Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Hårddisk problem

Produkter
(logga in för att koppla)

lenpet

Aktiv medlem
Hårddisken löper amok. Jag har en gammal Dell med Windows XP. Varje gång jag loggar in så börjar hårddisken arbeta, detta fortsätter den med i 15-20 minuter. Under den tiden så är datorn nästa omöjlig att använda. Jag har rensat gamla filer och defragmenterat men till ingen nytta.
Känslan är att det är något som söker igenom hårddisken?? Någon som vet??

Har inget svar på vad du ska göra med hårddisken men jag tycker att du borde ta en backup om du inte redan har gjort det.

Har du testat att köra ett virusprogram föresten?

Fabian Fogelberg skrev:
Har du testat att köra ett virusprogram föresten?
Tycker Lennarts problem låter som ett antivirusprogram. Har alltför mkt erfarenhet av dåliga sådana som i sin bacilljakt blockerar hela datorn under mer eller mindre långa perioder.

lenpet skrev:
Hårddisken löper amok. Jag har en gammal Dell med Windows XP. Varje gång jag loggar in så börjar hårddisken arbeta, detta fortsätter den med i 15-20 minuter. Under den tiden så är datorn nästa omöjlig att använda. Jag har rensat gamla filer och defragmenterat men till ingen nytta.
Känslan är att det är något som söker igenom hårddisken?? Någon som vet??

Antivirusprogram, hårddiskindexerings/sökprogram (typ Google desktop eller microsofts motsvarande) eller kanske något photoalbum som letar nya bilder?

Starta Task Managern (högerklicka på toolbaren längs ner och välj "Task Manager" och leta reda på vilken process som jobbar och googla sen på namnet.

Min gör likadant men datorn blir inte slö av det.

Re: Re: Hårddisk problem

iSolen.se skrev:
Antivirusprogram, hårddiskindexerings/sökprogram (typ Google desktop eller microsofts motsvarande) eller kanske något photoalbum som letar nya bilder?

Starta Task Managern (högerklicka på toolbaren längs ner och välj "Task Manager" och leta reda på vilken process som jobbar och googla sen på namnet.

Min gör likadant men datorn blir inte slö av det.
Det låter som om du har aktiverat indexeringen av din hårddisk. Det kan ta lång tid, särskilt om du har många filer, men indexeringen skall å andra sidan avbrytas om/när du vill göra något med datorn.Har du för liten växlingsfil?

Japp, det låter som om det är Windows Desktop Search som ligger och indexerar. Har du ett litet "förstoringsglas" bredvid klockan?

Hej Lennart.

Ha 20% fri yta på den partion på hd:n, som XP ligger på, vanligen C:\ - detta har stor betydelse för alla program som kräver mycket kräm och behöver swappa. Kan visst va AV program och indexering som spökar, men har Du under resans gång haft många program som åkt in och ut i PCn sätter detta sina spår i registret. Det är inte ovanligt att där ligger en massa historik och kallar som inte försvunnit efter program som avinstallerats. Hämta ett program som rensar och reparerar registret, t.ex. Registry Optimizer, då försvinner dessa strängar. Glöm inte backa Dina filer före Du reparerar Windows! På sajten "alltomxp" hittar Du ytterligare bra tipps för det kontinuerliga underhållet.

mvh /Bengt

När jag upplever att min dator går riktigt slött så brukar jag köra ett gäng olika underhållsprogram, samt köra samtliga uppdateringar på windows update, och givetvis defragmentera primärt den disken där swapfilen ligger, men jag defragmenterar oftast samtliga diskar. Jag brukar uppleva en rejäl prestandaökning när jag gör detta.

Registry optimizer
Registry cleaner
AdAware
Spybot
Ezpcfix
m.m.

ANNONS
Götaplatsens Foto