Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Håller min kamera på att lägga av?

Produkter
(logga in för att koppla)

monster2

Aktiv medlem
hej

Jag har börjat upptäcka att min kamera inte längre vill ta välexponerade bilder utan de
bilder som kameran gör är klart mörka. Jag
för dels kräma på mer ljus med de externa
studioblixtarna och välja ett högre ISO värde.
Jag har tagit ca 30000 exponeringar med min
300D och gissar att den nu börjar bli sliten.

Vad göra??

Har ju ingen canon. men det måste ju gå att ta reda på för hur många exponeringar den kan hålla för. Och om den klarar mycket mer är det väl bara att lämna in för rep. lr vad tror du. ? =)

30" låter väl lite lamt?

Spegeluppfällning funkar inte på 300D om man inte installerat det så kallade "Rysshacket", då skall man tydligen få detta också. Jag har inte provat detta hack själv men det är många som verkar vara nöjda med det.

30' exponeringar med 300D är riktigt mycket, tror att slutaren var testad till 15-20' exponeringar när kameran kom.
Har läst om andra som slutaren pajjat för vid 7' och ända upp till 23' exponeringar.

Att byta slutare på en 300D är inte direkt en ekonomisk lösning, bytet kostar minst lika mycket som kameran kommer att vara värd efter bytet.

Min 300D har nu gått just runt 20' exponeringar eller strax under och jag är lite orolig för att den skall lägga av vilken dag som helst nu.
Det enda jag tycker är att fler av mina bilder inte verkar ha fokus helt 100% nu jämför med vad jag tyckte tidigare, men det kanske bara är jag som kollar extra noga. Detta är vid blixtbilder inomhus med min 550EX blixt.
Detta kan ju också bero på optiken, men vad vet jag...???

Hoppas få råd att köpa mig ett nytt hus någon gång inom en överskådlig framtid.

Angående felet på din kamera så kanske det kan vara CMOS-sensorn som börjar vara kass, att det inte tar upp rätt ljusmängd mer är ju vad som är problemet.
Dock mycket tveksamt till att det skall löna sig att laga den tror jag.

tack för snabba svar

tack för snabba svar

det är bara vid blixtbilder med extern blixt
(380ex) som fellet uppkommer, då har jag svårt
att kompensera för felet. Använder jag grön
inställning och kör allt automatiskt så verka
kamerna fungera men så fort blixten sätts på
så vill den inte längre. När jag använder mitt studioblixtkitt så kan jag manuellt kompensera
så då "funkar" kameran.

Jag har "ryss"-hacket i kameran sedan jag fick
det för flera år sedan, köpte kameran samma
höst som den kom ut och hacket var ju på
modet då.

har idag fotat en gravidtjej men det är jobbit
att ta om och om samma bild tills det att jag
fått en exponering som är ok, jmf med innan
kamneran blev paj då nästan varje exponering var
var ok

mvh mats

ANNONS