Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Höja Dpi?

Produkter
(logga in för att koppla)

Henrik_L

Aktiv medlem
Jag ska skicka en bild till en som ville att bilden skulle vara i Dpi och hur jag än försöker så hittar jag inget på webben som jag förstår mig på. När jag klickar på image size i photoshop kan jag ändra pixles per inch men något dpi hittar jag inte. Är det samma sak? Och vad motsvarar i sådana fall 300.

Tacksam för svar.

FILM) (ulltand skrev:
Antagligen har han dålig koll. Fråga hur många pixlar bilden ska ha.

Jag tycker också det lät lite konstigt. Han skulle göra något för sitt företag och sa att han skulle ha högupplösta bilder som han skulel trycka i 300 Dpi.

DPI = Dots Per Inch och har betydelse när man skall skriva ut någonting. En utskrift på en bläckstråleskrivare t.ex. består utav en enorm massa pyttesmå färgdroppar och det är här DPI:n kommer in i bilden. Den talar om hur många droppar som skall tryckas in på en tum utav utskriften. Ju högre DPI desto bättre kan man säga men 300 brukar räcka och bli över.

I PS har vi Pixels Per Inch men jag tror att man kan sätta ett likhetstecken mellan DPI och PPI faktiskt. Adobe har valt att kalla det Pixels Per Inch istället helt enkelt (vilket jag tycker låter lite konstigt).

Din kompis vill ha bilden högupplöst. Skicka den i originalstorlek så blir allt bra.

ANNONS
Götaplatsens Foto