Annons

Håller batteriluckan på Din 580EX?

Produkter
(logga in för att koppla)

Jesper K

Aktiv medlem
Hej!

De flesta 580EX-ägare, inkl jag själv, tycker att batteriluckan är riktigt dåligt byggd.
Själv är jag livrädd att den ska gå sönder varje gång jag byter batterier...

Så av ren nyfikenhet ställer jag frågan till alla 580EX-brukare:

Hur har det gått?
Håller luckan eller har den gått sönder?

Min håller än så länge...

Jesper

Senast ändrad:
På mina 540EZ och 550EX-blixar känns luckorna rätt bräckliga. Men de håller. Tyvärr åker de också lätt upp oavsiktiligt.

Men är det ännu sämre på 580EX?

Jopp, den är katastrof. Jag har inte lyckats förstöra min än, men misstänker att den inte håller mycket mer än året ut. Sämsta indrustridesignen sedan plastcykeln som vek sig.

BAW

Vet inte hur det är med 580:n men min 550EX är bedrövlig när jag skall byta batterier.. Känns som om luckan skall brytas av varje gång jag öppnar den.. I övrigt känns blixten rekorderlig, men som sagt, luckan suger.. Man tycker att dom borde fixat en sån sak på en ny modell..

/Peter

Tycker batteriluckan på 580 EX är en BRA bit bättre än vad den var på 550 EX och jag tror "problemet" är väldigt överdrivet. Alla talar om att den ska gå sönder men jag har inte hört nån som pajat den i verkliga livet.

Men som sagt, det verkar som den åtminstone utvecklas. Bland annat åker den inte upp lika lätt på 580 som på 550 :)

Wizard skrev:
Vet inte hur det är med 580:n men min 550EX är bedrövlig när jag skall byta batterier.. Känns som om luckan skall brytas av varje gång jag öppnar den.. I övrigt känns blixten rekorderlig, men som sagt, luckan suger.. Man tycker att dom borde fixat en sån sak på en ny modell..

/Peter

Men den håller alltså än så länge..?

Jesper

kromatisk aberration skrev:
Tycker batteriluckan på 580 EX är en BRA bit bättre än vad den var på 550 EX och jag tror "problemet" är väldigt överdrivet. Alla talar om att den ska gå sönder men jag har inte hört nån som pajat den i verkliga livet.

Det är just därför jag undrar. :)
Har någon verkligen pajat?

Jesper

Visst är det väl bra att med det "kraskande" ljudet och den "bräckliga" känslan?!?
Vi tar ju det alla såååå försiktigt när vi öppnar och stänger så att den inte går sönder.
Skämt åsido - så länge inga luckor går sönder är det ju inte dålig byggkvalitet, snarare en konstruktion som inte skapar det "förtroende" vi vill ha till våra grejor.
/PO

Festligt, jag upplever precis samma känsla med luckan på Minoltas motsvaighet 5600HS! Är de bygda likadant; man liksom pressar in batterierna med den klena luckan, och ber till gud att de mystiskt ledade 'gångjärnen' skall palla...

/Per

Som CPS-medlem fick man en enkät för en tid sedan, där just denna fråga kom upp.

Mina tankar om den:
Luckan åker inte upp, faktum är att det är ett ganska kraftigt motstånd tycker jag.

Sitter ju nock på gångjärnet, antar att den fungerar lite som en nock på en kamaxel. Man kan ju tro att den ska gå sönder. Men jag tror nog att den håller väl så bra (dåligt?) som någon annan detalj av plast. Det känns ju som om den skulle gå sönder, men det är bara att ta ett stadigt tag och bända upp den, vilket bara resulterar i att den hoppar över nocken.

Däremot stör jag mig lite på att den piper hela tiden, det är bara när den precis fått mat som den är tyst.

Så på frågan om den håller så svarar jag: Ja, men kanske inte för hårt yrkesbruk, men de brukar iofs köra med externa accar. Detta är ju egentligen konstigt då det är en "proffs"blixt. Den bör ju hålla, men någon som använder den hårdare än mig kan svarta på hur den funkar efter ett års ständigt bytande av batterier?

Jesper K skrev:
Men den håller alltså än så länge..?

Jesper

Än så länge, men å andra sidan så är jag väääldigt förskitig när jag öppnar den + att jag inte använder min blixt dagligen så det blir inte så många gånger per månad jag öppnar luckan.. Luckan fastnar i nåt konstigt halvöppet läge och jag får lirka lite innan den går upp helt med ett ljudligt knak.. Att stänga den går utan problem.. Den har dock aldrig gått upp av sig själv, vare sig under transport eller användning.. Det är mycket möjligt att den håller för hårdare tag men det känns som om den skall gå sönder när som helst..

/Peter

Wizard skrev:
Än så länge, men å andra sidan så är jag väääldigt förskitig när jag öppnar den + att jag inte använder min blixt dagligen så det blir inte så många gånger per månad jag öppnar luckan.. Luckan fastnar i nåt konstigt halvöppet läge och jag får lirka lite innan den går upp helt med ett ljudligt knak.. Att stänga den går utan problem.. Den har dock aldrig gått upp av sig själv, vare sig under transport eller användning.. Det är mycket möjligt att den håller för hårdare tag men det känns som om den skall gå sönder när som helst..

/Peter

Precis samma för mig...:)

Jesper

ANNONS
Götaplatsens Foto