra fler ideer och synpunker! :)

brukar ha ack men ibland har man inte fotopass till alla scener som ex tysklands största festival hade jag inte till största scenen och ett av mina favoritband jet skulle spela där så jag stoppade två kameror i en väska och gick in via ut-gången eftersom man inte blir visiterad där.. höll upp presspasset för vakterna som nickade åt mig att det var lugnt. när jag stod i publiken sen nästan längst fram (man vill ju inte bli upptäckt och utkastad) blev många tyskar upprörda.. de undrade varför jag fick lov att ta med mig två systemkameror in när de inte ens fick ha en engångskamera eller dricka med sig..

i alla fall det var värdelöst.. gick knappt få några bra bilder eftersom allas huvuden envisades med att vara i vägen så jag kommer inte göra om det om det inte är absolut nödvändigt. jag kände också fast jag hade ett 75-300 mm + 1,6 brännviddsförlägning att jag inte kom tillräckligt nära fast jag stod 3:e lägnst fram. kan tänka mig att du kommer hamna i en liknande situation på GT eftersom det är en stor spelning och folk långt fram rör sig mycket så det är besvärligt att fota. fast å andra sidan är det ju inte en gång man kommer hem från en klubbspelning med blåmärken överallt..

men lycka till!

Hahaha :p skön historia Emma...

Finns det fler som har några utmärkta förslag eller på andra sätt tipsa om sett att komm in på... :p

Kanske skall jag berätta lite smått att jag är 195 lång (utan stilett-klackar... :p )
Så jag brukar iofs aldrig ha nått problem med längden, jag undrar mest på ljuset som kommer att bli efter att förbandet har spelat klart som ska börja 1930.
Så GT lär väl spela 2030 el nått.

Det kanske man skall prova att gå in utgången... :p

Får se hur det går... :)

Mats

Sticker om en 20 min, så får ni se sen om det blir ett leende här eller att inte höra av mig på ett par veckor när sorgen har lagt sig... :p

Mvh mats

Off topic

Alla som liksom jag brukar passera Lidingövägen på väg hem eller annorstädes råder jag härmed att välja en annan väg. Jag passerade stadion med bil på lunchen och det var kaotiskt redan då....

Så passa Er för Lidingövägen och delar av Valhallavägen denna eftermiddag !

//A

VAr på Gyllenes konsert i Halmstad och jag har aldrig varit med om en sådan npggrann koll av väskor som då.. De slet upp hela våran ryggsäck med jackor och annat.. MYCLET tveksam till att man ahde fått in dne kameran.. Lämnade min hemma med just dne anledningen....
Visst var jag påverkad av att vi skulel sitta på läktaren (hade kidsen med) och visste att de bilderna skulle suga....

Jag jobbar säkerhet där ikväll och kommer att kolla alla picknickpackningar extra noga ;) *skratta*

Har du ingen ackreditering är det kört. Ser vi dig med kamera under konserten kommer vi att hänvisa dig till effektförvaring.

Ibland har artisterna eget säkerhetsfolk med sig. De är inte lika alltid lika snälla på att följa reglerna. Du kan således riskera att bli av med din kamera.

Skumt hur det är med olika regler på konserter. Ta Uppsala reggaefestival o hultsfred t.ex - där e det bara att knalla in med ryggsäcken proppad med kamera och objektiv...

ZoMbiE skrev:
Skumt hur det är med olika regler på konserter. Ta Uppsala reggaefestival o hultsfred t.ex - där e det bara att knalla in med ryggsäcken proppad med kamera och objektiv...

Beror på hur viktiga artisterna känner sig.. Samt på hultsfred räknar de med du är så packade att du inte använder kameran till att plåta med ;-)

Njaa läste precis reglerna gällande foto på Reggaefestivalen t.ex - enda begränsningen är att det måste vara en stillbildskamera utan ljudupptagningsmöjlighet.
Hultan var man helt nykter (eller ja, nykter vid det tillfället i alla fall haha) på o gick in med kameran över axeln, iofs en gammal Chinon men dock en system.
Snackade i kön med en annan utan pressleg som sprang runt med telen o grejer.

Passerade förbi Idrottsparken i Norrköping för några dagar sedan. Uppe på ett tak vid den stora entren stod en tjej och upprepade ett otal gånger att kameror med utbytbara objektiv inte var tillåtna att ta med sig in på konserten. Antar att denna norm går igen vid övriga konserter i sommar. Så antingen är det att chansa eller (så tolkar jag situationen) att plocka med sig motsvarande en IXUS...

Men idag har du ju exenmpelvis pro 1 och liknande "kompaktkaneror" som är rätt bra på att ta den typen av bilder så.. Det är ju en skum nivå men klart vden är lätt att hålla....

Håller med om att det finns en gråzon kring fast/utbytbar optik med tanke på vad som finns på marknaden idag. Frågan är om vakterna (ofta engagerade från det lokala föreningslivet) alltid kan se skillnaden på ditt och datt. Man kanske kan hävda att...ja, ni vet vad...

ANNONS
Götaplatsens Foto