Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Hårda bilder.

Produkter
(logga in för att koppla)

Ripper

Aktiv medlem
Sitter och tittar på alla andras fina mjuka bilder och sen kollar jag på mina egena bilder då ser det ut som mina är jätte hårda och kantiga jag har en Olympus E-500 och bilderna är direct från kameran. Finns det någor bra filter eller guide i Ps som kan hjälpa mig?

Lägg upp en bild du tagit så är det lite lättare att få reda på vad du eftersträvar.

Mvh

Hurudana inställningar har du i kameran?
Skulle rek att ha så neutrala som möjligt. Dvs. tex. skärpan, kontrasten och saturation på +-0 och så gös behövliga justeringar på datorn.
De flesta mixtrar nog med sin bilder en hel del efter att de kommit ur kameran ... och därför är det lite svårt att jmf med en bild direkt från kameran.

Min process:
- levels
- curves
- dodge & burn
- saturation (inte ofta)
- USM
- sv/v via Lab color

Endast en gång har jag inte kunnat göra ngt åt en digital bild (ja eller det var två) utan att det slog över i kontraster. Och det var två rutor inskannade från Rollei R3 film, exponerade med en OM4Ti och en Zuiko 85 mm 2.0 ...

Torbjörn, -Du skrev bla;
- dodge & burn
- sv/v via Lab color

Vad innebär dessa funktioner? Om man desaturerar en bild, blir den sv/v effekten sämre då?

Mvh Pia

Jeps! Med d&b så kan man förstärka kontrasterna där man ännu önskar göra det (dvs detta berör inte hela bilden, använder fördetm dodge vertyget). Mkt trevlig funktion, men man skall akta sig för att inte överdriva.
Desaturate använder jag aldrig för att göra en bild till sv/v. Utan via Lab color blir det lite bättre. Här hittar du tips lite mera i detalj: http://www.photographica.org/story/2006/3/29/215753/329

Ska man svartvit-konvertera i PS så blir det mycket bättre att använda Blanda Kanaler istället för att dra ner färgmättnaden.

Ok, tack! Finns det nåt eng-sve Photoshoplexikon nånstans?

Frågar i stället för att söka i forum... ursäkta! :)

//Anders

mohei skrev:
dodge & burn = skugga & efterbelys tror jag.
http://www.arraich.com/ps6_tips_ddodgeburn1.htm

Tack! Det skall väl vara just så!
Dåligt med inspiration. Bara 5-6 rutor denna helg! Köpte lite Fuji Pro 400H. Få se vad de blir. Söker trevlig färgfilm. Tyckte inte alls om Sensia 400.
PS (inte photoshop)
om man vill ha riktigt roligt med kontrastexperiment så fotar man en rulle Senisa o konverterar den till sv/v o sen tar man i ordentligt i spakarna i PS ...

Bilagor

• 1.jpg
    1.jpg
    31.6 KB · Visningar: 219
ANNONS
Götaplatsens Foto