Annons

Höja upplösningen?

Produkter
(logga in för att koppla)

Peterrrrr

Aktiv medlem
Ska skapa en Canvas med en bild som är tagen 2010 med en D80, problemet är att upplösningen är väldigt låg(10mpx),
Kan man på något sätt i Photoshop eller liknande höja upplösningen?
Om man slår ihop flera stycken bilder av samma bild? Precis som vissa kameror gör för att få högre upplösning.
 

pdahlen

Aktiv medlem
I de senaste LR /PS finns super resolution som ger 4x högre upplösning. Det ska vara något bättre än att bara öka upplösningen med en interpolering, dvs bara spara om bilden med fler pixlar
 

PeterWem

Aktiv medlem
10 mpix kommer man långt med. 100x75 cm har jag i utskrift och canvas är mer förlåtande.

Interpolerade med GIMP. Vid 20 cm ifrån börjar man se bristande upplösning.
 

fotobollfoto

Aktiv medlem
10mpx är snäppet mer än 4K, så det borde räcka skapligt för en utskrift, om det inte är en sån där bild där man ska gå fram med lupp och leta detaljer.
 

Graylingman

Aktiv medlem
Jag har printat canvas av en bild som i original var 3395x5042 px, dvs 17.2 Mpx. Jag interpolerade den i Photoshop till 150 dpi, dvs 6141x9210 px innan jag lät printa till 104x154 cm. Resultatet förvånade mig. Jag tycker det blev skitbra, och det tyckte min kund också :)
 

J O Härnström

Aktiv medlem
I PS så ändrar du storleken på bilden, men ta inte i för mycket. Om originalet är skarpt så räcker 10 Mpix ganska långt. På canvas blir det säkert bra.
Jag fick hem en stor canvas nyligen och det är dukens struktur och mönster som dominerar över det egentliga skärpeintrycket. Att skärpa upp bilden lite extra vid beställningen kan vara en god ide.
 

Peterrrrr

Aktiv medlem
Jag har printat canvas av en bild som i original var 3395x5042 px, dvs 17.2 Mpx. Jag interpolerade den i Photoshop till 150 dpi, dvs 6141x9210 px innan jag lät printa till 104x154 cm. Resultatet förvånade mig. Jag tycker det blev skitbra, och det tyckte min kund också :)
När du interpolerade den, var det i menyn som heter Image Size?
 
ANNONS