Annons

Hållbart Fotopapper

Produkter
(logga in för att koppla)

Christoffer Glans

Aktiv medlem
Jag är ute efter fotopapper som håller i längden. Som inte blir gröna eller förändras som vanliga gör, utan fungerar mer som riktiga fotokopior.

Så, lång hållbarhet, inga förändringar, men fortfarande lika bra kvalité som vanliga fotopapper.

Christoffer Glans skrev:
Jag är ute efter fotopapper som håller i längden. Som inte blir gröna eller förändras som vanliga gör, utan fungerar mer som riktiga fotokopior.

Så, lång hållbarhet, inga förändringar, men fortfarande lika bra kvalité som vanliga fotopapper.

Jag förstår inte riktigt din fråga. Menar du utskriftspapper till en bläckstråle. Om du menar fotopapper visar de tester jag sett att Fuji håller cirka dubbelt så lång tid som Kodaks färgpapper, strax efter Kodak kommer Agfa i hållbarhet.

Stefan

Hållbarheten på utskrivna bilder beror inte enbart på pappersvalet. Bläcket du använder spelar också en stor roll.

stoltz skrev:
Hållbarheten på utskrivna bilder beror inte enbart på pappersvalet. Bläcket du använder spelar också en stor roll.

Om du använder flytande blåck (dyebläck), då spelar det stor roll vilket papper som du använder. Om du använder pigmenterat bläck, då spelar papperet mindre roll. Men visst finns det skillnader även då.

Stefan

Ja... det är bläclstråleskrivare jag använder.
Vilken är den bästa kombinationen för att få högkvalitéts bilder, som är hållbara, som tidigare nämnt?

Christoffer Glans skrev:
Ja... det är bläclstråleskrivare jag använder.
Vilken är den bästa kombinationen för att få högkvalitéts bilder, som är hållbara, som tidigare nämnt?

Ett bra bläck, som t ex Epsons Ultrachromebläck. Ett bra papper, som t ex Epson Ultra Smooth Fine Art. Ev också UV-lack. Hållbarheten blir många gånger bättre än för en färgkopia.

Stefan

Christoffer Glans skrev:
Vart kan jag få tag på dessa två?

Det är ju flera av Epsons skrivare som använder sig av Ultrachrome-bläck. Deras storformatsskrivare, allt från A2 upp till A0, arbetar ju med dessa bläck. Även deras A3+ skrivare som Epson 2100 och Epson 2400 använder Ultrachrome. Sådana papper som har bra hållbarhet är ju syrafria, ofta gjorda på bomullsråvara (så kallade lumppapper) och det hittar du ju hos vilken yrkesfotohandlare som helst.

MVH/Stefan

ANNONS
Götaplatsens Foto