Annons

Högdagrar

Produkter
(logga in för att koppla)
Högdagrar är det ljusa i bilden, tex när du fotar ett brudpar finns högdagrarna oftast i brudens klänning (om den är vit ;-)). Eller tex en ljust färgad tröja, eller ljust hår som är starkt solbelyst.
Det som kan hända är att högdagrarna, alltså det ljusa, blir utfrätt. Dvs att ingen teckning finns kvar i det, utan det är bara helt vitt. Oftast vill man inte ha det så,utan man vill ha lite teckning kvar i det ljusa.
Jag hoppas att det blir lite begripligare; det går säkert att förklara det här ännu bättre.

visst utfrätta högdagrar

För att krångla till det :). Du har något som kallas lågdagrar också (motsatsen till högdagrar, alltså djup skugga, svarta kläder (fracken !) osv. Ofta när solen skiner blir det så stor skillnad mellan låg och högdagrar att man måste välja om högdagrarna ska fräta ut eller om lågdagrarna ska svärta igen. Vilket du väljer beror på situation så ibland vill man ha utfrätta högdagrar. Ex. om jag fotar folk på en vit veranda/altan och det är väldigt soligt, får kraftiga slagskuggor, och jag använder extern blixt för upplättning. För att få lite tekning i skuggorna måste jag fräta ut stolpar på verandan/altanen och vita armstöd på stolar, men det gör ju inget för där finns ingen information som jag är intreserad av (ser nästan bättre ut om de är lite lortiga). Har bildexempel hemma om du vill se vad jag menar.

/ Erik

Ja du kan lägga upp en bild så jag får se, men annars förklarde du väldigt bra.
En bild är ju alltid en bild så man förstår nog bättre om man samtidigt ser vad som menas.

Javisst här är fotot. Det är mest utbränt inom inringningen.

/ Erik

Bilagor

• img_4653.jpg
    img_4653.jpg
    37.8 KB · Visningar: 321
Ett foto som delar är utsvärtat, skogen bakom tjuren.

/ Erik

Bilagor

• img_4919.jpg
    img_4919.jpg
    66.5 KB · Visningar: 318
ANNONS
Götaplatsens Foto